Česká firma Robodrone Industries vyvíjí létající roboty, se kterými se snaží proniknout na civilní trhy. „Drony už se celkem běžně používají třeba ve vojenských operacích, nám nicméně přišlo, že se otevírá obrovský a zatím nevyužitý prostor právě v běžném životě,“ nastiňují Karpeta s Kaftanem. Jejich první létající robot nazvaný Kingfisher (Ledňáček) proto nemá na dálku likvidovat nebezpečné cíle v bojových zónách, ale pomáhat běžným firmám či záchranářům.
Mezi vizionáři v technologické branži se začíná mluvit o tom, že bezpilotní letouny jsou počítači nové éry a celou oblast čeká podobný rozmach, jaký PC zažilo v posledních desetiletích. „Myslím si, že drony jsou ještě něco víc a že toho změní opravdu hodně,“ je si jistý Jiří Karpeta, který dlouhá léta působil v české pobočce Microsoftu. Před rokem se osamostatnil a založil firmu, aby se stal součástí této nastupující revoluce.
Karpetův nový podnik se jmenuje Robodrone Industries a stejně jako jeho spoluzakladatel Martin Kaftan v něm drží 50procentní podíl. Oba čerství podnikatelé na první pohled nepůsobí jako lidé, kteří dnes obvykle zakládají technologické firmy. Ve vlasech už mají šediny, léta se pohybují v IT byznysu na vysoké úrovni, mají širokou síť kontaktů a výborné zkušenosti. A právě to dává jejich snahám důvěryhodnost.
Civilní příležitost
Robodrone Industries budují vlastní drony, se kterými se snaží proniknout na civilní trhy. „Drony už se celkem běžně používají třeba ve vojenských operacích, nám nicméně přišlo, že se otevírá obrovský a zatím nevyužitý prostor právě v běžném životě,“ nastiňují Karpeta s Kaftanem.
Jejich první létající robot nazvaný Kingfisher (Ledňáček) proto nemá na dálku likvidovat nebezpečné cíle v bojových zónách, ale pomáhat běžným firmám či záchranářům. Přístroj unese až pět kilogramů, podle přenášené váhy ve vzduchu vydrží 30 až 60 minut a zájemci si jej nemusejí kupovat. Společnost ráda poskytne vlastní kapacity a dron na zvolené operace zapůjčí i s „pilotem“.
Zhruba rok stará firma už má několik zajímavých zákazníků. Jejich zařízení využívají společnosti například pro různá pozorování, technickou kontrolu budov, komínů, potrubí, stožárů, vysílačů a všude tam, kam by jinak složitě musel lézt člověk. O létající robůtky mají zájem také filmaři, kteří patří k největším průkopníkům, poletující stroje s kamerami se začínají využívat i při sportovních přenosech.
„Drony jsou ještě něco víc a změní toho opravdu hodně,“ věří Jiří Karpeta, který dlouhá léta působil v české pobočce Microsoftu.
Teoretické budoucí využití dronů však může jít mnohem dále. Podle firmy Robodrone Industries je ale třeba vyčkat, až se trh na takové zásadní změny připraví. „Je důležité trh nepředbíhat a reflektovat to, na co je mentálně připravený,“ říká Martin Kaftan. Jinými slovy, lidé dnes berou to, že mohou pomocí dronu zkontrolovat vedení v tunelu, ale ještě nechtějí, aby přenášel třeba raněné osoby.
V případě firmy Robodrone nicméně rychle roste poptávka u hasičů a dalších záchranných sborů. „S hasiči už chodíme na společná cvičení,“ popisuje Jiří Karpeta. Proč také vysílat hasiče na kontrolu do nebezpečné oblasti, když tam může zaletět robot?
Byznys s létajícími roboty (a nejen létajícími) je v současné době o posouvání hranic a vytváření jasných mantinelů. Jako v mnoha dalších technologických oblastech i tady se čeká na to, co na vše řekne legislativa. V případě dronů už se totiž v podstatě jedná o oblast letectví, která je jasně regulována. V budoucnu by se tak mohly začít objevovat jakési „řidičské průkazy“, na základě kterých pak jejich držitel bude moci se strojem manipulovat.
Nový průmysl
To může být pěkný příklad toho, jaké nové příležitosti dokážou roboti vytvořit. Některým profesím možná vezmou práci, mnoha dalším ale dají vzniknout. Pokud pomineme jasný potenciál pro lidi kolem technologických profesí, otevírá se zde prostor také třeba pro „autoškoly“.
„Něco takového už chystáme. A možná bude běžné, že si řidičák na dron uděláte už při studiu technické střední školy,“ zamýšlí se KarpeRobotická ta. „Teď je to celý takový tlakový hrnec. Chystají se produkty a strategie a čeká se, až se na jednotlivých trzích uvolní legislativa a dají se všemu pravidla,“ navazuje Kaftan.
V Robodronu na to chtějí být připravení. Už letos na podzim plánují přijít s druhým modelem. Jmenovat se bude Sova, unést by měl až 15 kilogramů a bude mít i větší rozměry. Během příštího roku se pak očekává model Čáp s nosností 50 kilogramů. Celý vývoj má navíc jít rychle dopředu. „Technologie kolem dronů se vyvíjejí v podstatě každý měsíc. Je na to třeba reagovat a novinky zařazovat do vývoje. Příkladem je rychlé posouvání limitů baterií, na kterých jsme závislí,“ popisuje Karpeta, „to je z hlediska plánování a systematičnosti poměrně náročný úkol.“
Některým profesím možná drony vezmou práci, mnoha dalším ale dají vzniknout.
