Návštěvníky z říše středu není radno usazovat ke stolu pro čtyři Krtečkem to jenom začalo. Podle aktuálních čísel agentury CzechTourism přátelství mezi Čínou a Českem narůstá stále více na objemu. Do Česka v prvním čtvrtletí přijelo o dvaatřicet procent čínských turistů více než za stejné období loni. Jak vyplývá z dalších údajů, turisté z Východu toho moc o životě v Česku nevědí, přestože o zemi už slyšeli. Češi jsou historicky spojeni s komunismem a tato ideologie zde přetrvává," zněla jedna z odpovědí v průzkumu agentury Stem/Mark pro CzechTourism, který má týdeník Euro exkluzivně k dispozici.
Dovolená za sto tisíc
Stejně jako roste počet čínských turistů v Česku, se zvyšuje i množství údajů o této skupině. Pro Čechy jsou stejně překvapivé jako informace o tuzemsku pro Číňany. Zaprvé OE Číňané hodně utrácejí a nemají ponětí o úrovni lokálních cen. Za dovolenou ve vzdálené destinaci vydají v průměru 102 tisíc korun, což je mezi cizinci v Česku nadprůměr. Myslím, že to mají trochu jako Rusové.
Když už na to mají a někam jedou, rádi nakupují a jsou rádi, že ostatní vidí, že na to mají,“ domnívá se Jan Tuček z agentury Stem/Mark, který se na průzkumu podílel. V nákupech vede móda, druhé jsou šperky a třetím sortimentem je sklo.
Návštěvu Česka si Číňané plánují jen na necelé tři dny, spojují ji s pobytem v okolních zemích. Přijíždějí sem většinou ze sousedního Německa.
Do tuzemska míří dvě skupiny čínských turistů. Movité rodiny z velkých měst a mladé páry hledající romantiku.
Mají zájem především o Prahu a Český Krumlov, jejich zájem o Prahu se navíc ještě zvedl po odvysílání úspěšného čínského filmu Somewhere only we know, který se natáčel právě v Praze a do kin v Číně šel na svátek svatého Valentýna 2015,“ říká mluvčí agentury CzechTourism Martina Fišerová.
Čistota a bezpečnost
Z citátů, které statistici vybrali do své zprávy, vyplývá, že Číňané mají rádi čistotu a bezpečnost. Neradi proto létají s ruskými aerolinkami, protože mají v Číně špatnou pověst. Pokud si na něco stěžují, je to to, že je v Česku okradli.
Při návštěvě čínského prezidenta si také hodně všímali zesílené ochrany bezpečnosti v ulicích: Potkávali jsme v centru Prahy hodně policistů a policejních aut.“ Většina dotazovaných měla za to, že ideologie zde panuje stejná jako v jejich mateřské zemi. K tomu přispívá nedostatek informací, které o zemi mají, a také to, jak je Česko v Číně momentálně prezentováno,“ domnívá se statistik Jan Tuček.
Průzkum agentury Stem/Mark také doporučuje, jak Česko prezentovat, aby turisty z Číny zaujalo. Mezi cíle má patřit Praha, její architektura, historie a památky UNESCO. Země se má nabízet také jako odpočinková destinace s množstvím zeleně. Na starší turisty bude podle statistiků zabírat nostalgie komunismu. Už nyní některé cestovky vozí turisty po takzvaném rudém okruhu“, tedy zemí dnešního Visegrádu.
Prokletá čtyřka
Kromě aktuálního průzkumu Stem/ Marku má CzechTourism o Číňanech ještě další data. Přece jen jich do Česka loni přijelo 326 tisíc a skupinu je důležité marketingově podchytit.
Do Evropy míří nejčastěji Číňané z anghaje a Pekingu následováni obyvateli Kantonu. Utrácejí nejvíce za nákupy a v restauracích, na třetím místě jsou pak výdaje za ubytování. Drtivá většina turistů spí v hotelech, kempům se vyhýbají. Většina z nich si cestu organizuje přes cestovní kanceláře. Při výběru destinace rozhoduje letecké spojení a rychlost vyřízení víz.
U bydlení je důležité se zastavit. Číňané nemají rádi pokoje očíslované čtyřkami nebo bydlení ve čtvrtém patře. Číslovka čtyři se totiž vyslovuje podobně jako slovo smrt“. Za šťastné číslo naopak považují osmičku.
Politika jednoho dítěte se podle údajů CzechTourismu odrazila i v náročnosti čínských návštěvníků. Číňané byli vychováváni jako jedináčci, a proto žádají perfektní a rychlé služby. Vše by se mělo točit ideálně jen okolo nich. Není prý také dobré kritizovat cokoli čínského, protože Číňané mají velké národní uvědomění. Značný význam přikládají jinotajům a neverbální komunikaci. Proto je důležité je sledovat. Vzhledem ke stále rostoucímu počtu jejich návštěv to už brzy ani jinak nepůjde.
Číňané nemají rádi pokoje očíslované čtyřkami nebo bydlení ve čtvrtém patře. Číslovka čtyři se totiž vyslovuje podobně jako slovo „smrt“.
Dva typy turistů · Typický čínský návštěvník ČR: zkušený turista z velkého města, který si jede prohlédnout památky, finančně zajištěný, s vyšším vzděláním. Evropu již jednou nebo vícekrát navštívil. · Do Česka jezdí dvě kategorie Číňanů: jednak starší turisté vyhledávající nostalgii, které zajímá současnost bývalé komunistické země, jednak mladší turisté, jezdící často v páru a hledající romantiku a mystiku.
Co o nás říkají Číňané · „Lidé jsou milí, ochotní pomoci, jen neumějí moc anglicky.“ · „Původně jsem si myslela, že je Česko bezpečnější. Pak mě ale okradli.“ · „Nemůžu si vzpomenout na žádnou místní specialitu, není tu typická gastronomie.“ · „Češi jedí málo zeleniny.“ Za co čínský turista utrácí (v %)
32 Doprava
20 Ubytování
Nákupy 15
Stravování 15
Zájezd na klíč 10
Ostatní 8
Na dovolené se nešetří. Průměrný čínský turista utratí v Evropě za dovolenou přes 100 000 Kč. Movití Číňané jezdí do Evropy i dvakrát ročně.
Počty čínských turistů
V roce 2015 do Česka přijelo 326 000 návštěvníků z Čínské lidové republiky (meziroční nárůst téměř o 100 tisíc lidí neboli o 43 procent).
Výdaje čínských turistů (údaje v mld. Kč)
Celkově u nás loni Číňané utratili 4,1mld. Kč (o 2 miliardy více než loni).
Denní výdaje čínských turistů (údaje v Kč)
O autorovi| Petr Weikert, weikert@mf.cz