Menu Zavřít

Cestující se Boeingu 737 MAX děsí. Budou jím ještě vůbec chtít létat?

4. 2. 2020
Autor: čtk

Dostat boeingy 737 MAX zpět na nebe je pouze jedna část problému. Tou druhou je, jak a zda jestli vůbec je přijmou i samotní pasažéři. Průzkumy si v tomto ohledu poměrně protiřečí. Podle některých lidé věří, že se bude jednat o nejbezpečnější stroje na světě, další zase naznačuje, že se jich cestující děsí.  

 

Přestože od plošného uzemnění problematických strojů Boeing 737 MAX uběhl již bezmála rok, jejich návrat do vzduchu je, zdá se, zatím stále v nedohlednu. V polovině ledna narazil americký výrobce dopravních letounů během testování na zcela nový problém se svým softwarem, v důsledku kterého se zahájení plánovaných certifikačních letů muselo opět o něco posunout.

Tento nález sice podle vyjádření Boeingu neměl mít žádný
vliv na bezpečnost stroje jako takovou, na jeho už tak pošramocené pověsti ale
rozhodně nic nepřidá. Představitelé aerolinek, jež mají inkriminované „sedmtřisedmičky“
ve své flotile, nicméně doufají, že až příslušné úřady letouny MAX znovu uschopní,
cestující na ně nezanevřou.

„Myslím, že se zákazníci pěkně vrátí,“ odpověděl podle webu CNN prezident letecké dopravní společnosti Southwest Tom Nelson na otázku, zda jeho aerolinky budou cestujícím nabízet zvýhodněné ceny letenek na linkách, které budou obsluhovány právě tímto typem strojů. „Možná to potrvá (jejich neochota) měsíc nebo dva, ale vrátí se. V tuto chvíli s žádnými slevami na lety MAXem nepočítáme.“


Nečekaný nález. Televizní štáb zřejmě objevil vrak boeingu, který před 32 lety vyhodili do vzduchu agenti KLDR

Boeing 707 společnosti Korean Air

Podle Nelsona, jehož společnost si za poslední měsíce nechala zpracovat několik rozsáhlých průzkumů mapujících důvěru pasažérů v tyto letouny, se najde jen malé procento těch, kteří se budou na jeho palubu zdráhat nastoupit. Podobně velkou část navíc tvoří i ti, jež si myslí, že jakmile dostane Boeing 737 MAX od příslušných autorit zelenou, bude se jednat o zdaleka nejbezpečnější stroj současnosti, čímž tak bude toto negativní vnímání de facto vyváženo.

Pětina lidí už s MAXy nikdy letět nechce

Průzkumy provedené krátce poté, co byla dotčená letadla uzemněna, každopádně hovořily poněkud jinak. Jak uvádí CNN s odkazem na data společnosti Baclays z května z loňského roku, 21 procent z celkového počtu 1 757 oslovených lidí tehdy uvedlo, že s MAXy už nikdy v budoucnu nepoletí. Dalších 23 procent plánovalo vyčkat minimálně rok, než uvidí, jak se situace vyvine, 17 procent respondentů si nebylo jistých a jen 19 se nechalo slyšet, že by na jejich palubách letělo okamžitě.

Podle údajů firmy Atmospehere Research se 20 procent oslovených
lidí, kteří využívají komerční leteckou dopravu zejména z důvodu častých
služebních cest, vyslovilo v tom smyslu, že během prvního roku, kdy se MAXy
vrátí do provozu, je u nich extrémně nepravděpodobné, aby do jeho útrob znovu
usedli. A stejné stanovisko společně s nimi zaujalo i 24 procent
takzvaných dovolenkářů.

Výsledky průzkumu prezident zmíněné společnosti Henry
Harteveldt tehdy okomentoval slovy, že „cestující se stroje 737 MAX nejen bojí,
ba přímo děsí“.

Lidé budou mít na výběr

Ať už nakonec ale převáží jedna, či druhá z nastíněných variant, skutečnost je taková, že aerolinky - respektive internetové portály specializující se na nákup letenek - jsou na neochotu zákazníků cestovat těmito boeingy připraveny. Server Kayak již nyní zájemcům nabízí možnost vybrat si letenku právě na základě toho, jakým strojem si přejí, nebo naopak nepřejí letět. Kdo se tedy bude chtít v budoucnu problematickým MAXům vyhnout, jednoduše je ve vyhledávači odškrtne. A podobně se zařídí i samotní dopravci.

„Aerolinka řekne: ,Nepoletíte tedy MAXem, ale jediný způsob, jak se tam dostat, je nepřímý let. Bude se jednat o dva regionální lety, které potrvají hodiny, než se tam dostanete,´ “ sdělila CNN analytička společnosti Cowen Helane Beckerová a dodala: „To by ochotu lidí mohlo změnit.“

Letouny Boeing 737 MAX byly loni v březnu uzemněny po celém světě v souvislosti se dvěma tragickými nehodami, k nimž došlo v Indonésii a Etiopii a které si vyžádaly životy celkem 346 lidí. Obě havárie byly zapříčiněny závadou na jednom ze senzorů letounu, v důsledku čehož systém MCAS chybně vyhodnocoval jeho podélný sklon a úmyslně naváděl stroj směrem k zemi.

Čtěte také:

Nové Boeingy 737 MAX pro Ryanair se zpozdí, aerolinky budou propouštět

Boeing si v reakci na problémy s letouny 737 MAX zajistil půjčku za 12 miliard dolarů

Zlatý padák šéfa Boeingu. Muilenburg odejde s více než 60 miliony dolarů

MM25_AI

  • Našli jste v článku chybu?