Konkurenceschopnost Česka by se mohla zvýšit, pokud by mělo více sebevědomých lídrů. Tvrdí to alespoň Česká manažerská asociace (ČMA). Podle jejího mínění zároveň český vzdělávací systém na zavedení systémových pravidel pro práci s dětskými talenty a lídry zatím nemyslí. „Dětský leadership a jeho systémová podpora je v ČR zatím opomíjené téma. Výsledkem dosavadního nezavedení potřebných pravidel je, že se u dítěte postupem času dovednosti vytrácejí, a přicházíme tak v Česku o budoucí vůdce, které potřebujeme,“ vysvětlil Jan Voda, propagátor výchovy budoucích lídrů na školách a jeden z expertů ČMA. Podle něj jsou lídrovské dovednosti stále nedoceněné, a možná dokonce ještě nerozpoznané. „Klíčové vlastnosti budoucích vůdců lze rozvíjet především do desátého roku věku dítěte. Předškolní zařízení by tak měla rozvíjet u dětí schopnost organizovat skupinu, dojednávat řešení, vcítit se do situace jiných nebo umět porozumět citům a motivacím,“ říká.
Na tyto znaky dětských lídrů upozornila loňská výzkumná sonda Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v mateřských školách. Tyto projevy chování budoucích lídrů lze podle Vody vysledovat prakticky u každého dítěte. Sonda byla realizována podle modelu Pata Williamse, bývalého hráče americké Národní basketbalové ligy, který oslovil více než šest stovek vůdčích osobností amerického veřejného života, s nimiž si dopisoval či vedl interview, a nashromážděné poznatky zobecnil do pětadvaceti shodných znaků, typických pro úspěšné osobnosti (viz box). Výsledky jsou zaměřené na děti, ale bez problému je lze vztáhnout na celou populaci.
Pozor na extrém
Opačný pohled na problematiku však mají psychologové. Podle nich by tlak na výběr budoucích lídrů již v mateřských školách nemusel být pro děti prospěšný.
„Každý extrém přináší extrém. Každé vychýlení za cílem, který není motivován pro společnost jako celek a pro fyzické a psychické zdraví jedince, může přinést katastrofální dopady. Ze zkušenosti vím, že výkonové prostředí nevytváří vhodné podmínky pro přirozeně zdravý rozvoj jedince, zvláště pak v nízkém věku,“ zdůrazňuje psycholožka Kamila Horská.
Podle jejích slov by každé dítě mělo dostat bezpečný a laskavý prostor pro individuální a přirozený rozvoj své osobnosti.
„Prostor, který bude pestrý na podněty, kde bude možnost kreativní hry, vyjádření, zkoumání, pozorování a učení se. To je nejlepší orná půda pro zdravého a sebevědomého jedince, který ví, kdo je. V budoucnu se rozhoduje podle svých vlastních zkušeností a svých potřeb a bere ohledy na sebe i okolí,“ pokračuje. Zároveň Horská upozorňuje, že pokud je proces dozrávání mladého člověka narušen a formován již v útlém věku cílenou aktivitou pro dosažení a vytvoření určitých kompetencí a cílů nebo se pozornost zaměřuje pouze na určité oblasti, odrazí se to u něj v budoucnu často negativně. „Podobu to může mít velmi rozmanitou, v souvislosti s dalšími vlivy.
Můžeme si všimnout přeplněných ordinací lékařů, psychiatrů, psychologů… Často může dojít k vážným poruchám osobnosti, patologickým změnám.
Rozhodně to nenahrává zdravému přirozenému vývoji,“ podotýká Horská.
Hlavní je zdravá sebedůvěra
Výchovu manažerů proto nedoporučuje uspěchat. „Lídrovské dovednosti a kompetence se dají rozvíjet na zdravém základě, sebedůvěře, sebevědomí, když je již osobnost zralá. Nejefektivnější motivací je motivace vnitřní. Osobně si myslím, že každý jedinec by měl dostat prostor pro vlastní rozhodnutí, kam se v životě bude ubírat,“ upozorňuje Horská.
