Káva s Jiřím Kabelkou
* > Vlna digitalizace průmyslové výroby dorazila do Česka, zasáhla už i menší firmy a podniky?
V České republice v současnosti existují malé a střední průmyslové firmy, které si postupně osvojují moderní principy Průmyslu 4.0. V mnoha případech se jedná o podniky, které vyrostly na spolupráci s „tahouny“ v této oblasti. Těmi jsou zatím hlavně firmy se zahraničními vlastníky, které aplikují sofistikovanou automatizaci výroby ze dvou důvodů. Zaprvé se snaží efektivně plnit své cíle a plány a zadruhé chtějí kompenzovat nedostatek pracovních sil. Podobně se tedy musejí začít chovat i české výrobní podniky, pokud se chtějí udržet na špici - s tím, že my ve společnosti DEL se jim snažíme pomáhat s řešením těchto výzev. Vedle toho však existuje velký podíl českých firem, které tento moderní trend zatím míjí. I těm se však snažíme ukázat, jak mohou své podnikání zlepšit.
* > Budou si firmy, které se novým technologiím brání, umět udržet svou konkurenceschopnost?
Průmyslová výroba se během posledních let výrazně proměnila. Klíčová je zejména efektivita spolu s flexibilitou. Tedy schopnost vyrábět co nejvíce produktů s co nejnižšími náklady, ale zároveň v maximální kvalitě. Zdlouhavou stavbu a testování prototypů nahrazují například tzv. digitální dvojčata, tedy jejich virtuální modely. Analyzují se velké objemy dat pro optimalizaci výroby, speciální software zase dokáže predikovat případné komplikace ve výrobním procesu. Namáhavou a rutinní práci zastávají roboty. Výrobní firmy s moderními technologiemi mají velkou výhodu oproti těm, které jimi nedisponují - takové podniky budou jen obtížně vytvářet vyšší přidanou hodnotu.
* > Česká republika je vnímána jako montovna, dokáže její průmysl vůbec dohnat západní státy Evropy?
Společnost DEL se snaží právě o to, aby ostatním českým firmám pomohla s modernizací jejich výrobních procesů. Jako zakládající člen Národního centra Průmyslu 4.0 máme snahu, aby se český průmysl díky rozvoji technických inovací opět vrátil mezi evropskou špičku. Věříme tomu, že kdo dokáže nabídnout unikátní výrobní řešení, vybuduje si na trhu silnou pozici. Dlouhodobě se také snažíme o zvyšování povědomí o Průmyslu 4.0 a jeho přínosech. Vnímáme to jako příležitost pro Českou republiku, jak se může od „montovny“ posunout na vyšší úroveň. Technologický vývoj ale naráží i na limity, například na nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Poptávka po nich se bude do budoucna stále zvyšovat, reagovat proto musí velmi rychle i české školství.
* Vnímáte už nějaké snahy o zlepšení situace na trhu práce ze strany škol?
Průmyslové firmy stále doplácejí na nízký zájem o studium technických oborů po roce 1989, kde stát, možná i díky tehdejší společenské poptávce, docela zaspal. Nicméně v posledních letech již určitý posun vnímáme, zlepšuje se například spolupráce škol s firmami. Třeba u nás ve Žďáru nad Sázavou jsme nedávno otevřeli školicí středisko DEL Future Lab. Klademe v něm důraz zejména na prezentaci principů Průmyslu 4.0 a snažíme se motivovat studenty, aby sami vymýšleli a realizovali automatizační výrobní procesy. Středisko slouží studentům žďárské střední průmyslové školy či zájemcům z technických vysokých škol. Učí se zde řešit úkoly z oborů mechatroniky a elektrotechniky, programovat nebo pracovat s roboty.
* > DEL se ale kromě průmyslové automatizace věnuje i elektromobilitě. Čím se v této oblasti zabýváte?
Letos jsme představili první české nabíjecí stanice elektromobilů. A to jak střídavý typ s názvem Deltower, tak i stejnosměrnou rychlonabíječku Vector. S jejich pomocí chceme podpořit rozvoj elektromobility na českém trhu. Ta se zde zatím prosazuje pomalu, přičemž hlavním důvodem je právě nedostatečně rozvinutá infrastruktura. Od pořízení elektromobilu odrazuje téměř polovinu potenciálních zájemců nedostatek veřejných dobíjecích míst a také vysoká pořizovací hodnota elektromobilů, jak ukázal iprůzkum výzkumné agentury Ipsos realizovaný pro DEL. Také proto v oblasti infrastruktury nabízíme řešení pro domácnosti, ale především do veřejného prostoru. Ať už pro čerpací stanice, parkoviště, nebo třeba obchodní centra, kde naše rychlodobíjecí stanice Vector umožňuje dobít 80 procent kapacity baterie už během 20 minut. Unikátním řešením nabíjecí stanice je potom možnost rozdělit výkon a souběžně nabíjet buď ze dvou DC konektorů, anebo ze všech AC výstupů. Naše stojany lze navíc vybavit všemi dostupnými platebními terminály nebo třeba wi-fi hotspotem. •