Společnost Robodrone Industries má aktuálně čtyři drony, se kterými obsluhují zákazníky. Postupně se ale chtějí dostat na mnohem větší čísla. Veškerá výroba je zatím omezená, už od podzimu se ale rozjede ve větším. „Dnes v podstatě pracujeme ve třech garážích tří rodinných domů. V jedné nejutajovanější se rodí prototypy,“ žertuje Karpeta. „Ale ještě letos otevřeme výrobu v nových prostorách Jihomoravského inovačního centra v Brně a hledáme také něco v Praze,“ nastiňují technici a podnikatelé.
S Jihomoravským inovačním centrem (JIC) Robodrone Industries spolupracuje od začátku. Je totiž úzce spojené s Leteckým ústavem VUT v Brně, který pomáhá s prvotním vývojem, ověřováním konceptů a má zkušenosti s oblastmi, jako je aerodynamika a podobně. JIC navíc poskytuje kvalitní služby a je v blízkosti brněnských technologických škol, odkud je možné brát talenty. Když tedy zástupci JIC mluví o středoevropském „Silicon Valley“, tohle je jeden z pěkných příkladů. Rozšířená a profesionalizovaná výroba má umožnit nejenom výrobu a prodej většího množství dronů, ale také kvalitní servis.
Poptávka po zboží a službách mladé české společnosti totiž roste. „Jakmile naši zákazníci nějaký projekt s dronem zkusí, často sami začnou přemýšlet o nových možnostech využití,“ naznačuje Kaftan již zmiňovaný potenciál celé oblasti. Firma proto buduje své drony univerzální tak, aby na ně šlo připevnit v podstatě cokoli. Přirovnávají to třeba k dodávkám.
Dron jako služba
Vize jdou ale hlouběji, oba podnikatelé se údajně snaží dívat deset až 15 let dopředu. „Drony dříve nebo později budou, stejně jako ostatní hardware v IT branži, komoditou. Mnohem důležitější budou služby a platforma nad nimi,“ předvídá Kaftan. To lze přirovnat ke konceptu App Storů a cloudů. Právě to jsou věci, které chytrému telefonu dávají možnosti využití a hodnotu. Robodrone chce podobný koncept přenést i k dronům, a v podstatě tak vytváří platformu, kam budou moci vstupovat partneři a vývojáři.
Příkladem budiž brněnská společnost Gina Software, která vytváří nástroje pro záchranné sbory či policisty. Robodrone své stroje s jejich systémem propojuje, a lze tak kombinovat data, mapy, nastavovat operace dronů a tak dále. Karpeta s Kaftanem se do budoucna nebrání ani využití pro armádní účely, nechtějí být ale zbrojovkou. Svoji roli vidí spíše v mírových operacích. Dodávky léků a zásoby by například místo lidí mohli doručovat právě roboti. Pomocí čidel a laserů mohou také monitorovat prostředí, minová pole a tak dále.
Rozjetí podnikatelé veškeré aktivity platí ze svých úspor a samozřejmě rovněž z toho, co vydělají. Nějakou dobu sice museli dorovnávat hotovost, nyní už jim ale měsíční tržby pokryjí náklady a letos chtějí skončit v černých číslech. Martin Kaftan zároveň pracuje jako ředitel partnerské sítě v české pobočce společnosti Cisco Systems a na základě svých zkušeností pro firmu Robodrone ve volném čase buduje partnerskou síť.
Světové ambice
Robodrone Industries chystá vstup do zahraničí, v prvé řadě se zajímá o střední a východní Evropu. Už teď mají první zájemce třeba z Jižní Ameriky nebo Indonésie. O vstupu investora uvažují v případě, pokud by potřebovali peníze na nějakou rozsáhlejší expanzi. Zatím si ale vystačí sami, mnohem více nyní stojí o strategická partnerství.
Jiří Karpeta a Martin Kaftan se poznali už v českém Microsoftu. „Jirku jsem dokonce přibíral,“ směje se jeho kolega. Kaftan později odcestoval na zahraniční štaci v Asii a Karpeta se mezitím stal šéfem vývoje v tuzemském Microsoftu. Ze své pozice pracoval i se startupy a chytrými nápady, a oba parťáci dokonce stáli u rozvoje zmiňovaných inovačních aktivit v Brně.
„Často jsme se spolu potkávali a chtěli jsme zkusit něco vlastního a nového. Já jsem třeba hodně v časopisech jako MIT Technology Review četl o nástupu éry dronů a oba nás to zaujalo. Takže jsme si někdy vloni na jaře plácli a tady jsme,“ vzpomíná Kaftan na začátky firmy Robodrone Industries.
Teď má jejich podnik pět spolupracovníků a Jiřího Karpetu, který se firmě věnuje na plný úvazek. Drony podle něj spojují několik technologických oblastí dohromady – od softwaru přes hardware až po věci jako šifrování, aby nebylo možné odposlouchávat komunikaci či převzít řízení.
Expanze na obzoru
Robodrone se chce na podzim rozšiřovat, přibýt mají především technologičtí pracovníci. Ty ale není úplně jednoduché shánět, programovat totiž často není to samé jako dělat tradiční vývoj.
„Není moc lidí, kteří by byli schopní něco takového programovat, není to mainstream. Je třeba znát aerodynamiku a podobně,“ říká Karpeta s tím, že v Robodronu si některé části softwaru píší sami a některé části kupují v rámci hotových aplikací. Elektronika se pak vyrábí v Číně a montáž už probíhá v Česku.
V Jihomoravském inovačním centru považují Robodrone Industries za společnost s největším světovým potenciálem. Letka českých ledňáčků, sov a čápů rozhodně míří dobrým směrem na trh, jehož dopad na ekonomiku může být zásadní.
Čtěte také:
Wing. Robotický letoun Googlu, který může přenášet zásilky
Bezpilotní letouny pronikají do "civilu". Využívají je i farmáři