Český hudební trh loni klesl o 12 procent na 490 milionů korun. Prodávaly se méně nejenom CD, ale i digitální hudba, která v předešlých letech vykazovala růst.
Autor: Martin Siebert
Podle Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) loňský pokles tuzemského prodeje hudebních CD a DVD odpovídá vývoji na světovém trhu s hudbou, který doplácí na rostoucí pirátství. Za prodej CD a DVD hudební vydavatelství utržila 302,2 milionu korun, což bylo meziročně o 12 procent méně. Tržby z prodeje hudebních příloh periodik se snížily z rekordních 183 milionů korun v roce 2008 na 167 milionů korun.
Propad tržeb vykázala i digitální hudba, jejíž obrat klesl meziročně o 28,4 procenta. „Příjmy z digitálních prodejů v roce 2008 dosáhly více než 29 milionů korun, zatímco v roce 2009 činily příjmy z digitálních prodejů pouze 21 milionů korun,“ uvedla IFPI. Podíl digitálních prodejů tak loni činil 7,1 procenta objemu prodeje fyzických nosičů oproti 8,5 procenta v roce 2008. „Za meziročním poklesem českého trhu s digitální hudbou stojí především výpadek podílů z příjmu ze serveru YouTube a dramatický propad prodejů reálných vyzvánění pro mobilní telefony,“ dodala IFPI.