Americká firma GE Aviation hlásí první start turbovrtulového leteckého motoru Advanced Turbotrop (ATP), pouhé dva roky od zahájení vývoje v pražských Letňanech. Česko tímto počinem posiluje postavení v elitním klubu sedmi zemí na světě, které vyvíjejí, vyrábějí a exportují letecké motory.
Zkouška supermoderního turbovrtulového motoru ATP je dalším z kroků při naplňování investiční smlouvy s vládou České republiky z roku 2016, která firmu zavazuje k vybudování nové globální centrály GE pro turbovrtulové motory. Pracovní uplatnění by v tuzemsku mělo najít během pěti let 500 nových zaměstnanců, loni bylo již přijato 170 pracovníků a dalších 80 má nastoupit letos.
Proces certifikace motoru ATP skončí v roce 2020, se spuštěním výroby se počítá do čtyř let. Na vývoji a výrobě chce GE Aviation spolupracovat s tuzemskými univerzitami a tuzemskými dodavateli. Produkce má ve fázi plné kapacity přesáhnout 400 motorů ročně. Prozatím se s motory ATP počítá pro zcela nový letoun Cessna Denali firmy Textron Aviation. Prvořadým odběratelem bude Severní Amerika.
Na sklonku roku 2017 proběhlo testování ve zkušebně na zemi, přímo na letadle by se měly zkoušky uskutečnit ještě letos. „Test probíhal v pozemní zkušebně. Motor se nám podařilo roztočit na výkon, který jsme chtěli, a bez problémů ho ve vysokých otáčkách udržet,“ říká programový ředitel GE Aviation pro Českou republiku Milan Šlapák v pořadu Exportní zrcadlo BusinessInfo.cz.
Velvyslanec USA: GE přináší do Česka nové technologie
Význam působení GE Aviation pro česko-americké hospodářské vztahy ocenil nový americký velvyslanec v Česku Stephen King. Ten v lednu 2018 navštívil sídlo a výrobu firmy v pražských Letňanech.
King se chce primárně zaměřit právě na rozvoj obchodních vztahů. „Pro mě jako pro byznysmena je nejdůležitější podporovat vzájemné investice v Česku i ve Spojených státech,“ prozrazuje. GE je podle něj dobrým příkladem podniku, který přináší do ČR nové technologie ve svém oboru a v tuzemsku je také rozvíjí.
Do vývoje motoru ATP je americká centrála GE Aviation připravena investovat více než 400 milionů dolarů. „Nemalá část z této sumy připadne na Česko, které je globálním sídlem celého projektu,“ zdůrazňuje programový ředitel GE Aviation pro ČR. Finanční prostředky do nové letecké výroby poputují také do Polska a Itálie, kde má společnost své divize. Český podíl na této sumě se odhaduje na necelých 100 milionů dolarů.
Výrazných technologických novinek se dočkaly především zkušebny v Praze, kde se motor poprvé roztočil. Otevřena byla montážní linka a dokončena instrumentační laboratoř.
Motory ATP přepisují historii českého leteckého průmyslu
Dosud poslední certifikace nového motoru v kategorii všeobecné a obchodní letecké přepravy proběhla v Česku v sedmdesátých letech minulého století, šlo o motor Walter M-601. V roce 2011 byla certifikována jeho modernizovaná verze – motor řady H GE Aviation. Stalo se tak 3 roky poté, co GE v roce 2008 část firmy Walter převzala.
Do modernizace výroby firmy Walter a vývoje motoru H investovala GE Aviation 100 milionů dolarů. Motory řady H pohánějí například české letadla L-410 či americké letouny Trush. Jimi poháněné stroje létají na šesti kontinentech v extrémních podmínkách, přistávají také na nejnebezpečnějším letišti světa Lukla v Himalájích. „Motor řady H si našel uplatnění u mnoha zákazníků. Nebyl to však kompletně nový designovaný motor od čistého prkna, zatímco motor ATP je skutečně skok dopředu,“ doplňuje Milan Šlapák.
Nový motor v novém kabátě – po 40 letech |
---|
Úspěšný test turbovrtulového motoru ATP předznamenává novou éru v pronikání společnosti GE Aviation na trh všeobecné a obchodní letecké přepravy (BGA – Business General Aviation). V Česku byl zcela nový turbovrtulový motor s novým designem vyvinut po 40 letech. „Motor ATP je skok dopředu,“ shrnuje Milan Šlapák. |
Exportní letecký most mezi ČR a USA
Spojené státy jsou v leteckém byznysu našim významným obchodním partnerem. Američany láká domácí tradice a technologické zázemí. Česko jim navíc slouží jako základna pro další aktivity v regionu východní a střední Evropy.
Podle statistik agentury pro podporu podnikání a investic CzechInvest, která pomohla příchod GE Aviation dojednat, patří USA v pořadí objemu investic v ČR třetí příčka. Podle statistik České národní banky přiteklo od roku 1993 ze zámoří více než 160 miliard korun.
Velká část zdrojů míří do leteckého sektoru, a to právě do výroby leteckých motorů. Kromě GE Aviation působí v Česku společnost Honeywell, jež zde má dvě pobočky. V Olomouci se zabývá výrobou částí leteckých motorů a v Brně provozuje technologické centrum Honeywell Technology Solutions. Dalším významným hráčem je Precision Castparts, která obrábí a prověřuje kvalitu rotačních dílů leteckých motorů. Evropské ústředí má v Praze také výrobce vrtulníků Bell Helicopter.
Vývoz v letecké branži je zase významnou položkou českého exportu do USA, které jsou v tomto směru jedničkou mimo trhy EU. Největší podíl vývozu představují proudové a turbovrtulové motory spolu se strojírenskými výrobky a pneumatikami. Předloni české firmy vyvezly do USA letadla, motory a součástky za více než pět miliard korun.
Za oceánem by se ráda více prosadila také První brněnská strojírna Velká Bíteš (PBS), která se může chlubit více než padesátiletou tradicí a v americké Atlantě má zastupitelskou kancelář PBS Aerospace. Podnik se specializuje na pomocné energetické jednotky sloužící k nastartování letadla a na klimatizační systémy. Dále vyrábí turbínové a turbovrtulové motory pro malé pilotované a nepilotované letouny a vrtulníky.
Pro Aero Vodochody, výrobce bitevníku L-159 a letounů L-39, jsou zase důležitou referencí dodávky vrtulníků typu S-76 pro amerického výrobce Sikorsky Aicraft Corporation.
Jednotlivé díly pro letecké motory dodává také Jihostroj, česká strojírenská firma z tradicí od roku 1919. Pro letectví vyrábí třeba filtry motoru či palivová čerpadla. Jihostroj dodává jak pro GE Aviation, tak přímým zákazníkům v USA.
Velký zájem o americký trh mají české technologické start-upy, v čemž jim pomáhá i agentura CzechInvest, například prostřednictvím programu CzechAccelerator.