České dráhy v prvním pololetí hospodařily se ziskem 262 milionů korun, meziročně o 275 milionů korun nižším. Vliv mělo krátkodobé oslabení koruny vůči euru a vyšší náklady na provoz. K zisku přispěl růst tržeb v osobní nákladní dopravě.
Na meziročním snížení zisku se podílela především osobní doprava. Ta i přes růst tržeb z prodeje jízdného zakončila pololetí ve ztrátě 388 milionů korun. Hlavním důvodem byly výkyvy kurzu koruny vůči euru a růst cen elektřiny a paliva, čímž se zvýšily náklady na provoz vlaků. Dráhy přepravily v prvním pololetí o 2,5 milionu cestujících více, než za stejné období loni. Celkem cestovalo v prvních šesti měsících vlaky státního dopravě 89,4 milionu lidí.
„Díky jiným podnikatelským aktivitám se nicméně tento propad podařilo v rámci hospodaření mateřské společnosti eliminovat,“ uvedl člen představenstva Martin Bělčík.
Zisk 350 milionů korun vykázala dceřiná společnost ČD Cargo, podnikající v nákladní dopravě. Tržby z nákladní dopravy rostly především díky vyššímu objemu přeprav o 1,3 milionu tun. Celkem firma převezla 33,5 milionu tun zboží.
Zpátky na koleje. Česko se vrací k nákladní vlakové dopravě
Růst nákladní dopravce zaznamenal téměř ve všech komoditách, převážel především hnědé a černé uhlí, železo, kalamitní dřevo a stavebniny. K zisku nákladní přepravy přispěl také zahraniční provoz. Společnost začala působit v Rakousku, pozitivně také podle firmy přispívají aktivity dopravce v Polsku a dalších zemích.
Celá skupina Českých drah, kam rovněž dál například Výzkumný ústav železniční nebo poskytovatel datových služeb ČD Telematika, zaměstnávala na konci pololetí zhruba 23 400 lidí.
Dále čtěte: