Janem Přerovským
Od 1. července se Asseco Czech Republic (bývalé PVT) manažersky a organizačně propojilo se svou slovenskou matkou, společností Asseco Slovakia. Důvod vzniku nového uskupení byl prostý – křížově posílit byznys v Česku i na Slovensku. „Oba trhy jsou relativně malé a provázané. Velmi dobře si rozumíme, spousta našich zákazníků se pohybuje na obou trzích. Je tedy zcela přirozené, že pokud chceme z česko-slovenského trhu vytěžit více, vyplatí se propojit a fungovat jako jedna firma,“ vysvětluje Jan Přerovský, předseda představenstva firmy Asseco Czech Republic a viceprezident „nového uskupení“ Asseco Central Europe pro obchod a marketing.
EURO: Jaká byla myšlenková evoluce, která vedla k propojení? PŘEROVSKÝ: Hlavní důvod i myšlenka byly jednoduché – byznys. Abychom byli maximálně efektivní a mohli být blízko našim zákazníkům a poskytovat jim společné služby na obou trzích, rozhodli jsme se dát dvěma právním subjektům jedno společné vedení. A také jednu motivaci. Majetkově se nic nemění, zůstáváme stoprocentní dcerou slovenského Asseka. Existuje jedno vedení pro oba státy, jedna organizační struktura obou firem.
EURO: Fungujete tedy jako jedna firma, ale právně existují dvě entity? PŘEROVSKÝ: Přesně tak. Jedna z teoretických možností byla firmy fakticky sloučit a vytvořit jednu společnost, ale z důvodů právních a obchodních jsme k tomu nepřistoupili. Legislativa neumožňuje, aby firma byla registrována v obou zemích, vždy by jedna musela být organizační složkou té druhé. V takový okamžik se snižuje obchodní pozice dané firmy, je vnímána jako pobočka.
EURO: Jaká je praxe? Byznys děláte jako Asseco CE, ale fakturu klientovi pošle Asseco Czech Republic? PŘEROVSKÝ: Ano. Je to věc, která je relativně normální u velkých firem. Velcí zákazníci, zejména v korporátním segmentu, toto vůbec neřeší, jen v tom musejí mít jasno.
EURO: Výhodou slovenských firem je ale například nižší daň z příjmu právnických osob… PŘEROVSKÝ: Tomu rozumím, ale v našem případě se po právní stránce nic nemění. Není žádný důvod pro transfer zisku. Ctíme to, že podnikáme v Česku, hodně našich zákazníků je ze státní správy, tak tady platíme i daně.
EURO: Jak a v jakých segmentech si chcete předávat zkušenosti mezi českým a slovenským Assekem? PŘEROVSKÝ: Zatím zjišťujeme, kdo co umí, kam vlastně chceme celou česko-slovenskou skupinu posunout.
EURO: Mají ve vrcholném vedení Asseka Central Europe větší zastoupení Slováci, nebo Češi? PŘEROVSKÝ: Vedení firmy, takzvaná Rada ředitelů, je složena ze šesti členů, přičemž tři jsou z Česka a tři ze Slovenska.
EURO: Můžete díky nové organizační struktuře snížit počet zaměstnanců v rámci firmy Asseco CE? PŘEROVSKÝ: Tyto kroky jsme nedělali z důvodu zeštíhlování, ale kvůli zefektivnění byznysu. Zároveň ale nemohu vyloučit, že propouštění může přece jen někoho postihnout. Nebude se ale jednat o masovou akci, půjde maximálně o jednotky lidí z téměř tisícovky, které v současné době patří pod Asseco CE.
EURO: Jaké výše dosáhnou náklady spojené s propojením a jak se změny projeví v obratu a ziskovosti? PŘEROVSKÝ: V nákladové stránce půjde o malé výdaje, řádově statisíce. Primárně však chceme, aby se to projevilo v obratu a až teprve poté v zisku. Celkově by mělo nové uskupení pracovat s obratem kolem 4,5 miliardy slovenských korun.
EURO: Je možné chápat manažerské propojení i tak, že padla možnost IPO českého Asseka? PŘEROVSKÝ: Zřejmě ano. Není důvod ani vhodné prostředí na trhu. Nicméně složka na IPO firmy Asseco Czech Republic mi leží v kanceláři již rok a půl, a pokud to bude nutné, můžeme ji kdykoliv vytáhnout.