Pivovar Bernard se se svým pivem prosadil v norském řetězci supermarketů REMA
Zahraničnímu obchodu ČR se zatím nedaří vymanit se z globální recese, která zasáhla většinu států světa. Poslední informace potvrzují, že současný pokles ekonomiky je největší v poválečném období. Český export za první čtyři měsíce roku 2009 meziročně poklesl zhruba o 19,8 procenta – i v důsledku ekonomických problémů našich obchodních partnerů.
Dobrá perspektiva
Norsko nepatří při prosazování obchodně-ekonomických zájmů ČR mezi dvanáct vytipovaných prioritních zemí pro podporu exportu. Trh je však v této zemi perspektivní a bonitní. Potvrzuje to i nedávná studie společnosti The Economist Group. Ta v květnové zprávě přidělila rating 82 zemím dle kritéria, „která bude lepší pro obchod v příštích pěti letech 2009 až 2013“. Hodnoceny byly ekonomické a politické podmínky, finanční systém, přístup ke kapitálu a infrastruktura. Zatímco se globální obchodní podmínky poprvé od roku 1996 zhoršily a ve více než polovině z těchto zemí budou horší možnosti pro obchod než v období 2004 až 2008, Norsko bylo vyhodnoceno jako deváté – zlepšilo se o pět míst.
Situace
REMA 1000 Norge AS je mezinárodní řetězec supermarketů nahrazující standardní prodej franšízovým, diskontním systémem – uplatňujícím prodej se slevou. První obchod skupiny byl otevřen 15. února 1979 v Trondheimu a dnes tento přední skandinávský koncern vlastní přes 450 supermarketů v Norsku a více než dvě stě v dalších skandinávských státech – zejména v Dánsku. Podniká však také v dalších členských zemích EU i v regionu středovýchodní Evropy – na Slovensku má dvacet supermarketů, v ČR jich měl v minulosti 50 – a vlastní je skupina Reitan. Koncern projevil zájem rozšířit sortiment o dodávky kvalitního piva od českého výrobce. Zastupitelský úřad ČR v Oslu vyhodnotil požadavek jako zajímavou možnost, jak se dostat na náročný norský trh, který je v podstatě otevřený. V oblasti obchodu se zemědělskými výrobky a zejména alkoholem jsou však uplatňována protekcionářská pravidla ztěžující přístup na tento trh. Norský stát uplatňuje monopol nejen při výrobě, ale i při prodeji alkoholu a trh s ním je de facto regulovaný. Alkoholické nápoje jsou zatíženy vysokými cly a daněmi, a tedy velmi drahé. Kromě piva jsou dostupné jen ve speciálních obchodech Vinmonopolet.
Vítězná nabídka
Požadavek byl zaslán do ústředí a zveřejněn v databázi zahraničních poptávek CzechTrade. Představitel Zastupitelského úřadu ČR v Oslu jednal s ředitelem Českého svazu pivovarů a sladoven a obdržel nabídky od více než dvaceti českých pivovarů a exportních obchodních společností. Všechny byly předány společnosti REMA, která po obchodních jednáních, převzetí vzorků od vybraných výrobců, selekci, porovnání a testování zvolila Rodinný pivovar Bernard Humpolec. Ze sedmi druhů nepasterizovaného piva, které pivovar vaří, byl zvolen světlý jedenáctistupňový ležák. Oněch jedenáct stupňů nebylo náhodou. Pivo totiž obsahuje 4,5 procenta alkoholu, což znamená nižší celní sazbu. Pivo s vyšším obsahem alkoholu musí být prodáváno v prodejnách státního monopolu, popřípadě v gastronomických zařízeních.
Pivovar není ve Skandinávii nováčkem. Jeho pivo mohou ochutnat nejen například v Dánsku, Švédsku a Finsku, ale i na Slovensku, v Rusku, Británii, Polsku, Řecku, Německu, ve Slovinsku, na Ukrajině, v Austrálii, Japonsku, USA a Peru. Export tvoří důležitou část odbytu pivovaru, který v minulém roce uvařil rekordních 188 tisíc hektolitrů piva. Z nich více než dvanáct procent prodal do zahraničí a dosáhl meziročního nárůstu exportu zhruba o 30 procent.
V důsledku globální finanční a hospodářské krize poklesl v prvním čtvrtletí 2009 domácí prodej piva o osm a export českého piva o dvanáct procent. Pivovaru Bernard se však zatím daří loňskou produkci překonávat. V uvedeném čtvrtletí stoupl výstav pivovaru meziročně o téměř dvě procenta na více než 38 tisíc hektolitrů. Tržby za pivo se zvýšily zhruba o osm procent na téměř 70 milionů korun. V dubnu pivovar prodal téměř 21 tisíc hektolitrů piva.
Dlouhodobá strategie
Jak se pivovaru vede na norském trhu? Značce Bernard se dlouhodobě daří v segmentu prémiových piv vstupovat na nové trhy. Zatímco v roce 2008 bylo v síti REMA prodáno za zhruba dva měsíce 17 609 lahví piva, letos v dubnu to již bylo osmnáct tisíc. A je reálný předpoklad dostat se na deset tisíc lahví týdně a postupně na přibližně 1,5 milionu za rok – s případným rozšířením dodávek do sítě REMA i v ostatních skandinávských zemích.
Po zahájení dodávek do sítě REMA se koncern stal hlavním prodejcem mezinárodního piva s vyšším obsahem alkoholu (posun ze třetího místa) v konkurenci dalších předních potravinářských řetězců. V síti REMA se ležák Bernard stal druhým nejprodávanějším pivem s vyšším obsahem alkoholu za pivem Corona Extra a před speciály Gambrinus, Budweiser, Pilsner Urquell, Guiness, Kilkeny a dalšími. Je nejprodávanějším českým pivem v této kategorii a je distribuován do více než 75 procent prodejen řetězce.
Výsledky dosažené v poměrně krátké době na norském trhu ukazují, že zvolená strategie rozvoje značky Bernard se dlouhodobě vyplatí.