Menu Zavřít

Česko ve smyku

31. 8. 2015
Autor: Euro.cz

Výrobci autodílů stavějí nové továrny tam, kde jsou automobilky. Česku se ale začínají vyhýbat kvůli nedostatku zaměstnanců a vysokým mzdám

Firma I. G. Bauerhin rozšiřuje závod na výrobu topení do automobilových sedaček v srbské Indjiji. Přijme tam dalších 450 zaměstnanců. Proč tam a proč ne v Česku, kde působí v Hranicích? To osvětlil šéf společnosti Josef Hilmer. „V České republice je stále obtížnější nalézt vhodné zaměstnance. A platy jsou v Srbsku výrazně nižší,“ řekl pro Automotive News Europe.

Trend je jednoznačný. Výrobci hledají nejlevnější kvalifikovanou pracovní sílu a netají se tím. Proto se zabydlují stále častěji v okolních zemích. Česko sice neobcházejí, ale ani ho už tolik nevyhledávají. Favorizují Polsko, Maďarsko, Slovensko, už i Rumunsko. A pronikají dále na jih Evropy, do Srbska.

Favorizované Polsko

Hodně německých firem dnes míří do Polska, kde stavějí další závody. Tak třeba Kirchhoff Automotive buduje u našich severních sousedů již čtvrtou továrnu, vyroste u Hnězdna. Následuje jinou německou společnost, automobilku Volkswagen. Ta bude u Poznaně vyrábět model Crafter. Kirchhoff jí bude dodávat díly karoserie a šasi.

Podobně postupuje Muhr und Bender (Mubea), specialista na pružiny pérování. Ten staví závod v polském Ujazdu, až dosud v regionu působil jen v Česku. Výrobce elektronových kol Uniwheels se rozhodl umístit svůj třetí závod v Polsku do města Stalowa Wola. A. Kayser Automotive Systems staví svůj druhý polský závod na strategickém místě, blízko hranic s Českou republikou. Proč zrovna tam?

Ralf Jakubiak, ředitel polského zastoupení firmy, řekl, že je to kvůli finančním podmínkám. Rozhodlo i to, že nový závod se bude nacházet ve speciální ekonomické zóně. „Je snadnější nalézt zaměstnance tady než v poznaňském regionu,“ řekl Jakubiak v rozhovoru pro Automobilwoche.

Aktivní jsou ve východní Evropě i další společnosti. Své plány postavit zde závody ohlásil kanadský výrobce plastových dílů ABC Group, také ten si zvolil Polsko, město Poznaň. Dosud působil ve 34 zemích světa, v Evropě to bylo Německo a Španělsko. Německý výrobce mechanotronických systémů Brose, který zaměstnává 24 tisíc lidí v 23 zemích a je aktivní také v Ostravě, si vybral slovenskou Bratislavu.

Stejně postupoval i CCN Group, specialista na díly pro turbodmychadla. Ten už má na Slovensku dva závody s třemi sty zaměstnanci. Maďarsko si zase zvolily japonská společnost NHK Spring, vyrábějící například vinuté pružiny nebo výfukové potrubí, a německá Samvardhana Motherson Peguform, zaměřující se kromě jiného na produkci nárazníků, dílů karoserie, přístrojových desek, dveřního obložení a vybavení interiérů vozů.

K východní a střední Evropě obrátili svoji pozornost mnozí dodavatelé ze Severní Ameriky a z Asie již před mnoha lety. A stále v tom pokračují. Česko však zůstává stranou. Například Global Steering Systems, výrobce tyčí řízení ze Spojených států, zakotvil nově v polské Opoli. Jeho šéf Larry Finnell uvedl, že zkoumali také možnosti v České republice.

A nyní se čeká, kdo nově vstoupí na Slovensko, kam přesunul svoji výrobu Jaguar Land Rover. Jeho nový závod bude mít kapacitu 300 tisíc aut ročně a zaměstná pět tisíc lidí. Také čeští výrobci autodílů počítají s tím, že tam budou dodávat. Závod v Nitře totiž bude už dvaadvacátou automobilkou v okruhu 500 kilometrů od středu České republiky.

Automobilové Česko

Mnohé z výše jmenovaných firem působí také v Česku. A vedle nich ještě desítky dalších. Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) jich eviduje celkem 103. A ty všechny přispěly loni k tomu, že automobilový průmysl v České republice dosáhl rekordních finančních výsledků.

Tržby z průmyslové činnosti dodavatelských firem v roce 2014 činily 372,4 miliardy korun (rok předtím 343,5 miliardy korun, což je nárůst o 8,4 procenta) a jejich export dosáhl 290,9 miliardy korun (rok předtím 266,8 miliardy korun, což je nárůst o devět procent).

bitcoin_skoleni

„Při každé příležitosti zdůrazňuji, že český automobilový průmysl nejsou jen výrobci automobilů. Dodavatelský sektor je stejně důležitý a jeho výsledky jsou vynikající. Například mezi deseti největšími exportéry AutoSAP je šest dodavatelů,“ komentoval výsledky Antonín Šípek, ředitel sekretariátu AutoSAP.

O autorovi| Jaroslav Matějka, spolupracovník redakce

  • Našli jste v článku chybu?