Podle ní je především potřebné vybavit člověka v dětském věku zdravou sebedůvěrou, která se vytváří přirozeně na základě vhodných a různorodých podnětů a otevřené komunikaci. „Poté bude moci zdravě fungovat i jako skvělý lídr v manažerských pozicích a bude se svojí prací a se sebou spokojen,“ zmiňuje Horská. Děti by podle jejího názoru měly vždy vyrůstat bez cíleného výběru a rozdělování. „V dětství si mají vyzkoušet celou škálu možností, zažít různé situace, včetně těch nepříjemných, mít možnost otevřeně komunikovat. Tím se tvoří schopnost orientovat se v sobě, svých pocitech, tvořit si vlastní hodnotový systém. Mluvit o svých cílech, snech, vyzkoušet si je, pokud to jde,“ uzavírá.
Lidé, kteří se mohou stát lídry
1. s výbornými charakterovými rysy – spolehlivost, oddanost, integrita, služba ostatním 2. kteří se nebojí promluvit – říkají, co si myslí, a neberou ohled na to, co si o nich myslí ostatní 3. s kreativními nápady – flexibilní 4. kteří se pouštějí do řešení problémů – dokážou zhodnotit situaci a uvědomit si přítomnost problému, zmobilizují lidi a naleznou zdroje k jeho řešení 5. kteří mají odvahu stát si na svém – více jim jde o to, že mají pravdu, než zda budou oblíbení 6. kteří dovedou dobře jednat s lidmi – vciťují se do ostatních, rozumí jim, navazují s nimi vztahy 7. kteří se nedají zastavit – jsou odolní a snadno se zotavují z chyb, nebojí se riskovat 8. s vášní – emoce, entusiasmus, náruživost, hluboký zájem o něco, jež přenáší i na ostatní 9. kteří efektivně komunikují – dokážou mluvit před ostatními, získat je, nadchnout je 10. kteří jsou již jako děti dychtiví naslouchat a učit se – dávají dobrý pozor; když mluvíte, kladou otázky, zajímají se; řídí se instrukcemi 11. kteří se nevzdávají – vytrvalé a rozhodné 12. mají sebevědomý postoj – nebojí se vystoupit, zpochybnit autoritu a nabízejí nové nápady a pohledy 13. zvídaví – pídí se a hledají nové věci, kriticky přemýšlejí 14. kteří se ve škole hlásí jako první – tím
dokládají zájem a angažovanost 15. kteří se nehroutí pod tlakem – udržují si chladnou hlavu, nepanikaří, nechávají si čas na rozmyšlení, jsou trpělivé 16. kteří touží tvrdě pracovat – na čemkoli,
co je třeba udělat 17. houževnatí – do všeho jdou na sto procent, dokážou vzdorovat kritice, bolesti, nespravedlnosti 18. se smyslem pro humor – uvolňují tenze
mezi lidmi a šíří optimismus 19. jsou připraveni převzít odpovědnost a řízení – při hře „chtějí míč“ a neztrácejí hlavu, když šance na výhru spočívá na jejich bedrech; odpovědní za to, co říkají a dělají a nesvalují to na někoho jiného 20. přijímají rozkazy a dokážou se podřídit autoritě – rozumějí hodnotě poslušnosti a soudržnosti týmu 21. mají smysl pro spolupráci a pospolitost – nevyčleňují se od ostatních, zapojují ostatní do činnosti, mají týmového ducha 22. jejich „problémové chování“ značí určitý
potenciál 23. s pozitivním, trpělivým přístupem – neztrácejí energii stížnostmi, soustředí se na pozitivní stránky místo na kritiku, důvěřují ostatním 24. populární a přijímaní – avšak spíše respektovaní než oblíbení, nesnaží se každému zalíbit 25. kteří mají „duchovní sílu“ – vyzařují respekt, vznešenost, mravní převahu
O autorovi| Dalibor Dostál, redaktor serveru BusinessInfo.cz