Tuzemští výrobci nábytku opouštějí prodejny velkých řetězců a hledají jiné prodejní kanály. Mají za sebou nelehké roky, během kterých zavírali závody a propouštěli zaměstnance. Naději spatřují v exportu na dosud neobvyklé trhy.
Foto: Saverio Lombardi Vallauri
Čechy původ nábytku, kterým si vybavují domácnost, moc nezajímá. Především při návštěvě velkých řetězců se setkávají hlavně s dovezenými výrobky (nejčastěji z Polska a Číny). Podmínky, za kterých je pro českého dodavatele možné se do těchto prodejen probojovat, jsou podle Tomáše Lukeše, tajemníka Asociace českých nábytkářů (AČN), velmi tvrdé. „Čeští výrobci do všech velkých řetězců zatím dodávají. Dodávané objemy ale klesají a pravděpodobně budou klesat i nadále. Například do IKEA dodávalo před šesti lety minimálně šest českých výrobců nábytku, možná i více. Dnes vím o dvou,“ konstatuje Lukeš. Procento českých dodávek do řetězců ale nedovede odhadnout. „Tento odhad stěžuje fakt, že nevíme, kolik nábytku jednotlivé řetězce skutečně prodávají. Známe celkové obraty, ale těžko říci, kolik z toho tvoří prodej nábytku a kolik prodej jiných doplňků do domácnosti.“
Rok v retro stylu
Mezi aktuální trendy v zařizování bytů a domů patří návrat k přírodě. „Lidé si stále vybírají nábytek hodně podle ceny. Na druhém místě jsou ale kvalita a vzhled. To, že nábytek je zcela přírodní, je dnes považováno za velké plus,“ říká Michal Paclt, správce internetového obchodu českého výrobce nábytku UNIS-N. Zákazníci podle něho v současné době upřednostňují přírodní barvy a z materiálů smrkové dřevo.
Rostoucí oblibu přírodního nábytku potvrzuje i další český výrobce, firma TON. „Stoupá oblíbenost přírodních materiálů, a to především dřeva, kamene či bavlny. Silným prvkem, který můžeme v oblasti nábytku pozorovat, je také kombinace přírodních materiálů a plastů, u židlí například dřevěných nohou a plastových sedáků či zádových opěrek,“ přibližuje marketingový manažer firmy Jan Juza.
Dalším trendem, který bude v letošním roce ovlivňovat vybavení českých domácností, je podle něho retro. „To dost často přechází v zařizování interiérů ve stylu eklektismu, kdy se s citem kombinují věci odlišných stylů,“ říká Juza. Přírodní barvy budou prý letos výrobci doplňovat o klasické krycí barvy, jako jsou bílá, černá, šedá. V oblasti látek budou dominovat barvy výrazné – například modrá, zelená, růžová či žlutá.
Showroomy a dealeři
Na výrobky prodávané pod značkou nějakého obchodníka se podle Lukeše zaměřuje stále méně tuzemských výrobců. Alternativou, ke které naopak přistupují, je budování vlastních značek, a oslovování náročných zákazníků. Toužíte-li po nábytku tuzemské výroby, bude tedy jistější poohlédnout se po předváděcích prostorách nějakého konkrétního výrobce.
„Naše společnost se loni přestěhovala do výrobního areálu Techo v Hostivaři, kde máme výborné zázemí pro výrobu i obchod. Tamější reprezentativní showroom nám umožňuje být daleko operativnější ve vztahu k zákazníkovi,“ říká například Tomáš Hrdinka, obchodní ředitel společnosti Interier Říčany, která vyrábí především nábytek do kanceláří. Na velké řetězce se firma podle jeho slov nezaměřuje. „Zato jsme v loňském roce investovali do podpory prodeje prostřednictvím regionálních dealerů. Do budoucna plánujeme ještě větší využití tohoto prodejního kanálu,“ přibližuje Hrdinka.
Oběti recese
Na tuzemské výrobě nábytku se značně podepsala ekonomická krize. „Hodně výrobců zkrachovalo, někteří byli donuceni omezit výrobu. Obecně panuje tlak na snižování cen a marží a počet velkých zakázek na trhu ubývá,“ popisuje situaci Hrdinka. Jeho slova dokládají i čísla. V roce 2009 tuzemské firmy vyrobily nábytek za 38,6 miliardy korun, o rok později za 35 miliard a loni podle aktuálních odhadů AČN za 34,54 miliardy.
Do potíží se dostali i přední výrobci. Například společnost Jitona musela loni na jaře uzavřít svůj soběslavský závod. O práci tak přišlo přes 130 lidí z celkových 220 zaměstnanců. Vedení firmy toto rozhodnutí odůvodnilo propadem na trhu s nábytkem, nárůstem cen materiálů a sílící korunou, která nábytek zdražila pro odběratele v zahraničí, na kterých závisí 96 procent jejího obratu. Výroba byla poté přestěhována do zbývajících dvou poboček v Třebíči a Klatovech.
Další výrobci museli během posledních let skončit úplně. Loni to byla například společnost Intex, která měla závody v Krnově, Ostravě a Olomouci a zaměstnávala téměř 100 lidí.
Kde prodat evropskou značku
Ani letošní rok si čeští nábytkáři nemalují růžově. Očekávají další snížení produkce i tržeb. Mnozí z nich ale stále více sázejí na vývoz. Podle Radka Brychty z Klastru českých nábytkářů se tuzemské firmy snaží pronikat na nové trhy, jako jsou Čína, Rusko nebo Ukrajina. Šance prý mají slušné. „Právě v těchto zemích totiž funguje přitažlivost výrobků z Evropy, respektive z Evropské unie, tedy jakýsi princip evropské značky,“ míní Brychta. Hlavním vývozním teritoriem nicméně dle statistik i nadále zůstává Německo, kam směřuje třetina exportovaného nábytku z Česka.