Domácí cestovní kanceláře letos prodaly o 350 tisíc zájezdů méně než loni, celkem 1,95 milionu poukazů. Jejich tržby se snížily o tři miliardy korun na 12 miliard Kč.
Autor: Fischer
Pokles je podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) způsoben krizí a z ní vyplývajícího všeobecného šetření. Tržby klesaly rychleji než počty prodaných zájezdů, což mluvčí asociace Tomio Okamura zdůvodňuje snížením cen kvůli úbytku klientů a konkurenčnímu boji. Největší propad o 30 procent zaznamenaly letecké zájezdy, které tvoří pětinu všech prodaných dovolených.
„Cestovky tak musely letos v dubnu a květnu po vyhodnocení prvních prodejů masově stornovat neprodané kapacity leteckých zájezdů, aby se vyhnuly hrozícímu velkému převisu nabídky nad poptávkou při prodejích na poslední chvíli,“ uvedl Okamura. Naproti tomu nárůst zaznamenali podnikatelé u prodeje zájezdů přes internet. Letos se po síti prodal každý čtvrtý zájezd, Češi v tomto směru ale stále zaostávají za USA a západní Evropou.