České firmy se na letošním veletrhu obráběcích strojů EMO Hannover rozhodně neztratily. Domácí technologickou úroveň v tomto odvětví reprezentovalo celkem 27 subjektů, které zde představily řadu novinek.
Strojírenský veletrh České firmy se na letošním veletrhu obráběcích strojů EMO Hannover rozhodně neztratily. Domácí technologickou úroveň v tomto odvětví reprezentovalo celkem 27 subjektů, které zde představily řadu novinek.
Do světové metropole kovoobrábění se minulý týden sjelo více než 2000 vystavovatelů ze čtyřiceti zemí. U bezpočtu stánků se potom tlačily desítky tisíc návštěvníků z celého světa, kteří se zajímali o nové stroje a technologické celky. Dobrou náladu dostali ještě před vstupem na tuto lákavou přehlídku. „Tady hraje metal,“ šprýmoval transparent, pod nímž vyhrávala na plechové nástroje krojovaná dechovka.
Češi nehrají druhé housle
Ve výstavních halách žerty hudebníků vystřídaly obezřetné pohledy byznysmenů, kteří pozorně sledovali, co nového vymysleli jejich konkurenti. Čeští výrobci si přitom mezi naprázdno rachotícími stroji vydobyli re-
spekt. „V České republice není lehké uspět, je tam řada konkurentů, jako TOS Varnsdorf nebo Škoda Machine Tool,“ říká vedoucí pobočky italského výrobce obráběcích center Pama Kai Förster. Český trh v tomto segmentu je podle něj rostoucí a boom bude sílit.
Italové se zatím v Česku neprosadili, ale budou se o to nadále snažit. V jejich neprospěch podle Förstera hovoří například vyšší cena oproti domácím producentům. Západní firmy pociťují tlak českých výrobců i na zahraničních trzích. „Bojujeme spolu po celém světě, je to pro nás velmi silná konkurence,“ potvrzuje exportní ředitel španělské firmy Juaristi Ignacio Juaristi.
Východ, východ, východ
Čeští vystavovatelé neskrývají svoji orientaci na východní teritoria. „Ročně vyvezeme zboží zhruba za 1,5 miliardy korun, z toho 60 procent do Číny,“ říká Petr Novotný ze společnosti Škoda Machine Tool. Jde především o velká zařízení na vrtání otvorů o průměru až 3,2 metru.
Nenasycenost obrovského čínského trhu může podle něj trvat dva až tři roky, potom přijde na řadu Indie. Po zaplnění bílých míst skýtají šance modernizace stávajících strojů. Plzeňský podnik vlastněný ruskou StankoImpex Group působí rovněž v Rusku a tradičně i v Německu, Nizozemsku, Rakousku a Slovinsku.
Na postsovětské republiky se soustřeďuje i TOS Kuřim, který patří obchodní společnosti Alta. „Vyvážíme ale taktéž do Indie, Švédska či Finska,“ doplňuje šéf exportu Petr Šimoník. Na exportu je rovněž závislý Toshulin, výrobce karuselů a svislých obráběcích center. „Velmi perspektivní je ruský trh, Čína zatím pro nás nikoli, protože tam je dostatek vlastních výrobců,“ podotýká obchodní manažerka Pavlína Křepelková. Firma exportuje hlavně do Británie, Německa, Španělska, Turecka, Indie i Spojených států.
České a další novinky
S novým produktem přijel do Hannoveru například čelákovický TOS, který vyrukoval s univerzálním strojem umožňujícím vnější i vnitřní broušení těžkých obrobků dlouhých až šest metrů. Inovace byly zase hlavní zbraní ČKD Blansko. „Karusely zvyšují další technologické možnosti i celkovou technickou úroveň stroje,“ říká vedoucí prodeje Pavel Straka.
Velkou pozornost přitáhlo obráběcí centrum se šesti nezávislými osami německé společnosti LiCON. Tajemně bzučící stroj byl uschován v obrovském skleněném hranolu s nálepkami přeškrtnutého fotoaparátu. „Naše výrobky využívají automobilky BMW, Fiat, Ford, General Motors, Saab, Scania či Volkswagen a hodily by se i pro Tatru nebo Zetor,“ vyjmenovává obchodní ředitel Olaf Furtmeier. Pro západní obchodníky je veletrh nyní jednou z mála možností, jak se setkat s výrobci poblíž svého působiště. „U nás se výroba ruší, stěhuje se do České republiky, ale i dál do Ruska a Číny,“ prohlásil jeden britský nákupčí.