Menu Zavřít

Čeští výrobci ultralightů umějí okřídlený sporťák i Bentley

28. 7. 2013
Autor: Pinkas Martin/Euro

Tuzemští výrobci ultralightů patří ke světové špičce. Jejich letecké konstrukce jsou moderní, chytré, mají odvážný design a ve světě je o ně zájem. Ve větším rozletu je ale brzdí především evropské předpisy.

Na nymburském letišti pár metrů od runwaye zaparkovalo u hangáru firmy Atec auto. Vystupuje z něj Petr Volejník, letecký konstruktér, zkušební pilot a majitel v jedné osobě. Otevírá velká vrata a vlastnoručně vytahuje na travnatou plochu ultralight Atec 321 Faeta vyrobený v jeho podniku sídlícím v nedaleké Libici nad Cidlinou. Poté, co stroj zkontroloval a připravil ke startu, začíná vysvětlovat, jak se do malého letadla správně nasedá.

„Na označené místo na křídle dejte kolena, jedno po druhém, přitáhněte se rukama, poté si opatrně stoupněte a odtud rovnou do kokpitu,“ radí. Jak se vzápětí ukazuje, nejedná se o až tak složitý manévr. Po dopadu na sedadlo následuje zapnutí čtyř bezpečnostních pásů. „Ještě to více utáhnu, abyste mi tady nelítala,“ jistí situaci zkušený pilot Volejník.

Na letiště, odkud vzlétají ultralighty, žádné pohodlné schůdky nepatří. Nejsou zde ale ani davy nervózních lidí čekajících v dlouhých řadách. Žádní otravní kontroloři typičtí pro komerční letiště. Největší rozdíl však představuje zážitek z letu samotného, který je díky malému sportovnímu letadlu při rychlosti 200 až 220 kilometrů za hodinu velmi intenzivní.

Ultralight, Boubela

Nebe nad Nymburkem bylo ten den bez mraků. Město a okolní vesnice se stále vzpamatovávaly z předcházejících několikadenních vydatných dešťů. Voda na polích stála, jako kdyby se ve středních Čechách začala pěstovat rýže.

Létáme pro radost

Češi si umějí tento druh létání užívat. Na území České republiky existuje celkem 170 letišť včetně ploch pro sportovní létající zařízení (SLZ). Z toho je 67 letišť všeobecného letectví a 21 mezinárodních letišť. Ne náhodou používá Letecká amatérská asociace (LAA) České republiky již 23 let jako svůj hlavní slogan větu: „Létáme pro radost.“

Asociace eviduje 6936 členů a registruje přibližně 7900 letadel. Počet platných leteckých průkazů dosáhl koncem loňského roku 10 741. Mnoho členů LAA má dvě i více licencí. Někteří držitelé českých pilotních průkazů létají v zahraničí a nejsou členy české asociace.

Česko patří mezi nejlepší v Evropě

Založení LAA dalo právní rámec pro všechny ultralehké aktivity včetně výroby těchto strojů. Dnes patří Česká republika společně s Německem, Itálií a Francií ve výrobě ultralehkých sportovních letadel mezi nejlepší v Evropě. „Pro letadla do 600 kilogramů vzletové hmotnosti jsme dokonce světovou velmocí,“ říká Jan Fridrich, viceprezident LAA.

„V produkci ultralightů patří Česká republika ke světové špičce. A to jak z pohledu množství, tak co do kvality a tvůrčí invence,“ potvrzuje Josef Kašpar, prezident Asociace leteckých výrobců (ALV) ČR a předseda představenstva a generální ředitel Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu v Praze.

Podle něj mají čeští letečtí výrobci „dobré nápady a šikovné ruce“, a proto jsou naše letouny mnohdy na vyšší technologické úrovni než u konkurence. České letecké konstrukce jsou moderní, chytré, mají odvážný design a ve světě je o ně zájem.

Kompletní text naleznete v pondělním vydání týdeníku Euro


Čtěte také:

Zamotaná cesta k eurodotacím

Slovinský pilot sám obletěl svět v ultralightu

MM25_AI

Vzduch je naše moře (ale musíte na něj mít)

  • Našli jste v článku chybu?