Dovoz ojetin
Do Česka proudí automobilový odpad. Stále více a nekontrolovatelně. Ze statistik Svazu dovozů automobilů (SDA) a odhadů odborníků vyplývá, že kromě 200 tisíc meziročně oficiálně zaregistrovaných importovaných ojetin jich nejméně 50 tisíc dalších skončilo někde na území ČR, neznámo kde. „Jde pouze o odhad, ovšem založený na dlouhodobých trendech,“ říká tajemník SDA Pavel Tunkl. Na problém týdeník EURO několikrát upozornil, nicméně bez větší odezvy (EURO 29/2006, 42/2006 a 14/2007).
Mechanismus „neoficiální“ likvidace vozu vypadá následovně. Z Německa, odkud se k nám ojetiny dovážejí nejvíce, si zájemce vybere vůz, jehož podobný model vlastní. Ten doveze coby vrak na náhradní díly, které deklaruje využít ze sta procent. Poté jen přemontuje značky a z německého auta rázem vznikne původní české. U dílů není nutné prokazovat jejich ekologickou likvidaci a vždy lze tvrdit, že je někdo odkoupil.
„Tímto způsobem vzniká nekontrolovatelný vrak původního vozu, s nímž si majitel může dělat, co chce a nikdo na něj nedosáhne,“ říká Tunkl. Podobným způsobem se některá vrakoviště už téměř rok výhodně živí. „Když máte známého, jenž za pětistovku na skládce zahrne metrák plastu nebo sud s olejem, pak se vraky zpracovávají velmi výnosně,“ řekl týdeníku EURO provozovatel vrakoviště, jenž si ale nepřál být jmenován.
„Za problémy vděčíme vládě (tehdy Jiřího Paroubka, pozn. red) a Evropské komisi. Jednak Česko tlaku v rámci volného pohybu zboží ustoupilo ze všech zemí nejdříve, což spustilo lavinu dovozů, která neustále roste. A Unie se pak rozhodla doplnit směrnici o odpadech dovětkem, který říká, že za hranice odvezený vůz se považuje za stoprocentně recyklovaný, přičemž běžně se dosahuje maximálně 85 procent,“ říká Tunkl. Naráží tím na ochotu Němců podílet se na kontrole přeshraničního proudu odpadu i na stále neexistující prováděcí vyhlášku zákona o silničním provozu. „Vyhláška nyní prochází srovnávací analýzou evropských legislativ. Termín vydání zatím neznám,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Tunkl říká: „Poměrně marginální emise nových vozů jsou velkým tématem, ale že u nás končí násobně více ojetin, které jsou padesátkrát horší, to už EK nezajímá. Ani ty desítky tisíc vozidel, které majitelé vytěží a nerecyklovatelné díly vyhodí, spálí a uloží bůhvíkde.“