díla. Obraz Madona s dítětem prošel bohatou historií
plnou evropských velikánů, krvavých soubojů a drahých obchodů. Jeho původ byl
několikrát neprávem zpochybněn. Finální originalitu díla pak pomohla ověřit
česká firma InsightART, která využívá kosmické detektory a je jedním ze
startupů inkubátoru ESA BIC Prague, jehož operátorem je v Česku agentura
CzechInvest.
Robotický skener RToo společnosti InsightART je jedním z prvních rentgenů na světě specializovaných na průzkum umění. V minulosti pomohl odkrýt například také neznámý obraz Vincenta van Gogha. Nyní pomohl odhalit tajemství ztraceného Raffaela. Přístroj využívá částicový detektor, vyvinutý v CERN, používaný i ve vesmírném výzkumu a vyráběný českou firmou Advacam.
„Tato technologie, která je mimo jiné využívána i pro
měření radiace na Mezinárodní kosmické stanici (ISS), je schopna detekce a počítání
jednotlivých fotonů záření, a navíc dokáže rozlišit jejich vlnovou délku,“
představuje technologii fyzik a CTO společnosti InsightART Josef Uher.
„Klasický rentgen používaný doposud vytváří černobílé snímky. RToo ale
poskytuje “barevné”, tj. spektrální, rentgenové snímky, ve kterých vyniknou
různé materiály na základě jejich prvkového složení. To je vedle robotické
platformy, kterou dodává další česká firma Radalytica, klíčová výhoda
rentgenového skeneru RToo,“ doplňuje Uher.
„Dílo jsme skenovali metodou spektrální rentgenové radiografie a výsledné skeny odhalily detailní strukturu vnitřní výstavby Raffaelova obrazu. Ze spektrálních radiografických snímků lze vyčíst, že celková koncepce malby byla precizně promyšlena od podkladových vrstev až po finální lazury. Je evidentní, že koncept tohoto obrazu Raffael osobně promýšlel do nejmenších detailů a s jasnou vizí o jeho finální podobě. Jednotlivé aspekty vycházející z provedených analýz tak potvrzují, že toto dílo maloval sám Raffael bez přispění svých dílenských pomocníků a žáků,” uvádí k výsledkům průzkumů restaurátor Jiří Lauterkranc.
Vzhledem k využití vesmírné technologie se startup
InsightART mohl v roce 2017 přihlásit do byznysového inkubátoru Evropské
kosmické agentury (ESA BIC), který startupu v následujících dvou letech
pomáhal s rozjezdem podnikání. A spolupracuje s ním doposud. „Díky
podpoře ESA BIC jsme byli schopní sestavit náš první prototyp rentgenového
skeneru pro analýzu uměleckých děl. V této první fázi jsme také mnoho úsilí
věnovali výzkumu, testování aparatury a nastavování technologických procesů, k
čemuž byla podpora ESA BICu velmi důležitá,” shrnuje své zkušenosti s inkubací
Lauterkranc.
Od otevření pražské pobočky v roce 2016 už do
inkubátoru ESA BIC vstoupilo 29 startupů původem z České republiky i
zahraničí. „Jsme zvyklí na různé využití technologií – od družicových dat přes
navigační systémy až po letouny a družice. Spojení s uměním je ale velice
netradiční a takový projekt máme v inkubátoru pouze jeden,“ říká projektový
manažer ESA BIC Prague Michal Kuneš.