Třiatřicet houfnic DANA, které měla zmodernizovat firma Tatra Trucks spolu s STV Group, vojsko do opraven nepošle. Místo toho se soustředí na nákup zbrusu nových děl s ráží NATO.
“Systémy DANA neodpovídají ráži a dostřelem standardům NATO. Modernizovat je jen kvůli zásobám munice ve skladech - jak je mi odůvodňováno - není řešení ani to neopravňuje případnou veřejnou zakázku,” sdělila Euru ministryně obrany Karla Šlechtová (za ANO). Jedním dechem dodala, že na současných, tedy nemodernizovaných houfnicích, je možné i dál cvičit a munici tak stále využívat.
Modernizační zakázku přitom česká vláda posvětila už loni v červenci. Projekt za 1,27 miliardy korun měla zastřešit firma Tatra Trucks napojená na miliardáře Jaroslava Strnada. Díky úpravám měly houfnice DANA získat větší palebnou rychlost, delší dostřel a počítalo se i se zvýšením bezpečnosti a balistické ochrany posádky.
„Na základě kvalifikovaného odborného posouzení a marketingového průzkumu, v rámci kterého byly osloveny domácí společnosti, bude veřejná zakázka zadána společnosti Tatra Trucks,“ stálo tehdy v dokumentu ministerstva obrany pro kabinet.
Armáda bez výdělku: český „Air Force One“ půjde do muzea
Nicméně nyní Karla Šlechtová tvrdí, že tohle řešení není nejlepší: “Pokud chceme mít moderní armádu, musí být moderní i její výzbroj. Nebráním se nákupu většího počtu nových děl splňujících standardy NATO.”
Ministerstvo obrany tak předvádí už několikátý výkrut. Zatímco v Koncepci výstavby Armády ČR (KVAČR), která vznikala po nástupu Martina Stropnického do čela resortu, se mluví o nákupu zbrusu nových samohybných děl, po několika měsících resort tenhle plán změnil. Kvůli nedostatku financí se rozhodl pro modernizaci systémů DANA. A nyní se tedy opět vrací ke kompletnímu přezbrojení.
„Potvrzujeme, že jsme obdrželi od Ministerstva obrany ČR informaci o zrušení zakázky na modernizaci houfnic DANA,“ reaguje Andrej Čírtek, mluvčí Tatra Trucks. Zároveň dodal, že pokud by obrana chtěla dělo s ráží a dostřelem podle parametrů NATO, i tuhle modernizaci dokážou české a slovenské firmy propojené v Czechoslovak Group nabídnout.
Přečtěte si komentáře Ondřeje Stratilíka: