Menu Zavřít

Český zákazník není ostýchavý

26. 9. 2006
Autor: Euro.cz

Vladan Hájek

Segment luxusního zboží dosahuje v Česku v poslední době nebývalého rozkvětu. Zvyšující se zájem spotřebitelů o velmi drahé doplňky dává Vladan Hájek do souvislosti s ekonomickým růstem v zemi. Týdeník EURO s jednatelem firmy John Grove & Partners, jež v České republice zastupuje výrobce luxusních mobilních telefonů, britskou společnost Vertu, hovořil o vývoji českého trhu s luxusními doplňky.

EURO: Co vás vedlo k tomu distribuovat právě luxusní mobilní telefony Vertu? HÁJEK: Aniž bych znal právě značku Vertu, uvědomoval jsem si, že existuje jistý prostor pro trh s luxusními mobilními přístroji. Mobily přece začínaly jako exkluzivní záležitost, jen několik úspěšných podnikatelů vlastnilo telefon za více než sto tisíc korun. Mobily časem zevšedněly a výrazně zlevnily a po dříve exkluzivních přístrojích zůstal prázdný prostor. Lidem, kteří si koupí drahé hodinky, mají pěkné auto a celkově o sebe dbají, dnes nabízíme mobilní telefon, který jejich celkovou osobní prezentaci dokáže završit.

EURO: Přesto, proč by měl někdo utratit více než sto tisíc korun za mobil? HÁJEK: Za tuto cenu zákazník dostane exkluzivní ručně zpracovaný přístroj z těch nejlepších dostupných materiálů a například VIP telefonickou službu Concierge (nepřetržitá asistenční služba - pozn. redakce). Vertu je také známkou individuality člověka, vyjádření osobnosti a stylu. Kdo chce být něčím výjimečný, může toho s tímto telefonem dosáhnout. A věřte mi, když říkám, že takových lidí i u nás přibývá.

EURO: Značku Vertu kromě České republiky zastupujete i v Maďarsku, Polsku a na Slovensku. Jaká kritéria musí splnit zájemce o zastoupení britského výrobce? HÁJEK: Všechny čtyři země zastupujeme od samého počátku, tedy od poloviny loňského roku. Vertu jsme přesvědčili svým přístupem a zájmem o jejich produkty a strategii. Rovněž ze skutečnosti, že sami nejsme koncovým prodejcem luxusního zboží, mohla společnost usoudit, že nemáme v úmyslu prosazovat své vlastní zájmy před potřebami prodejní sítě. Jsme schopni prodávat Vertu v obchodech s vyhlášenými hodinkami a šperky, spolupracovat s prodejci automobilů, jako Bentley, Lamborghini, Porsche, nebo elektroniky Bang & Olufsen. Tedy s těmi, kteří dodávají těm nejnáročnějším zákazníkům.

EURO: V České republice roste skupina lidí s ročními příjmy převyšujícími milion korun. Zvyšují se podobně i prodeje Vertu? HÁJEK: Mohu potvrdit, že tuzemský trh se velmi rychle vyvíjí. Češi začínají být náročnější a přesně vědí, co za své peníze očekávají. Myslím, že to nesouvisí jen s kupní silou, ale i s mentalitou lidí. Český zákazník dbá na svou prezentaci a neostýchá se svůj úspěch ukázat. V tom je velký rozdíl například ve srovnání s Polskem, kde bohatí lidé často svůj majetek tají. Je pak obrovskou výzvou vysvětlit jim, proč by měli vyměnit své obyčejné plastové hodinky ze lepší a starý mobilní telefon za Vertu. Přesto v Polsku, hlavně ve Varšavě, pozoruji změnu chování. Také v Maďarsku je kupní síla koncentrovaná do Budapešti. Oproti tomu v Česku máme zákazníky po celé republice. Máme tři prodejce v Praze a po jednom v Brně a v Karlových Varech a všichni plní moje představy o prodejních cílech.

MM25_AI

EURO: Kolik telefonů Vertu se tady ročně prodá? HÁJEK: Přesná čísla o prodejích Vertu nikde ve světě nezveřejňuje. Jsem přesvědčen, že naše prodeje Vertu budou srovnatelné s objemy nejúspěšnějších exkluzivních hodinářských značek. Prodáme ročně stovky přístrojů. Nejvíce se prodává model Ascent s cenou od 120 tisíc korun. Vrchol nabídky, model Signature, jehož cena může přesáhnout milion korun, samozřejmě méně. Ovšem máme několik zákazníků, kteří mají oba přístroje pro různé příležitosti. Celosvětově je po Vertu obrovská poptávka.

EURO: Vertu je vlastněná finskou Nokií, o čemž nepříliš rádi hovoříte. Jaký má Nokia vliv na vývoj luxusní značky? HÁJEK: Nokia je mateřskou společností Vertu, která jí poskytla počáteční investice a část potřebného know-how. Vše ostatní si Vertu vybudovalo samo. Například při designu a technickém řešení modelu Vertu Signature vzniklo čtyřiasedmdesát patentů. Je to podobné, jako když dnes pod Volkswagen spadá luxusní Bentley či do hodinářské skupiny Swatch například Blancpain či Omega. Všude je to oboustranně velmi prospěšná kombinace. Pro Vertu nemá smysl objevovat, co již objevené bylo, přesto převážnou většinu odlišných prvků muselo nejprve vytvořit. Takže odpověď na otázku je jednoduchá, vliv není prakticky žádný.

  • Našli jste v článku chybu?