Menu Zavřít

Čeští podnikatelé se sjednotili

23. 9. 2002
Autor: Euro.cz

Zatím jediný pozitivní dopad vládnutí Špidlova kabinetu byl nezamýšlený Bez ohledu na svou velikost, bez ohledu na své parciální zájmy se podnikatelé sjednotili. Podle předsedy nově vzniklé Podnikatelské a zaměstnavatelské rady ČR Milana Veverky se chtějí stát důstojným partnerem vlády.

Zatím jediný pozitivní dopad vládnutí Špidlova kabinetu byl nezamýšlený

Bez ohledu na svou velikost, bez ohledu na své parciální zájmy se podnikatelé sjednotili. Podle předsedy nově vzniklé Podnikatelské a zaměstnavatelské rady ČR Milana Veverky se chtějí stát důstojným partnerem vlády.

Jaké byly hlavní důvody vzniku Podnikatelské a zaměstnavatelské rady?

Uskutečnili jsme to, co není nikde jinde v celé Evropě - to znamená systémové, pravidelně fungující společenství zástupců podnikatelů, které sdružuje Agrární komoru, Hospodářskou komoru, zaměstnavatelské svazy a Svaz průmyslu a dopravy. Každý z nás zastupuje dvě třetiny až tři čtvrtiny veškeré kapacity v daném odvětví. A celou tuto kapacitu jsme spojili do jednoho celku, abychom se mohli stát důstojným partnerem vlády.

Do jaké míry bylo vaše rozhodnutí motivováno politickým profilem současné vlády a jejím prvním konkrétním krokem, tedy daňovým balíčkem?

Především je nutno říci, že jsme o integraci uvažovali již před dvěma, třemi roky, a takováto koordinace existovala i jistou dobu po listopadu 1989. Připouštím ovšem, že první kroky této vlády nás přesvědčily o tom, abychom integraci urychlili. Zpracovali jsme řadu námětů, které jsme uplatňovali u pana premiéra, aby nalezly odezvu ve vládním programu. Některé z nich se tam skutečně objevily. Jenže vládní program je jedna věc, a realita druhá.

Jak hodnotíte povodňový balíček?

Lze pochopit, že následky musí zaplatit všichni občané, že zde musí existovat princip jisté míry solidarity. S ohledem na současný daňový systém a jeho progresivitu je i jasné, že vyšší částkou přispěje ten, kdo má vyšší příjem. To vše akceptujeme. Co se nám ale nelíbí, je to, že se nevolí příliš transparentní metody finančního řešení následků záplav. Návrhy ministra financí Bohuslava Sobotky už do jisté míry předjímají a určují kroky zamýšlené daňové reformy, které jsou s vládním prohlášením v určitém rozporu. V některých případech šly tyto návrhy dokonce zpět - proti již dohodnutým řešením. Jestliže jsme s Evropskou unií dosáhli výjimky, pokud se týká pětiprocentní sazby z DPH u stavebních prací a potravin, je absurdní, že nyní přišla vláda se sedmi procenty. Tím jakoby zpochybnila samotné vyjednávání s unií.

Co navrhují v rámci daňové reformy podnikatelé?

Daňovou reformu je především potřeba utvářet jako celkový pohled na daně. Je třeba si předem ujasnit, kde by daně měly klesat, což se týká především daně z příjmů právnických osob, kde naopak může být prostor pro jejich případný růst. V rámci motivační úlohy daní chceme řešit i otázku odpisů, výdajů na reprezentaci a podobně. Daňová reforma by tedy měla být pojímána jako celek, protože u daní je důležitá jejich dlouhodobá stabilita. Není proto šťastné, když je takto kouskována.

FIN25

Podnikatele rovněž trápí zaplevelování legislativy, nepřehledné právní normy a desetitisíce podzákonných nařízení. Hodláte i o těchto věcech s vládou jednat?

Je to jeden z pohledů, které jsme při jednáních s vládou uplatňovali, nenašel tam ale odezvu. Malým podnikatelům nezbývá nic jiného než na náš les právních norem rezignovat a řídit se svým zdravým rozumem. U některých kodexů, jako je obchodní zákoník, občanský zákoník či zákoník práce, se novely počítají již pomalu na desítky. Můžeme jenom doufat, a vláda to přislíbila, že se nám do roku 2004, respektive s datem účinnosti ke dni vstupu do Evropské unie podaří přijmout ne novely, ale celé rekodifikace těch nejzásadnějších a nejdůležitějších právních norem.

  • Našli jste v článku chybu?