Řada zaměstnanců by pravděpodobně na otázku, co si zapamatovali z posledního školení, odpověděla, že nic. Přišel školitel, který několik hodin v kuse proklikával fádní powerpointovou prezentaci a pak rychle ukázal několik postupů práce v naprosto cizím softwaru, jemuž znuděné publikum nerozumělo a dost možná ani nevěnovalo pozornost.
Ostatně data společnosti Grafton hovoří o tom, že o celoživotní vzdělávání má zájem jen třetina pracujících. Naopak téměř polovina zaměstnanců je přesvědčena, že si se svými znalostmi a dovednostmi vystačí i za pět let – nejčastěji jde přitom o lidi z výroby.
Kdyby však firemní školení připomínala dobrodružnou hru na počítači, mohla by situace vypadat o dost jinak, myslí si Radim Tvrdoň, Martin Možnar a Jan Šebesta. Proto na jaře loňského roku založili startup WeBoard, který se věnuje právě interaktivnímu vzdělávání zaměstnanců. A jsou v tom tak dobří, že se zařadili mezi tři projekty, jimž v letošním kole svého akcelerátoru venture kapitálový fond Nation 1 přislíbil finanční podporu. Mimo know-how, jehož se začínající firmě v průběhu spolupráce s týmem profesionálů dostalo, nyní WeBoard získají i částku 400 tisíc eur (téměř 10 milionů korun). Využít ji chtějí ke zdokonalování současného produktu, vývoji nových virtuálních školitelů nebo k expanzi do USA.
Robot si na nikoho nezasedne
V současnosti firmám Tvrdoň a spol. nabízejí robotickou učitelku jménem Aila. Je takřka dokonalá – nikdy se nenaštve, pokud žákům nejde vyřešit jednoduchá úloha, a má nekonečnou trpělivost. Také si na nikoho nezasedne – jedná se totiž o umělou inteligenci (AI). Aila školí lidi prostřednictvím věrohodných simulací nejrůznějších situací, jež mohou v práci nastat. V rámci nich vede se zaměstnancem ,reálný‘ rozhovor, kdy si hraje například na rozzlobeného zákazníka s požadavkem na okamžitou reklamaci zboží, upovídanou paní zdržující frontu anebo na neodbytného cesťáka.
Platforma pak po interakci s Ailou na základě strojového učení následně školeného zaměstnance oznámkuje a poskytne podrobnou zpětnou analýzu jeho výsledků. Spolu se zhodnocením pracovníkových silných a slabých stránek navíc dokáže navrhnout další výcvikové kroky, jež povedou k jeho osobnímu zlepšení.
„Zážitek z klasického online školení v lidech dlouho nezůstane. Proto jsme se rozhodli jít interaktivnější cestou. Rozhovor s Ailou v rámci simulace reálné situace umožňuje školeným zažít si na vlastní kůži různé situace, které je čekají v reálném světě, a osvojit si potřebné dovednosti,“ vysvětluje spoluzakladatel a současný COO WeBoard Martin Možnar.
Aila je rovněž k dispozici kdykoli, konzultuje třeba i o půlnoci. Stačí se přihlásit do aplikace přes internetový prohlížeč na počítači nebo mobilu, zcela nezávisle na časových možnostech firemních školitelů. Program slibuje zábavnou formou pomáhat se získáváním měkkých i tvrdých dovedností a naplňovat tak potenciál zaměstnanců.
Na nich sice již řada zaměstnanců pracuje, i tak ale v tomto ohledu mají Češi značné rezervy. Svůj obor u nás studuje více do hloubky 62 procent pracovníků, přičemž 60 procent dalších se rozvíjí, i pokud jde o oblast nových technologií. Právě ty podle Světového ekonomického fóra změní do roku 2025 až 85 milionů pracovních míst po celém světě.
A kdo tu VR zaplatí?
V minulosti bylo vedení WeBoardu přesvědčeno, že ideální řešení problematiky školení zaměstnanců představuje virtuální realita (VR). S ní však startup kvůli její technické a finanční náročnosti částečně narazil. „Ne každá firma si může dovolit brýle a všechnu potřebnou techniku. WeBoard se tedy vedle VR vydal inovativní cestou, při které se podařilo zachovat interaktivitu a využitelnost produktu pomocí digitální persony. Díky tomu je celé řešení daleko přístupnější širšímu publiku,“ říká Petra Gordan, senior associate v Nation 1. Ta zároveň zdůrazňuje, že týmu kolem Tvrdoně plně důvěřuje a očekává, že již brzy pronikne i do dalších zemí.
Kromě Aily nabízí společnost ještě LaunchBoard, tedy nástroj usnadňující novým zaměstnancům orientaci ve firemním prostředí, a MetaBoard, což je její historicky první školicí program pro virtuální realitu.
Aby firmy vyklíčily
Ve vzdělávání své zaměstnance podporuje skoro třetina tuzemských firem, a to především v oblasti IT a podnikových služeb. Patří mezi ně například Alza, Česká spořitelna a zdejší pobočky McDonaldu. Ostatně, všechny tři řešení WeBoardu velmi dobře znají, neboť s ním již nějakou dobu spolupracují. Ale jelikož se trio podnikatelů toužebně dívá na americký trh, rozhodlo se přihlásit do akcelerátoru. Nation 1 jejich startup vybrali ještě s dalšími sedmi firmami.
„Spoluzakladatelé Martin Možnar i Radim Tvrdoň mají mnohaleté zkušenosti s vývojem aplikací a jejich produkt je již od začátku světový unikát. Mají před sebou velkou výzvu v podobě expanze do Spojených států a nutnosti posílit tým. To vše a diskuze nad tím, jak nejlépe prodat jejich produkt, bylo součástí našich setkání během akcelerace. Věříme, že uspějí, a proto jsme se rozhodli poskytnout pre-seed investici, díky které se nyní mohou plně soustředit na vytyčené cíle,“ komentuje rozhodnutí Nation 1 zaměřeného na startupy v rané fázi vývoje partnerka fondu Petra Končelíková.
Spolu s dalšími dvěma investory Markem Moravcem a Jaroslavem Trojanem mají na podporu dalších 1,5 milionu eur. V rámci deseti let by pak chtěli do začínajících firem se sídlem v Česku a globální vizí zainvestovat celkem 35 milionů. To odpovídá rozvoji asi čtyř desítek startupů.