AUTODOPRAVCI SE CÍTÍ EXISTENČNĚ OHROŽENI RŮSTEM SPOTŘEBNÍ DANĚ Z NAFTY, VLÁDA USTOUPIT NEHODLÁ.
Dopravci jsou nespokojeni s výsledky jednání s premiérem Vladimírem Špidlou a s ministry dopravy a financí. Vláda totiž nechce vyhovět jejich požadavku na menší zvýšení spotřební daně z nafty, než jaké schválila Poslanecká sněmovna. Sdružení Česmad Bohemia proto svolalo na 19. listopadu krizový štáb, který má rozhodnout, zda autodopravci přistoupí k nátlakovým akcím. Autodopravci tvrdí, že je velký nárůst spotřební daně existenčně ohrožuje. Zvýšené náklady totiž prý nebudou moci kvůli vysoké konkurenci zahrnout do konečných cen pro zákazníky. Pro 90 procent především malých autodopravců to může znamenat konec jejich podnikání. Spotřební daň z nafty má vzrůst od Nového roku o 1,80 koruny na litr. „Skutečné změny v oblasti spotřební daně nejsou na pořadu dne. Sazby, které navrhujeme, odpovídají nově stanovené minimální sazbě, která bude platit v EU od příštího roku,“ řekl dopravcům ministr financí Bohuslav Sobotka. Ti jsou roztrpčeni, že vláda nevyjednala ve spotřebních daních přechodné období. O částečné kompenzaci růstu nákladů kvůli vyšší spotřební dani snížením daně silniční nebyli zástupci vlády připraveni diskutovat. Jednat se o tom bude ještě 18. listopadu. Jediným výsledkem jednání s dopravci je příslib vlády, že již nebude zvyšovat cenu dálniční známky až do zavedení elektronického mýta. „S postojem vlády jsem velmi nespokojen. Vláda nám nabídla pouze mlhavé přísliby, co se týče silniční daně, ale my jsme chtěli razantní stanovisko, že alespoň silniční daň bude snížena na minimum v Evropské unii,“ říká prezident Česmad Bohemia Vladimír Starosta a upozorňuje, že nátlakové akce dopravců nemůže vyloučit. Sobotka připustil, že o dani silniční bude s autodopravci jednat. Ve sněmovně je v tuto chvíli návrh ODS, který harmonizuje daňové zatížení silničních dopravců s daněmi v EU. Navrhovaná novela ještě více zvýhodňuje vozidla uvedená do provozu po 1. lednu 1993. Jedná se o vozidla, která splňují limity emisí ve výfukových plynech podle norem Euro 2 a 3. Starší vozidla budou zatížena zvýšením daně o 35 procent. Celkově by tedy mělo daňové zatížení vozidel mírně klesnout a dopravci by mohli být schopnější konkurence.