Menu Zavřít

Čeští podnikatelé nepoužívají moderní metody řízení

11. 7. 2011
Autor: profit

Rada kvality České republiky a Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR dnes představily veřejnosti výsledky průzkumu mezi českými podnikateli, který sledoval názory zástupců malých a středních podniků na konkurenceschopnost, bariéry v podnikání a používání inovací a moderních metod řízení.

Čeští podnikatelé nepoužívají moderní metody řízení

Foto: Profimedia.cz

Z průzkumu vyplývá, že ačkoli si čeští podnikatelé uvědomují význam moderních metod řízení, mají o nich jen minimální informace a prakticky je nepoužívají.

Průzkum, který sledoval názory představitelů malých a středních firem, přinesl celou řadu zajímavých výsledků. Velmi pozitivní posun se, oproti dříve prováděným průzkumům, odehrál v názorech našich podnikatelů na konkurenceschopnost. “Potěšilo nás, že si naši podnikatelé uvědomili, že v období globalizované ekonomiky nebude možné konkurovat jen cenou,“ říká Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. “Za nejdůležitější konkurenční výhodu označila většina respondentů pružnost, rychlost dodávek a kvalitu produktů. To považujeme za velmi dobrý signál.

Konkurenceschopnost bude zřejmě klíčovým termínem pro budoucnost exportně orientované české ekonomiky. Téměř polovina podnikatelů považuje za největší překážku v podnikání právě silnou konkurenci. Za další významné bariéry považují představitelé firem malou podporu státu a legislativní omezení. Jen málo podnikatelů ale hledá chybu na své straně. “Je zajímavé, že jen 3% podnikatelů vidí bariéru rozvoje firmy v zastaralých metodách řízení. Přitom průzkum jasně ukázal, že této oblasti výrazně zaostáváme za vyspělým světem. Nerozumím tomu, že si podnikatelé stěžují na silnou konkurenci a současně ignorují nejdůležitější prvky zvyšování konkurenceschopnosti – inovace a moderní metody řízení,“ komentuje výsledky průzkumu JUDr. Ing. Robert Szurman, předseda Rady kvality ČR a ředitel Odboru meziresortních záležitostí MPO.

Čeští podnikatelé přitom ve svých vyjádřeních dávají předsedovi Rady kvality zapravdu: téměř 80% jich v průzkumu uvedlo, že moderní metody řízení považují za klíčové pro kvalitní řízení podniku. A 98 % respondentů považuje kvalitní a koncepční řízení podniku za důležité pro jeho dlouhodobou konkurenceschopnost. Na druhé straně 77% českých podnikatelů aktivně žádnou moderní metodu řízení nezná a téměř stejné procento firem žádnou takovou metodu nepoužívá. Jeden z klíčových prvků udržení a zvyšování konkurenceschopnosti je tak mezi podnikateli opomíjen takovým způsobem, že to znamená výrazné ohrožení úspěšnosti našich firem na světových trzích.

bitcoin_skoleni

Přitom, díky podpoře ministerstva průmyslu a obchodu, mají naše firmy k dispozici již řadu let jeden z nejlepších nástrojů pro řízení firem – EFQM model. Poslední část průzkumu ověřovala, zda čeští podnikatelé tento nástroj, který v Evropě využívají tři z pěti středních a velkých firem, znají a využívají. Průzkum bohužel potvrdil, že pro 80% českých firem je tento model zcela neznámý. “Je to bohužel jen potvrzení stavu, který se již několik let marně pokoušíme změnit,“ dodává k výsledkům průzkumu Ing. Pavel Ryšánek, předseda představenstva Sdružení pro oceňování kvality. “Máme k dispozici špičkový nástroj, který prokazatelně zvyšuje výkonnost firem o desítky procent, ale nemáme prostředky na to, abychom ho podnikatelské veřejnosti podrobně představili a osvětlili všechny jeho výhody. Přitom i zkušenosti českých podnikatelů ukazují, že efektivní využití modelu přináší zvýšení konkurenceschopnosti na zahraničních trzích a lepší hospodářské výsledky, což samozřejmě znamená i přínosy pro stát v podobě  vyšší zaměstnanosti a příjmů z daní.

Průzkum, který v závěru prvního pololetí provedla výzkumná agentura ASPECTIO, sledoval názory vybraného vzorku 541 respondentů z firem s více než 25 zaměstnanci s oborem činnosti výroba, obchod a služby. Kompletní výsledky průzkumu byly zveřejněny na webu www.amsp.cz, sekce „Nepřehlédněte“.

  • Našli jste v článku chybu?