Česká republika využije pro financování dopravních staveb v příštích šesti letech až 82 miliard korun z úvěru od Evropské investiční banky (EIB). Peníze mají nahradit snižující se zdroje financí na dopravní stavby, které pro období od roku 2019 do roku 2027 vyčíslilo ministerstvo dopravy. Podmínky úvěru jsou podle ministerstva výhodnější než v případě běžných půjček.
Úvěr je podle ministerstva nutný, protože v příštích letech se budou podle předpokladů resortu postupně snižovat dostupné zdroje financování dopravních staveb. Očekává se zejména pokles peněz z evropských fondů, které jsou v současnosti klíčovým zdrojem financování. Peníze z EIB by měly směřovat především na stavbu a modernizaci silniční i železniční infrastruktury.
V budoucnu chce podle materiálu ministerstvo využít peněz z EIB i na modernizaci vozového parku na železnici. Stát totiž v příštích letech plánuje do vlaků investovat až 29 miliard korun. „Bez této investice hrozí riziko ztráty konkurenceschopnosti osobní železniční dopravy,“ uvádí ministerská zpráva. Financování tohoto projektu však bude nejspíš součástí samostatného úvěru u EIB.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v dubnu uzavřel se zástupci EIB memorandum o spolupráci, díky kterému by mělo Česko na dopravní projekty získat celkem až 100 miliard korun. Výstavba dopravní infrastruktury je v současnosti vedle národních zdrojů částečně financována také z Operačního programu doprava (OPD) a Connecting Europe Facility (CEF).
Konec slev: tendr na část dálnice D3 ukázal, že doba levného stavění je pryč
Čtěte také: