Majitelé elektromobilů již nebudou odkázáni na dobíjení svých vozů ze zásuvky. Energetická společnost ČEZ totiž včera otevřela první veřejnou dobíjecí stanici před svým pražským sídlem v Duhové ulici.
Foto: Dalibor Dostál
Další stanice pro dobíjení aut na elektřinu by do konce roku měly vzniknout nejenom na deseti místech v hlavním městě, ale také ve Vrchlabí a v Plzni. V první fázi projektu chce ČEZ vybudovat padesát dobíjecích stanic, ve druhé fázi pak dalších dvě stě. Objeví se na parkovištích, u rychlého občerstvení nebo u supermarketů. Narozdíl od automobilů na benzín či naftu však řidiči nejsou na veřejné stanice odkázáni. Každý majitel rodinného domu si svůj vůz může dobít z obyčejné zásuvky.
„Projekt Elektromobilita je před důležitým milníkem. Budovat infrastrukturu dobíjecích stanic je pro nás klíčový bod, na který se v tuto chvíli plně soustředíme. Chceme, aby naše síť byla promyšlená, plně funkční a zároveň s tím odpovídala špičkovým standardům, na které klademe velký důraz,“ říká Pavel Cyrani, ředitel divize strategie společnosti ČEZ.
ČEZ se rovněž chystá navázat spolupráci s firmami, které mají svůj vozový park a zároveň jejich automobily jezdí po stejných či podobných trasách. Jako je pošta, zásilkové společnosti nebo provozovatelé městské hromadné dopravy.
„Vývoj v oblasti elektromobility ve světě je stále prudší. