Převážná většina učitelů je spokojena, že si vybrala tuto profesi a ve svém povolání se permanentně vzdělává. Jako největší problém je překvapivě nepálí výše jejich platu, ale zbytečná a stále narůstající administrativa. Příprava budoucích pedagogů by se měla obohatit o více praxe, myslí si většina učitelů.
Fakta vyplývají z bleskového šetření neziskové organizace EDULAB u příležitosti Dne učitelů. V průzkumu odpovídalo 1740 učitelů ze základních a středních škol z celé České republiky.
Plných 86 procent pedagogů uvedlo, že je rádo, že si zvolilo toto povolání. Dvě třetiny učitelů jako největší problém trápí stále bující administrativa „požírající“ čas a energii na samotné učení.
Téměř stejný počet učitelů by pak doporučoval, aby se budoucí pedagogové více připravovali ve výuce přímo na školách.
Na nízké mzdy si v průzkumu většina učitelů nestěžovala. „Pouze“ 23 procent by uvítalo zvýšení platu pro zlepšení výkonu svého povolání a zvýšení motivace. Téměř 93 procent učitelů a učitelek pak uvedlo, že se stále ve své profesi vzdělává.
Přečtěte si:
Karierní řád učitelů bude mít tři stupně. Ti nejlepší si polepší o pět tisíc
„Průzkumy na školách realizujeme už čtvrtým rokem v rámci našich vzdělávacích projektů. Potěšilo nás, kolik učitelů se do šetření během několika dnů zapojilo. To svědčí o tom, že jim dění ve školství není lhostejné, ale zároveň se jich málokdo zeptá na jejich názor,“ konstatoval Michal Orság, ředitel neziskové organizace EDULAB.
Jak web Euro.cz již informoval, učitelé chtějí založit vlastní Pedagogickou komoru. I tato přípravná skupina pedagogů připravila aktuální anketu, v níž mohou učitelé hlasovat o tom, co by se mělo změnit v českém školství k lepšímu.
Stejně jako v průzkumu EDULABU učitelé kritizují narůstající administrativu. Vadí jim například i to, že peníze z evropských fondů se utrácejí za nesmyslné projekty a pedagogické fakulty v rámci vzdělávání vypisují kurzy neodpovídající potřebám učitelů.
O výsledcích ještě probíhajícího průzkumu web Euro.cz informoval iniciátor vzniku Pedagogické komory Radek Sárközi. V anketě učitelé zmiňují celkem 24 problémů, které je pálí.
Světový den učitelů se z popudu OSN od roku 1994 slaví 5. října. V České republice však připadá na 28. března, kdy je výročí narození Jana Amose Komenského (28. března 1592).
Čtěte také: