Stát letos vynaloží na obnovu tuzemského autobusového parku 438 milionů korun, což je zhruba stejně jako loni. Uvedla to mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková. Stát se podílí na podpoře autobusové dopravy pouze dotacemi na nákup nových vozidel.
Příspěvky na dopravu přidělují jednotlivé kraje, které tak ročně mezi autobusové a železniční dopravce rozdělí přes osm miliard korun.
Dotaci 200 milionů korun by si měli rozdělit provozovatelé městské autobusové dopravy, stejnou částku dostanou provozovatelé regionálních linek a zbylých 38 milionů je určeno na podporu vozidel s plynovým pohonem. Podle Sdružení automobilového průmyslu je podpora obnovy autobusového parku stále nedostatečná, což se projevuje v jeho průměrném stáří, které je 14,65 roku. Dopravce může na jeden autobus získat fixní příspěvek do 30 procent kupní ceny bez DPH. Například u autobusů s délkou nad 13 metrů je to 900 tisíc korun. Nejméně na dvojnásobek se podpora zvyšuje u autobusů na plynový pohon a pětinu z ceny může dopravce získat při nákupu nízkopodlažního autobusu.
V Česku bylo v polovině roku registrováno celkem 20 357 autobusů. Nejvíce je u dopravců zastoupena tuzemská Karosa, kterých jezdí 11 235.