Ústecký krajský soud dnes zahájil insolvenční řízení se společností Četrans. Vyhověl žádosti firmy Kongresové centrum ILF, které dluží několik desítek milionů korun. Četrans patří k největším nákladním silničním dopravcům v Česku.
Autor: Jakub Stadler
Celková ztráta Četrans v polovině letošního roku podle návrhu dosáhla 1,4 miliardy korun. Vyplývá to z údajů zveřejněných v insolvenčním rejstříku. Četrans se zatím k situaci nevyjádřil.
Krátkodobé závazky Četransu dosahují ke konci června podle návrhu téměř 378 milionů korun. Pohledávka Kongresového centra ILF činí 43 milionů korun, dalších 13 milionů korun jsou úroky a 32 milionů korun smluvní pokuty.
Pohledávku získalo Kongresové centrum ILF letos v květnu od ČSOB. Kvůli dluhu již prý byla zahájena i exekuce, ale firma v návrhu tvrdí, že se při ní podařilo vymoci jen část dlužné částky, asi 18 milionů korun.
Hospodaření ústecké dopravní společnosti Četrans skončilo v loňském roce ztrátou 70,2 milionu korun. Společnost loni zahájila revitalizaci a zbavuje se všeho majetku, který nepotřebuje přímo pro své podnikání a další rozvoj. Hodlá se kromě jiných nemovitostí zbavit i administrativní budovy v centru Ústí nad Labem a přesunout vedení společnosti do Lovosic.
Kvůli dluhům vůči leasingovým společnostem vrací v současnosti 70 vozidel. Průměrný počet provozovaných motorových vozidel byl loni 385, nadále firma plánuje provozovat 195 kamionů. Loni pracovalo ve firmě v průměru 705 zaměstnanců, zhruba stovka řidičů i dalšího personálu by měla v budoucnu odejít.
Četrans v minulosti patřil k nejvýznamnějším přepravním společnostem v Česku. Vznikl v roce 1993 spojením nákladních přeprav společností ČSAD Ústí nad Labem a Plzeň, disponoval zhruba tisícovkou vozidel a měl 3500 zaměstnanců. Letos v dubnu brněnský krajský soud nepravomocně uložil šestici obžalovaných tresty tři roky až 10,5 roku vězení, mezi nimi byli i někdejší manažeři společnosti Ivan Domecký a Miloslav Havlík. Každý z nich podle soudu způsobil škodu přesahující 1,2 miliardy korun. Oba se podle soudce podíleli na opakovaném vytunelování Četransu v řádu stovek milionů korun.
Podle zástupce spediční společnosti, který si nepřál být jmenován, se v podobných problémech jako Četrans nachází i několik dalších velkých tuzemských silničních dopravců. Důvodem je ekonomické krize, která letos snížila dopravní výkony o pětinu. Od začátku roku ukončilo činnost přes 100 menších silničních dopravců.