Menu Zavřít

Český carsharing se veze na vlně růstu. Firmy hlásí rekordní počet uživatelů, přes léto se zvýšila i délka výpůjček

2. 10. 2023
Doba čtení: 5 minut
Autor: HoppyGo
  • Desetitisíce Čechů se už naučily využívat služeb carsharingových společností, které poskytují krátkodobé i dlouhodobé půjčení aut
  • Sdílená vozidla slouží třeba k cestě na rodinnou dovolenou, větší nákup, jízdu na letiště nebo pro firemní potřeby
  • Cena za půjčení auta na půl hodiny se pohybuje v nižších stovkách korun, za pár dní zákazníci zaplatí několik tisíc

Sdílení aut se pomalu stává běžnou praxí nejen v zahraničí, ale také v České republice. Stále více lidí totiž zjišťuje, že se jim využívání této služby vyplatí více než vlastnictví soukromého vozidla. S tím je totiž kromě vysoké pořizovací ceny spojeno velké množství provozních nákladů, kvůli čemuž se jeho zakoupení mnoha příležitostným řidičům vůbec nevyplatí.

Větších carsharingových firem je v Česku několik a liší se nejen svým pokrytím a nabídkou vozů, ale také provozním modelem. Většina společností totiž nabízí k zapůjčení vlastní automobily, které mají v ceně i veškeré palivo. Zákazníci tedy platí jen za rezervované hodiny a ujeté kilometry. Tímto způsobem fungují například firmy CAR4WAY nebo Autonapůl.

Využili jste někdy služeb carsharingových firem?

Existuje ovšem i varianta, v níž vozy vlastní soukromí majitelé, kteří je nabídnou k dispozici jen v době, kdy je oni sami nepoužívají. Jedná se o službu využívající principů sdílené ekonomiky, což znamená, že zákazníci si v takovém případě musí palivo, které budou během cesty potřebovat, zaplatit sami. V Česku na tomto modelu funguje třeba společnost HoppyGo.

V létě se doba výpůjčky prodloužila

Služby tuzemských carsharingových společností v současné době využívají desítky tisíc lidí. Již zmíněné HoppyGo mělo za poslední rok zhruba 20 tisíc zákazníků. Podobné statistiky eviduje též konkurenční CAR4WAY, zatímco počet aktivních klientů firmy Autonapůl se pak pohybuje spíše jen v řádu jednotek tisíc.

Lidé přitom sdílená auta používají k mnoha různým účelům, jako jsou třeba nákupy, cesty na letiště nebo rodinné dovolené. „Rezervace vozidel mohou být od půl hodiny a pár ujetých kilometrů až po několikatýdenní zahraniční dovolenou s mnoha tisíci ujetými kilometry. Relativně časté bývá třeba půjčení na dva až čtyři dny, což může být například prodloužený rodinný víkend nebo služební cesta,“ shrnul pro Euro.cz ředitel Autonapůl Michal Šimoník.

Švaříček z HoppyGo: Sdílet své auto s někým cizím není pro každého. Jakmile si ale u nás člověk nějaké půjčí, obavy se rozplynou
Přečtěte si také:

Švaříček z HoppyGo: Sdílet své auto s někým cizím není pro každého. Jakmile si ale u nás člověk nějaké půjčí, obavy se rozplynou

Spíše na krátkodobější výpůjčky se zaměřuje CAR4WAY. „Auta si mohou zákazníci půjčit od jedné minuty až na sedm dní, ale mezi nejpopulárnější varianty patří 30minutová jízda za prací nebo zábavou. Průměrná cena takové rezervace se pohybuje mezi 207 a 250 korunami,“ vysvětlil šéf marketingu společnosti Josef Ciglanský. Zároveň však doplnil, že v letním období jsou velmi populární i zápůjčky na víkend, nebo dokonce na celý týden.

