Logo je vaší tváří. Při prvním kontaktu si vás podle toho všichni zařadí
Tenhle rozhovor si za rok už nikdo nebude pamatovat, co ale zůstane, je logo vašeho časopisu, vysvětluje designér a typograf Pavel Štastný, proč rád tvoří nová loga a corporate design.
* Vytvořil jste mnoho log pro velké i malé firmy, televizní pořady, filmy, hudební skupiny, výstavy, developerské projekty i charitativní projekty. Proč vás tak přitahuje právě tvorba logotypů?
Vaše logo je vaší tváří. Při prvním kontaktu vyndáte vizitku s vaším logem a podle toho si vás všichni zařadí. Nezáleží na tom, zda jste hubený nebo tlustý, krásný nebo šeredný, záleží na vašem charismatu, které se pojí s vaší osobností. A to je to, co se snažím zachytit do log, která vytvářím - charisma a osobnost. Jsem jako plastický chirurg, který se nezabývá jen křivým nosem nebo vráskou. Oba se snažíme dát vaší tváři nový, lepší rozměr. Je to taková celostní medicína. Tváří - logem začínám a vaše celé tělo je pro mne tvorba corporate designu, který navazuje na logo. To je smysl mé práce. Vždyť i mágové byli léčitelé.
* Logo Občanského fóra před 26 lety nastartovalo vaši kariéru. Neuplete si tím ale člověk sám na sebe bič, když už na škole vytvoří tak ikonickou věc?
Nedávno jsem o tom zrovna přemýšlel u nového Sorrentinova filmu Mládí. Hlavní hrdinové, režisér, hudební skladatel a herec, kteří se každý proslavili jedním zásadním dílem, jsou tam úplně říční, že je někdo pořád poplácává po ramenou: „Ten váš film byl supr, ta vaše píseň byla úžasná, ta vaše role byla skvělá!“ Oni sice za život udělali i spoustu jiných výborných věcí, ale ty nikoho nezajímají, protože nejsou tak slavné. To je ale osud a i hrdinové filmu k tomu nakonec docházejí. Ta věc je proslavila, mohlo to být náhodou i něco úplně jiného. Náhoda se nedá ovlivnit a život je plný náhod. I já jsem se smířil s tím, že mě lidé představují jako autora loga OF. Jsem rád, že jsem ho udělal.
* Vloni, při pětadvacátém výročí Listopadu, jste k písmenům O a F přidal ještě jedno efko navíc. Chtěl jste se logem OFF i vy sám odstřihnout od minulosti?
Ona to byla taky tak trochu náhoda. Šel jsem na Designblok, a když jsem kupoval vstupenku, slečna v kase se mě zeptala: „Chcete normální, nebo důchodcovskou?“ Tak jsem si říkal: Supr, už jsem za důchodce. No a z toho vznikl nápad udělat tohle logo k 25. výročí revoluce. Spousta lidí se mě potom ptala, jestli končím nebo co. Ale je to naopak, já to beru pozitivně a progresivně. Je to jako u mě v agentuře, kde se snažím obklopovat mladými lidmi, protože oni jsou tou nastupující generací. Díky svému mládí a nadšení k práci přistupují jinak a skvěle se doplňujeme. I svět je jiný a mě zajímají nové přístupy, atypické materiály, 3D technologie, virtuální realita a také nové trhy a startup. Nikdy jsem nechtěl zamrznout v období Občanského fóra, vždyť to byl začátek nové doby, na kterou jsme všichni čekali. To je i jeden z důvodů, proč občas učím na školách a přednáším - není to jen předávání zkušeností, zároveň ze studentů čerpám energii. Tu také čerpám u své ženy Andrey, která je mou múzou a byla u zrodu mnoha mých nápadů.
* Co vás nejvíc baví na navrhování log?
To, že loga jsou trvanlivou hodnotou. Vezměte si třeba váš časopis. Vyjde jedno číslo, to si někdo přečte, ale co bylo v číslech před rokem, pěti nebo deseti lety, si už nikdo nepamatuje. Zmizí to někde v propadlišti dějin a jediné, co zůstává, je logo časopisu. Značka je to, co vás provází pořád. Proto rád dělám loga, protože mají dlouhodobou působnost.
* I loga se ale mění.
Samozřejmě loga občas stárnou, jako naše tvář. Taky mi přibývají vrásky, šediví mi vousy a na čele mám velkou letištní plochu. Správné logo by mělo zubu času dlouho odolat a není jednoduché takovou věc vytvořit. Pak jsou také různé objektivní okolnosti, které si redesign loga vynutí. Změna nebo doplnění názvu, fúze a zvětšení společnosti, změna strategie nebo také nové aktivity v oblasti, se kterou se na začátku nepočítalo. Jako u loga Datart, které jsem vytvořil již v roce 1987. Víte, že původní bylo na výšku? Velké propletené AD, pod ním dnešní název Datart a navíc nápis International. Pavel Sláma přišel po revoluci s vizí vytvořit maloobchodní sítě se spotřební elektronikou a původní verze loga nebyla použitelná na úzký pruh plochy nad obchody. Tak jsem zeštíhloval, zůstal původní tvar názvu Datart a přidal jsem šipky, které jsou na tlačítku „play“. Pak vzniklo i mnoho podlog, třeba i ruská verze v azbuce.
