Menu Zavřít

Čeští zákazníci čelí nájezdu zahraničních e-tržišť. Ta sází na levné zboží i „agresivní“ marketingové kampaně

12. 3. 2024
Doba čtení: 3 minuty
Autor: Depositphotos
  • Zahraničních online tržišť v Česku přibývá. Jen v loňském roce na tuzemském trhu začalo působit polské Allegro a čínské Temu. Jako poslední expanzi oznámil turecký Trendyol
  • Podle marketingových specialistů si obdobné e-shopy zákazníky získávají levným zbožím a velmi robustními reklamními kampaněmi
  • Zvyšující se počet tržišť pocítí i tuzemské internetové obchody. Ty, které nabízejí unikátní produkty, mohou ze situace těžit

Loni polské Allegro či německý Kaufland, po něm čínské Temu a jako další v pořadí i turecký Trendyol. Zahraniční internetová tržiště postupně pronikají také k nám a postupně mění nákupní obyčeje Čechů. Ti byli ještě před třemi lety zvyklí utrácet převážně na tuzemských e-shopech. Zahraniční tržiště si ale rychle získala jejich oblibu, a to hlavně díky levnému zboží a silným reklamním kampaním.

Konkrétně e-tržišti Temu stačil v Česku pouhý půlrok k tomu, aby se stal jedním z předních a klíčových klientů logistické skupiny Packeta, pod kterou spadá služba Zásilkovna. Internetový prodejce svůj vstup na místní trh totiž zahájil agresivním marketingem na různých kanálech, nejvíce však na sociálních sítích, které byly produkty Temu přímo zahlceny. Což ostatně potvrzuje i prohlášení společnosti Meta, na něž upozornil The Washington Post. Podle toho byl zmíněný e-shop v roce 2023 největším inzerentem na Facebooku a Instagramu, kde za reklamy utratil asi dvě miliardy dolarů (zhruba 46,6 miliardy korun). 

Déjà vu z přelomu tisíciletí. Čína svými výrobky opět zaplavuje svět, globálním trhům hrozí přesycení
Přečtěte si také:

Déjà vu z přelomu tisíciletí. Čína svými výrobky opět zaplavuje svět, globálním trhům hrozí přesycení

„Z pohledu marketéra vidím, že je v reklamě velmi agresivní. Na Facebooku a Instagramu má v tuto chvíli spuštěno 230 aktivních reklam cílených na Česko, které se uživatelům zobrazují s vysokou frekvencí,“ komentuje generální ředitel kreativní agentury Fairy Tailors Ondřej Tyleček. 

S tím, že by potenciální zákazníky mohl svým „vtíravým“ přístupem odradit, si Temu podle něj starosti nedělá: „Zdá se, že spoléhá na to, že přestože může být reklama obtěžující, nabídka zboží za pár korun se lidem dostane pod kůži.“

Nízká kvalita není překážkou

Ovlivněni měnícím se trhem samozřejmě nebudou jen zákazníci, vzestup trendu zahraničních tržišť se bezpochyby dotkne i tuzemských e-shopů. „Už vstup Allegra v minulém roce byl výraznou změnou, vzápětí přišlo na řadu Temu, které masivně investuje do reklamy. Právě obrovský rozpočet na marketing, kterým tito zahraniční hráči disponují, vytěsňuje tuzemské značky,“ vysvětluje Jozef Kováč z e-commerce skupiny Enterstore s tím, že i kvůli takovýmto důvodům cena za reklamu roste. Což nejvíce pociťují menší firmy.

Mezinárodní leteckou dopravu zahlcují levné čínské produkty. Kvůli značkám jako Shein či Temu nezbývá místo pro ostatní
Přečtěte si také:

Mezinárodní leteckou dopravu zahlcují levné čínské produkty. Kvůli značkám jako Shein či Temu nezbývá místo pro ostatní

Spíše než na kvalitu se dle Tylečka některá tržiště spoléhají převážně na kvantitu, a to nejen v případě zmíněných reklamních kampaní, ale i v otázce samotného zboží. Například u Temu představují problém špatně přeložené reklamní texty nebo skutečnost, že část reklam běží v anglickém jazyce. „Celkově působí Temu jako bizarní prostředí, což může negativně ovlivnit vnímání a přijetí e-shopu mezi českou veřejností,“ podotýká.

Nicméně se zdá, že konkrétně Temu se i přes zjevné nedostatky získávat zákazníky daří. Tento trend lze vysvětlit kombinací různých faktorů, jako jsou lákavé ceny, široký sortiment a atraktivní nabídky. 

„Nízké ceny evidentně lákají, což je patrné například z existence několika českých skupin na Facebooku, kde si zákazníci sdílejí tipy a zkušenosti týkající se nákupů na Temu. Dvě největší skupiny mají každá přes 10 tisíc členů, což svědčí o tom, že zájem o tuto platformu není zanedbatelným fenoménem,“ doplňuje Tyleček.

bitcoin_skoleni

Jak často nakupujete na čínských e-shopech Shein, Temu či AliExpress

Online tržištím, která jsou ve světě velkým trendem, Česko odolávalo poměrně dlouho. O to víc, když patříme ke státům s největším počtem e-shopů na obyvatele a trh je tu velmi rozštěpený. „V Polsku je například velkým hegemonem Allegro, v Německu zase Amazon. U nás je jednoznačně největší Alza, ale pořád nemá tržní podíl tak výrazný jako výše zmínění. Proto se buď příchod někoho ze zahraničí, nebo lokální konsolidace dala očekávat,“ míní Kováč.

Vzápětí doplňuje, že o něco jednodušeji budou invazi tržišť čelit ty tuzemské e-shopy, jež nabízí unikátní produkty. V takovém případě pro ně může být marketplace příležitostí v podobě dalšího prodejního kanálu.

  • Našli jste v článku chybu?