Češi zase míří za hranice. Cestovní kanceláře po letech kolísání a propadů zaznamenávají první velký růst, který může vyústit i v nový rekord v přijatých tržbách. Vyplývá to ze zjištění v rámci indexu očekávání firem ČSOB. Stávající maximum je z roku 2008 a činí 51,5 miliardy korun.
Cestovní kanceláře letos odhadují, že prodají asi o pětinu více zájezdů, a to i navzdory bezpečnostním problémům v některých zemích. „Letošní nárůst je kolem dvaceti procent, některé cestovky mají i čtyřiceti procentní růst,“ říká marketingový ředitel cestovní agentury Invia.cz Michal Tůma. Podle orientačního šetření ČSÚ ještě loni tržby meziročně klesaly, a to o tři procenta, což odborníci na cestovní ruch připisují právě teroristickým útokům.
Obavy Čechů zlomila podle ČSOB dobrá ekonomická situace. „Příznivý ekonomický vývoj s nízkou nezaměstnaností a rostoucími platy cestovním tužbám dodává křídla. Cestovní kanceláře tento optimismus sdílejí, necítí se ohroženy ekonomikou ani teroristickými hrozbami,“ uvedl výkonný ředitel útvaru Firemního bankovnictví ČSOB Petr Manda.
Na kolik dní dovolené máte nárok? Spočítejte si v kalkulačce pro výpočet dovolené:
Devítiletá cesta na vrchol konjunktury obratu cestovních kanceláří a agentur ale neznamená, že Češi necestovali. Řada čísel jde mimo cestovní kanceláře. V důsledku rozmachu internetu, referenčních systémů ubytování či low-costových letenek se totiž rozšířil trend individuálního cestování. Podle jednatelky teplické Tep Tour Anny Schönmannové je internet obrovský fenomén, který dal lidem individualitu. „To je asi ta největší změna v cestovním ruchu,“ řekla.
Český trh cestovních kanceláří je specifický tím, že většinu obratu zde netvoří velké cestovní kanceláře, ale naopak malé. Cestovní ruch se tak stále nachází v rukou malých a středních podnikatelů a má často charakter rodinného podnikání. Klíčovými skupinami pro cestování s CK jsou rodiny s dětmi a aktivní senioři.
Přečtěte si také: