Průmyslová výroba v červnu zpomalila tempo meziročního růstu na 3,9 procenta. V květnu vzrostla o 8,6 procenta. Po očištění od sezonních vlivů byla průmyslová produkce meziměsíčně vyšší o 2,5 procenta. K růstu přispěla tradičně výroba motorových vozidel, která v červnu stoupla o 16,3 procenta.
„Červnová data z průmyslu překvapila pozitivně a téměř dvojnásobně překonala očekávání analytiků. I přesto však červen potvrdil, že průmysl v letošním roce postupně ztrácí svou dynamiku posledních dvou let, kdy meziročně zrychloval kolem pěti procent,“ uvedl analytik ING Bank Jakub Seidler. Je podle něj patrné, že většina nejvýznamnějších odvětví zpracovatelského průmyslu letos roste slaběji než v minulém roce.
Růst průmyslu v červnu potvrzuje solidní kondici české ekonomiky, doplnil analytik Raiffeisenbank Michal Brožka. V letních měsících však s ohledem na nečekaně silný pokles indexu nákupních manažerů pravděpodobně přijdou horší výsledky. „Nicméně s ohledem na vývoj předstihových indikátorů u našich hlavních obchodních partnerů by trend růstu průmyslu měl pokračovat,“ dodal.
Průmyslové podniky nadále získávaly nové zakázky. Těch ve srovnání s loňským květnem přibylo o 3,1 procenta, tempo růstu ale proti letošnímu květnu (13,5 procenta), zpomalilo. Nové zakázky průmyslové podniky nalezly zejména v zahraničí (růst o 5,8 procenta), tuzemské naopak klesly o 2,1 procenta.
Problematická závislost
Za příznivým výsledkem stojí především výroba osobních automobilů, která stále roste dvojciferným tempem, upozornil analytik ČSOB Petr Dufek. Automobilky dominují dokonce i statistice nových zakázek, které se jim tentokrát zvýšily o téměř 16 procent. Výhled pro tuto část průmyslu proto zůstává nadále příznivý, i když prodeje na evropském trhu už téměř zdolaly historický rekord dosažený v roce 2008. Chuť pořídit si nový vůz je však mezi spotřebiteli stále silný, podotkl.
Vysoká závislost českého průmyslu na výrobě aut se může časem ukázat jako problematická, uvedl analytik UniCredit Bank Patrik Rožumberský. Cyklické zpomalení poptávky po autech v Evropě, ke kterému dříve či později dojde, v kombinaci s důsledky brexitu mohou českému průmyslu způsobit problémy. Samotná produkce za červenec podle něj zřejmě vykáže první meziroční pokles. Vliv budou mít nižší počet pracovních dnů než v loňském červenci a mimořádná třítýdenní dovolená ve Škodě Auto. „Poté předpokládáme, že produkce opět obnoví svůj růst, i když jeho tempo bude v porovnání s červencem zhruba poloviční,“ poznamenal.
Česko láká investice ze zahraničí. Čtěte:
Polsko už ve střední Evropě netáhne, miláčkem investorů je Česko
Tržby z průmyslové činnosti v běžných cenách v červnu 2016 meziročně vzrostly o 1,2 procenta. Tržby z přímého vývozu průmyslových podniků se zvýšily v běžných cenách o 3,4 procenta. Domácí tržby, které zahrnují i nepřímý vývoz prostřednictvím neprůmyslových podniků, klesly o 1,8 procenta.
Analytik Next Finance Vladimír Pikora připomněl, že tržby rostou mnohem pomaleji než výroba. To indikuje pokles cen nebo výrobu na sklad. Poptávka po českém průmyslu přichází hlavně ze zahraničí. „Zatímco letos poroste průmysl v průměru o čtyři procenta, v příštím roce jen o 2,5 procenta,“ odhadl.
Průměrný evidenční počet zaměstnanců v podnicích s 50 a více zaměstnanci v průmyslu se v červnu 2016 meziročně zvýšil o 2,9 procenta. Průměrná hrubá měsíční nominální mzda těchto zaměstnanců v červnu meziročně vzrostla o 3,7 procenta a činila 29137 korun.
Daří se všem automobilkám
V prvním pololetí letošního roku vyrobily tuzemské automobilky 719495 osobních aut, což představuje meziroční nárůst o 11,9 procenta. Proti loňsku bylo tempo růstu téměř dvojnásobné. Rostla i výroba nákladních aut, autobusů a motocyklů. Oznámilo to dnes Sdružení automobilového průmyslu.
„Po rekordním roce 2015 pokračoval stejný trend také v prvních šesti měsících letos, a jsme tak na dobré cestě loňský úspěch překonat. Český automobilový průmysl nadále zůstává tahounem tuzemského průmyslu, odbytu i exportu,“ uvedl prezident sdružení Martin Jahn.
Dvojciferný růst zaznamenali všichni výrobci. Škoda Auto zvýšila produkci o 11,9 procenta, Hyundai Nošovice o 12,5 procenta a TPCA Kolín rostla o 10,6 procenta. Domácí prodej se zvýšil o 8,9 procenta a export o 6,9 procenta. Výroba nákladních aut reprezentovaná kopřivnickou Tatrou Trucks se zvýšila o 30 procent na 529 vozů. Produkce přípojných vozidel stoupla o šest procent na 14270 kusů.
Produkce autobusů vzrostla zhruba o jedno procento na 2212 vozů, loni ve stejném období byl ale růst skokový o 30 procent. Iveco Bus získalo od ledna do konce června podíl 89 procent a SOR deset procent. Dařilo se i výrobě motocyklů v týnecké Jawě. Ta dodala na trh 1081 strojů, což je o 16 procent více, než ve stejném období loni.