* Vaše škola byla v roce 1989 specifická v tom, že jste po 17. listopadu nejen stávkovali, ale zároveň pracovali.
Ano, Umprumka má dole ve sklepích vybavené dílny pro praxi - ofsety, knihtisky, sítotisky -, takže my jsme během stávky fungovali jako velkovýrobna většiny letáků a plakátů. Malovali jsme i velké transparenty na Václavské náměstí.
* Takže když dneska koukáte na dobové záběry, říkáte si: Jó, tamhleto osmimetrové heslo jsem dělal já.
No jo, přesně tak.
* Tahle zkušenost se vám mohla hodit i při pozdější spolupráci s Občanským fórem, která neskončila vytvořením loga. Co kromě loga jste pro Občanské fórum dělal?
Všechno, co dnes nazýváme corporate design. Pro OF jsem pracoval přes rok, dělal jsem všechny materiály, dopisní papíry, placky, desky na baráky i novoročenky a také volební plakát: Václav Havel záruka svobodných voleb!
* Co schvalovací procesy, musel to být celkem chaos, ne?
No, to byl totální punk, hlavně zpočátku. Pak jsem měl přiděleného styčného důstojníka, se kterým jsem řešil většinu věcí. Byl dobrý manažer, ale původní profesí restaurátor, který se nějak připletl k politice. Vůbec spousta lidí, kteří měli něco společného s Občanským fórem, byla z této party - výtvarníci, herci, spisovatelé, restaurátoři -, takže ve chvíli, kdy byl někdo alespoň trochu schopnější v organizačních věcech, byl za krále.
* Měl jste už tehdy vousy?
Měl, ale menší. A pak byly delší a delší. Dnes jsem vlastně nakrátko.
* Myslíte si, že původní myšlenka OF žije i dnes po 26 letech?
Žijeme ve svobodné zemi a nadšení lidí bláznivými nápady je tu stále. Teď navrhuji zdarma logo s prvky OF pro akci „Zachráníme auto Václava Havla?“. Parta nadšenců, která pořádá luhačovický kulturní festival, sehnala původní VW Golf, ve kterém během revoluce Václav Havel jezdil. Chce ho za přispění sbírky na Hithitu zrenovovat a vozit v něm festivalové hosty. Ta původní myšlenka OF je v tom jejich nadšení pro realizaci snu. Takovému projektu rád pomůžu.
* Úsměv z OF máte i v logu Centra Paraple. Pomáháte charitě?
Centrum Paraple pomáhá lidem s poraněním míchy a já pomáhám Centru. Je to srdcová záležitost. Téma zdravotnictví mě provází celý život. Pracoval jsem pro Koordinační středisko transplantací i pro Všeobecnou fakultní nemocnici. Právě teď připravujeme s vedením nemocnice Motol předvánoční farmářský trh v areálu nemocnice pro zaměstnance i klienty.
* Office Night byla letošní největší akcí našeho vydavatelství a konala se v budově vašeho klienta ArtGen. Proč je ta budova pojmenovaná Office Gallery?
Na počátku stavby této budovy jsem pro ni vymyslel marketingový koncept. ArtGen - Art for Generations. Umění pro další generace v Argentinské ulici v Holešovicích, v centru pražského umění (Dox, Veletržní palác, Jatka 78 a další), nemůže mít tedy běžný podtitul jako jiné kancelářské budovy. Proto vznikl podtitul Office Gallery a vaše akce zde se pak pojmenovala Office Night. Pracuji hodně pro developerské projekty, ale ArtGen je výjimečný ve svém spojení s uměním. Děláme tu výstavy, módní přehlídky a vyšili jsme zde i obraz, který jsem dal na titul nové desky skupiny MIG 21 a k němu navrhl nové vyšité logo skupiny. l
Pracuji hodně pro developerské projekty, ale ArtGen je výjimečný ve svém spojení s uměním. Děláme tu výstavy, módní přehlídky a vyšili jsme zde i obraz, který jsem dal na titul nové desky skupiny MIG 21.
Pavel Šťastný (1965)
* Designér a typograf. * Vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze. * Málokterý český výtvarník se může chlubit tak bohatými zkušenostmi s logy a s korporátním designem jako Pavel Šťastný. V byznysu přitom svou kariéru nestartoval - prvním průlomem do světa grafického ztvárnění názvů bylo jeho slavné logo Občanského fóra. S logy Pavla Šťastného se lidé setkávají velmi často, vytvořil třeba loga pro Seznam. cz, Datart, Paraple, Engine, Slovanský dům a Česko-saúdskou obchodní komoru. Je také tvůrcem log akce Office Night a developerského projektu ArtGen Office Gallery.
O autorovi| Jan Vorlíček, spolupracovník redakce