Řebíčkův resort nemá stále jasno, jak to bude s PPP projektem z Tábora do Bošilce
Příští pondělí, 17. prosince, bude na rozestavěné jihočeské dálnici D3 otevřen nový úsek mezi Meznem a Chotovinami. Čtyřproudá komunikace, dosud měřící jen 8,3 kilometru a vedoucí z Chotovin do Tábora, se prodlouží o dalších 6,8 kilometru. Bude u toho i premiér Mirek Topolánek, takže můžeme očekávat velkou slávu – usmívající se státní úředníci, představitelé kraje, ředitelé stavebních firem, nezbytné přípitky, vzletná slova, stříhání pásky… Ale vzhledem k tomu, že celková délka D3 a navazující rychlostní komunikace R3 z Prahy až do Dolního Dvořiště má být 171,4 kilometru, nelze předpokládat, že by těch pár kilometrů mělo nějaký vliv na dopravní situaci na jihu Čech. Devadesát procent trasy zůstane nadále jen na papíře. Týká se to i úseků jižně od Tábora, kde je situace nejkritičtější a kde se má začít stavět v dalším sledu. Začne se? Kdy?
Přerušená spolupráce.
Ministerstvo dopravy stále neví, jakou formu výstavby zvolí. V tomto ohledu přicházejí rozporuplné informace. Donedávna se počítalo s tím, že 30,5 kilometru z Tábora do Bošilce, které zahrnují dvě stavby s označením 0307 (16,2 kilometru z Tábora do Soběslavi) a 0308 (14,3 km ze Soběslavi do Bošilce), se bude premiérově stavět formou PPP. V tomto směru už byl téměř dokončen koncesní projekt, vypracovaný společností Mott MacDonald a jejími finančními a právními partnery (ING Bank a Ashurst), jež si ministerstvo loni vybralo za poradce. Ovšem jak už týdeník EURO koncem října informoval (EURO 44/2007), resort řízený Alešem Řebíčkem se rozhodl celý projekt „překopat“. 25. října vydal tiskovou zprávu, podle níž se formou PPP nebude stavět pouze do Bošilce, ale až k hraničnímu přechodu v Dolním Dvořišti. „Protože ale takové zadání nebylo předmětem výběrového řízení, na základě něhož byl vybrán poradce ministerstva pro přípravu PPP projektu, a rozšíření tohoto předmětu by nebylo možné bez další soutěže, rozhodlo se ministerstvo ukončit spolupráci se stávajícím poradcem, společností Mott MacDonald,“ uvedl mluvčí ministerstva. Jak v minulých dnech dodatečně sdělil náměstek ministra Jiří Hodač, spolupráce s poradcem nebyla ukončena, ale z právního hlediska jen přerušena, což příslušná smlouva umožňuje. Že pozastavení může být i trvalého rázu, je už jiná věc.
Prodloužit a zase zkrátit.
Co se týče samotného rozšíření úseku, určitě nelze říci, že by nemělo své opodstatnění. Celá řada odborníků je přesvědčena, že 30 kilometrů je na PPP projekt proklatě málo. Jakékoli prodloužení by umožnilo vybranému soukromému koncesionáři rozmělnit nemalé fixní náklady spojené jak s výstavbou, tak s třicetiletou údržbou a obnovou komunikace. Po státu by pak uchazeči o koncesi mohli požadovat v přepočtu na kilometr nižší odměnu za práci, to jest nižší služebné, což by ušetřilo veřejné prostředky. Potud vše v pořádku. Problém je v tom, že oněch 30,5 kilometru z Tábora do Bošilce je nejzatíženějším úsekem, kde je intenzita dopravy už dávno považována ze neúnosnou. Kratší projekt je navíc už na takovém stupni přípravy (pravomocné územní rozhodnutí, vykoupeny čtyři pětiny dotčených pozemků), že jakékoli přičlenění dalších úseků a přepisování koncesního projektu může vyvolat jen zbytečné odklady. Je tedy otázkou, proč nebylo o prodloužení rozhodnuto dříve. Podle některých názorů byla skutečným důvodem avizované změny projektu potřeba zbavit se nějakým veřejně obhajitelným způsobem zmíněné firmy Mott MacDonald, která nedávno vydala studii posuzující varianty severního pražského okruhu a přiklonila se k té, jež ministerstvu a pražskému magistrátu není příliš po chuti (EURO 46/2007). Nyní se ukazuje, že k avizovanému prodloužení PPP projektu na D3 nakonec možná vůbec nedojde. Deník Právo v polovině listopadu uvedl, že ministerstvo od prodloužení na 96 kilometrů upustilo a definitivně se prý rozhodlo vrátit k původní třicetikilometrové variantě. „Po důkladném posouzení obou možností zelenou dostane kratší,“ citují noviny výkonného ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Gustáva Slamečku. Ten dále upřesnil, že projekt dozná změny pouze v tom směru, že koncesionář dostane do údržby i všechny již postavené severní úseky na D3, od Tábora po Mezno.
