Více než polovina (56 procent) českých firem orientovaných na export tvrdí, že na evropském trhu čelí přímé konkurenci z Asie, která je stále tvrdší. Vyplývá to z průzkumu mapujícího aktivity významných českých vývozců zveřejněného v úterý při příležitosti vyhlášení třetího ročníku HSBC Grant.
Foto: Profimedia.cz
“Stejné procento respondentů průzkumu (tedy 56 procent) také uvedlo, že se na jejich exportních aktivitách v posledním roce pozitivně projevilo oživení evropské ekonomiky. Na 46 procent firem potvrdilo zvýšení svého exportu, 38 procent společností zaznamenalo jeho stagnaci. Jen 11 procent firem čelí poklesu vývozu svého zboží nebo služeb,“ přiblížil hlavní zjištění průzkumu Tomáš Nymburský, ředitel exportních finančních služeb HSBC Banky.
Asie se však dostává také do popředí regionů, kam se podle českých exportérů vyplatí vyvážet. Jako exportní příležitosti sice stále tradičně nejčastěji označují Rusko (40 procent a země bývalého Sovětského svazu (35 procent), na třetí místo se však poprvé dostala Čína (28 procent). Na čtvrtém místě se pak umístila Indie a ostatní asijské regiony (21 procent), stejně získala také Latinská Amerika.
Vývozci na asijské trhy uspěli nejčastěji proto, že dokázali nabídnout vyšší kvalitu za srovnatelnou cenu (53 procent), vlastní unikátní patent, řešení či know-how (25 procent) nebo těží z tradičních historických vazeb (17 procent). “Překvapením je pro nás, že proaktivní marketingové strategie pro asijské trhy má připraveno pouhých 18 procent firem, 54 procent firem pouze monitoruje poptávky či reaguje na přímé oslovení,“ poznamenal ředitel zahraničního obchodu Hospodářské komory ČR Miroslav Martínek.