Technologickou firmu BigHub založili Karel Šimánek a Tomáš Hubínek, dva absolventi „jaderky“ na ČVUT, které ale vždy lákala spíš oblast IT a byznysu než vědecký směr. Po získání prvních pracovních zkušeností se v roce 2016 rozhodli začít podnikat ve velkých datech. Už tehdy přitom vytvářeli projekty založené na pokročilé datové analytice, strojovém učení a dnes i tak populární umělé inteligenci (AI).
Nejprve museli klienty oslovovat sami a nějakou dobu trvalo, než se dostali k větším společnostem a lépe placeným zakázkám. Nakonec se to ale i díky příznivé situaci na trhu podařilo. No a nyní, po osmi letech práce, zřejmě překonají stamilionový obrat.
„Do umělé inteligence jsme se opřeli ještě v době, kdy se této technologii moc nevěřilo a i velké firmy k ní byly skeptické. Přesto jsme se dostali k prvním větším projektům, které zaplatily nejen nás, ale i první zaměstnance,“ vzpomíná pro Euro.cz Šimánek a doplňuje, že už před osmi lety nasazovali aplikované modely AI, jež tehdy na trhu chyběly. Novinkou byly nejen v Česku, ale i v zahraničí. Proto si BigHub po úspěšné spolupráci s českou pobočkou Innogy našel klienty i v Německu a skrze partnera, americkou firmu s tuzemskými kořeny GoodData, také velké obchodní partnery ve Spojených státech a dalších zemích.
Od projektů na míru k vlastním produktům
Právě proto, že už od samého začátku měli Šimánek s Hubínkem zkušenost s předními hráči na trhu, se nebáli velkých výzev. Zakázky odmítali, jen pokud na ně neměli kapacitu nebo byla aplikace AI v dané oblasti proti jejich morálním zásadám. S takovými případy se ale setkávali spíš výjimečně.
Pro své klienty navíc nevytvářejí jen modely umělé inteligence, ale řeší i její aplikaci, tedy cloud, softwarový vývoj a napojení na analytické platformy, aby výstupy z AI firmě skutečně zaručily kýžený přínos. Přece jen jde hlavně o práci s obrovským množstvím dat, která společnosti ostatně dala i její název. Pravdou každopádně je, že poslední dobou částečně přecházejí od projektů na míru k vlastním produktům, které je však stále možné upravovat podle potřeby klienta.
„Dnes můžeme využít toho, že je umělá inteligence komplexní, ale přesto cenově dostupná. Snažíme se tedy najít balanc mezi prefabrikátem a specifičností pro klienta,“ popisuje Hubínek a rovnou uvádí konkrétní příklad likvidace pojistných událostí, které je možné do značné míry automatizovat. Personálu pojišťovny tak stačí výstupy z AI jen zkontrolovat, což zabere výrazně méně času.
Z Česka do USA i do Saúdské Arábie
V souvislosti s aktuálním trendem škálovatelných produktů chce BigHub posílit i mimo korporátní klientelu. Po pojišťovnách, bankách, energetických a logistických společnostech jim v poslední době přibývají i zákazníci z retailu, e-commerce a dalších odvětví. Do budoucna se ale chtějí zaměřit také na zdravotnictví nebo sport, protože všude tam dávají aplikované modely umělé inteligence smysl – stačí spojit kvalitní datovou a odbornou expertízu a poznatky převést do praxe.
„Naší výhodou je, že máme spoustu klientů s pobočkami po celém světě, a tak se nemusíme omezovat jen na Českou republiku. Současná expanze ale spočívá v tom, že máme v zahraničí své obchodní zástupce, kteří pro nás pracovní příležitosti aktivně vyhledávají,“ vysvětluje Šimánek, podle něhož je na příkladu USA vidět, že se daný model osvědčil a nabídky na zajímavé projekty díky tomu přicházejí častěji a rychleji.
Už několik let funguje BigHub také na Slovensku a nyní má podobné plány v Polsku. Šimánek s Hubínkem se ale nebojí ani Saúdské Arábie a celkově Blízkého východu, přestože přiznávají, že jde o poměrně specifický a složitý trh. „Věříme, že se nám podaří prosadit i v těchto zemích a od spolupráce s tamními zákazníky máme poměrně velká očekávání. Zadání projektů vypadají úplně jinak než v nám známém evropském a americkém prostředí. Jisté ale je, že mají velké plány a hodně peněz,“ tvrdí prvně jmenovaný.
Na svoji alma mater se nezapomíná
Udržet krok s rostoucími požadavky klientů není jednoduché, obzvlášť v tak dynamickém prostředí, jako jsou big data a umělá inteligence. Klíčem k úspěchu je tedy podle zakladatelů BigHub vzdělávání, na které se snaží dávat dostatek prostoru sobě i svým zaměstnancům.
Každý měsíc například pořádají ve firmě interní workshopy či hackathony, v jejichž rámci už vytvořili několik zajímavých aplikací. Spojují tak nové nápady s budováním firemní kultury, jež je pro ně zásadní. A zároveň finančně i nefinančně podporují řadu aktivit na ČVUT, tedy své alma mater, kde současně vyučují aplikovanou analýzu dat.
„Za poslední rok jsme vyrostli o 23 procent. Z obratu 73 milionů v roce 2022 na více než 90 milionů v roce 2023. Naším cílem je nyní stabilizace interních procesů, která povede k udržitelnému růstu se zachováním současné kvality týmu. Jen si dáváme velký pozor, aby rychlost růstu nebyla na úkor kvality,“ uzavírá Hubínek.