Možná opět za státní.
Ale jak se zdá, ani tento definitivní verdikt definitivním není. „Nic zatím rozhodnuto nebylo. Ve hře je stále několik variant, které se nadále posuzují,“ uvedl minulé pondělí náměstek ministra Jiří Hodač. Zatím také do vlády pořád ještě nebyl předložen žádný materiál, ačkoliv jej měl kabinet dostat už v listopadu. Že skutečně není ještě o ničem rozhodnuto, potvrzují i jiné zainteresované osoby. „Jedno je jisté, první úsek, 307 z Tábora do Soběslavi, se začne stavět příští rok, ale jakým způsobem, to se stále neví,“ uvádí nejmenovaný zdroj. Podle něho je docela pravděpodobné, že to nakonec bude za státní peníze, to znamená, že stavba tohoto úseku nebude zahrnuta do PPP projektu. Tam by byly začleněny až úseky jižně od Soběslavi. Znamenalo by to, že koncesní projekt se musí přepsat, a k tomu by bylo třeba znovu vybrat nějakého poradce. Jak říká náměstek Hodač, ministerstvo nepočítá, že by pozastavenou spolupráci s Mott MacDonald obnovilo. „Neuvažujeme o tom, jelikož nelze vyloučit, že bude vybrána varianta, které nebyla předmětem soutěže na poradce.“ Ministerstvo prý nyní na projektu pracuje vlastními silami. „Spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic disponujeme natolik erudovaným týmem, že jsme schopni to zvládnout,“ doplňuje Hodač. Týdeník EURO má informace, že na přípravě příslušných materiálů se nyní výraznou měrou podílí advokátní kancelář Weil, Gotshal & Manges. „Ano, spolupodílíme se na tom projektu, ale pouze jako právníci, ne v oblasti technické či ekonomické. Naše spolupráce vyplývá z toho, že působíme jako externí poradci ministerstva dopravy, rozhodně nejsme nějakými novými poradci pro D3,“ uvádí advokát Karel Muzikář, vedoucí partner kanceláře WGM.
Hlavně ať se něco staví.
Na konečné rozhodnutí už příliš času nezbývá. Netrpělivý je asi zejména jihočeský hejtman Jan Zahradník, předseda řídícího výboru pro D3, který je stejně jako odpovědní pracovníci ministerstva dopravy, Aleš Řebíček a Jiří Hodač, členem ODS. Na rozdíl od nich však má před volbami, v nichž se potřebuje prezentovat hmatatelnými úspěchy. „Řídící výbor, kterému předsedám, nemá při výběru optimální varianty žádnou pravomoc. To základní rozhodnutí bude na vládě, hlavně na ministerstvu dopravy a financí. Ať už bude vybrána jakákoli forma financování a jakkoli dlouhá trasa, delší či kratší, pevně věřím, že nijak nepoleví přípravné práce, které se týkají dvou staveb v úseku Tábor-Bošilec,“ zdůrazňuje Zahradník. Jak dále říká, nesmířil by se s tím, kdyby případné prodloužení PPP projektu mělo znamenat odklad výstavby, že by se čekalo, až bude kompletně připravena a vykoupena celá stokilometrová trasa k Dolnímu Dvořišti. „To by znamenalo zdržení o několik let, což nelze připustit,“ prohlašuje hejtman.