Obor, ve kterém podniká Firma roku 2010, tedy 5M, možná zní vzdáleně. S kompozitními profily či epoxidovými lepidly se ale setkáváme bězně. Využívají se třeba v dopravních prostředcích nebo na lyže a lepidla použitá na družicíchse dostala i do vesmíru.
Foto: 5M
První kroky zakladatelů společnosti 5M nebyly lehké. Poprvé narazili, když potřebovali půjčit na výrobní linku. Měli know-how, odběratele, jen peníze scházely. Bez zastavení majetku jim nechtěl půjčit nikdo. Podle Antonína Zelinky, jednoho ze zakladatelů, tehdy prošli 31 bank. Pomohli až lidé z Česko-amerického podnikatelského fondu, kterým jako záruka stačil dobře připravený projekt.
Dnes už firma dodává přes 70 procent své produkce na zahraniční trhy, zejména do Evropy. Jejich výrobky ale můžete najít například ve Spojených arabských emirátech, v Rusku, Jižní Koreji nebo Mexiku.
Prosadit se ale trvalo dlouho. „Na začátku 90. let jsme se setkávali hlavně u zahraničních firem s jednoduchou reakcí: „Co je z východu, nemůže být kvalitní. Jestliže nemáte alespoň patnáctiletou tradici, nebudeme s vámi spolupracovat. Mladá firma, malá firma, navíc z východu, to je nejistota,“ vzpomíná Zelinka. Receptem podle něj byla trpělivost a kvalita. „Snažili jsme se vyhovět i těm, kteří měli specifické požadavky, jež ostatní výrobci odmítali splnit. Tak jsme si získali důvěru.“ Pomohla i spolupráce a testování výrobků na univerzitách, včetně zahraničních, jejichž jméno „zvyšovalo“ renomé firmy u potenciálních zákazníků. „Pro získání důležitých zákazníků byla nejdůležitější kvalita. Stalo se nám, že jsme byli vyřazeni z výběrového řízení na dodávky laminačních systémů ještě před začátkem zkoušek, protože jsme firma z východu. Výrobky dalších dvou dodavatelů z Německa a Švýcarska zadavatel koupil a otestoval. My jsme nakonec testovali na vlastní náklady a vyšli jsme ze srovnání nejlépe. Zadavatel nás pak zpětně zařadil znovu do soutěže a kontrakt jsme dostali my.“
Na vývoj nových výrobků dává firma každoročně až osm procent z obratu, který například loni dosáhl až 140 milionů korun. Pomáhají také vývojové projekty podporované státem. I díky tomu se daří rozšiřovat portfolio oblastí, ve kterých je možné výrobky uplatnit, a správný směr potvrzují i ocenění, která firma získala. Třeba titul Inovace roku 2008, Inovační firma Zlínského kraje 2009, nejlepší v oboru zpracovatelský průmysl v projektu Krizi navzdory 2010 a nakonec i Firma roku 2010.
Ani tak ale v 5M neusínají na vavřínech. A jejich cíle nejsou zrovna nejmenší. Antonín Zelinka říká, že 5M by se chtěla postupně stát jedním z lídrů ve svém oboru v celosvětovém měřítku. Řídí se totiž pravidlem, že člověk s průměrnými cíli dojde jen k průměrným výsledkům, když si však stanoví cíle vysoké, budete jim věřit a o jejich dosažení soustavně usilovat, dosáhne i výsledků vysokých.