To potvrzuje rovněž marketingová šéfka HoppyGo Radka Jenka Šubířová: „Dlouhodobý průměr se pohybuje na 4,2 zápůjčních dnech a ani v letošním roce se chování uživatelů nijak neliší. V letní sezóně se toto číslo zpravidla zvyšuje, takže průměrná délka letní zápůjčky se pohybovala okolo 5,3 dne.“

Nonstop podpora, pojištění i dálniční známka

Nehledě na délku výpůjčky mají všechny oslovené carsharingové firmy pár věcí společných. Tou první je fakt, že počet jejich zákazníků neustále roste. „Nárůst zájmu o sdílené vozy pozorujeme kontinuálně v posledních třech letech. Od roku 2020 jsme díky tomu vzrostli o více než 230 procent u všech věkových kategorií,“ potvrdil Ciglanský s tím, že největší zájem o carsharing mají lidé ve věku od 18 do 44 let.

Chceme lidi naučit, že karavaning se dá provozovat i v zimě, dušuje se Janoušek. Jeho Campiri sahá po 35milionových tržbách
Přečtěte si také:

Chceme lidi naučit, že karavaning se dá provozovat i v zimě, dušuje se Janoušek. Jeho Campiri sahá po 35milionových tržbách

Druhým společným jmenovatelem pak je, že všechny v letošním roce zaznamenaly rekordní počet klientů, k čemuž značně přispěl především vysoký zájem během letních měsíců. „V Česku i na Slovensku došlo za období červen až srpen k meziročnímu růstu dohromady o více než 30 procent. Díky tomu jsme v obou zemích opět dosáhli rekordních výsledků,“ řekla Šubířová z HoppyGo. O více než 12 procent pak od počátku roku 2023 stoupl také počet uživatelů platformy Autonapůl.

Cena za jízdu půjčeným autem se liší nejen podle zvolené společnosti, ale i dle konkrétního typu vozidla a dalších zakoupených služeb. „Průměrná cena zápůjčky se může pohybovat od pár desítek korun až po tisíce. Pokud se bavíme například o dvoudenní víkendové cestě se 300 ujetými kilometry, u nejlevnějších vozů kategorie Economy zákazníci zaplatí zhruba tři tisíce korun. Výsledná cena každopádně vždy obsahuje vše včetně paliva, servisu, péče o vůz, nonstop podpory, pojištění a dálniční známky,“ objasnil Šimoník z Autonapůl.

Velké cenové rozpětí podle náročnosti požadavků klienta nabízí též HoppyGo. „Průměrná cena zápůjčky s pojištěním se dlouhodobě pohybuje okolo čtyř tisíc korun. Můžete u nás ale najít auta od dvou stovek za den až po 40 tisíc v rámci celého Česka. Nejsilněji jsme každopádně zastoupeni v oblasti velkých městských aglomerací, tedy hlavně v Praze a v Brně,“ doplnila Šubířová.

Roste zájem o elektromobily

Společnosti nabízející carsharing se snaží zákazníky nalákat také různými zvýhodněnými nabídkami či novými službami. Třeba CAR4WAY svým klientům nabízí možnost dojet autem na pražské letiště, kde mohou vůz bez problémů zaparkovat. „V letošním roce jsme zaznamenali více jak 300procentní nárůst zájmu o cesty na a z letiště Václava Havla, kde máme jako jediný carsharing vyhrazená parkovací místa. Ta zákazníkům slouží pro cestu na letiště, zároveň jsou zde ale neustále připraveny i vozy pro cestu do města,“ podotkl Ciglanský.

bitcoin_skoleni

Lidé přestávají vnímat elektromobily jako raritu. Jejich prodej překonal na trhu s auty důležitý pětiprocentní podíl
Přečtěte si také:

Lidé přestávají vnímat elektromobily jako raritu. Jejich prodej překonal na trhu s auty důležitý pětiprocentní podíl

HoppyGo si zase pochvaluje narůstající zájem o elektromobily, přičemž nejčastěji si lidé podle Šubířové půjčují Škodu Enyaq, zatímco u těch konvenčních převládá klasika: „Vozy značky Škoda jsou dlouhodobě nejpoptávanějšími a zároveň i nejvytíženějšími modely na platformě. Přibližně 20 procent veškerých zápůjček realizovaných přes HoppyGo se uskuteční v modelech Škoda Fabia a Octavia.“

Všechny oslovené carsharingové společnosti věří, že současná vlna zájmu o sdílené vozy není jen přechodnou záležitostí, ale stane se dlouhodobým trendem. Přispět by k tomu ostatně mohla také stále se zvyšující pořizovací cena nových vozů, které si za současné situace mnoho lidí nemůže dovolit.

  • Našli jste v článku chybu?