Největší vývozní příležitosti vidí firmy v zemích EU a Rusku Český export má stále problémy Zvyšování vývozu očekávají především hospodářsky silné firmy a společnosti s menším podílem exportu. Krátkodobé exportní sebevědomí tuzemských (rozdíl počtu těch, kdo očekávají v příštích třech měsících nárůst, a těch, kdo čekají pokles exportu) vývozců klesá.
Největší vývozní příležitosti vidí firmy v zemích EU a Rusku Český export má stále problémy
Zvyšování vývozu očekávají především hospodářsky silné firmy a společnosti s menším podílem exportu.
Krátkodobé exportní sebevědomí tuzemských (rozdíl počtu těch, kdo očekávají v příštích třech měsících nárůst, a těch, kdo čekají pokles exportu) vývozců klesá. Vyplývá to z dotazování 250 významných českých exportních firem v rámci Exportního výzkumu DHL, které letos na počátku října provedla společnost GfK Praha. Tento průzkum se opakuje zhruba pololetně od podzimu roku 1999. Z posledního šetření také vyplývá, že se zvýšila dynamika poklesu odhadovaného nárůstu objemu exportu. Pokud jde o podíl exportu na celkovém obratu firmy, očekávají nejčastěji jeho nárůst společnosti se střední úrovní podílu vývozu na obratu - v rozmezí 700 milionů korun až jednou miliardou. Je však třeba říci, že zejména výsledek indexu krátkodobého exportního sebevědomí s největší pravděpodobností ovlivnila i skutečnost, že exportéři odpovídali krátce po srpnových povodních.
Vliv povodní byl menší, než se čekalo
Poprvé po čtyřech vlnách šetření však vzrostl index dlouhodobého exportního sebevědomí, což je vývozní výhled na dvanáct měsíců. Mírně optimističtěji přitom vidí svou budoucnost čeští exportéři, kteří očekávají dlouhodobý nárůst vývozu častěji. Z hlediska obratu firmy předpokládají další zvyšování exportu nejčastěji ekonomicky silné společnosti s obratem dvě až pět miliard korun. Pokud jde o podíl vývozu na celkovém obratu, cítí svou šanci na jeho zvýšení častěji firmy s menším než čtyřicetiprocentním podílem exportu. Vliv povodní a jejich následků byl podle exportérů menší, než původně očekávali. Více než sedm z deseti firem nepředpokládá v následujících třech měsících ovlivnění vývozu. V horizontu 12 měsíců pak jejich počet stoupl na osm z deseti. Následky povodní tedy vývozci rychle odstraní.
Počty zaměstnanců většinou neklesnou
Zaměstnanost u tuzemských nejvýznamnějších vývozních firem se zřejmě nebude vyvíjet nijak dramaticky. Nejčastěji předpovídají na další rok setrvalý stav zaměstnanců, popřípadě jejich mírný nárůst. Větší výkyvy se budou patrně týkat moravských exportních firem. Zatímco v Čechách čeká stejný počet zaměstnanců šest z deseti firem a jejich nárůst jen o něco více než deset procent, u moravských podniků předpokládají stav beze změn „jen“ čtyři z deseti vývozců a jejich nárůst pětina z dotázaných.
Nejvíc se vyváží do Unie
Komoditní skladba tuzemského exportu se podle očekávání firem příliš nemění. Výjimkou je automobilový průmysl, u kterého se již podruhé při šetření objevil výrazný pokles. Oproti jarní vlně dotazování uvedla jako nejperspektivnější vývoz automobilů jen polovina dotázaných a v meziročním srovnání dokonce čtvrtina. Stejně jako komoditní skladba českého exportu, i struktura klíčových cílových trhů nedoznala výraznější změny. Tuzemští vývozci stále prodávají nejvíce do zemí Evropské unie, především do Německa. Následuje Slovensko a země bývalého Sovětského svazu. Nárůst objemu exportu v příštích dvanácti měsících očekávají nejčastěji vývozci do Číny, zemí východní Evropy, států sdružených do Evropské unie a zemí bývalého Sovětského svazu. Největší pololetní přírůstek počtu tuzemských vývozců zaznamenaly pro nás exotické trhy Austrálie a Oceánie, africké země a Japonsko. Pokud jde o největší exportní příležitosti obecně, vývozci jmenovali Německo a ostatní země EU a Rusko.
Silná koruna je pro export plus i minus
Největším problémem českého vývozu zůstala příliš silná koruna. Shodlo se na tom téměř sedm exportních firem z deseti. Celková ekonomická situace Česka nebo stagnace na cílových trzích se jako negativní ovlivnění vývozu objevily minimálně. Směnný kurz koruny byl paradoxně nejčastěji jmenován také mezi důvody, které ovlivňují export - jeho hodnotu - pozitivně. Dalšími pozitivními faktory jsou zvyšující se kvalita tuzemských výrobků a rostoucí produktivita práce. Více než čtyři z deseti dotázaných vývozních firem ztratily v posledních třech letech některé ze svých trhů. Mezi nejčastěji uváděnými ztracenými trhy jsou země Evropské unie, Dálného východu včetně Japonska a státy bývalého Sovětského svazu. Důvodem, proč firmy z těchto trhů musely odejít, byl především pokles poptávky kvůli levnější konkurenci, cenové důvody obecně a stagnace na těchto trzích.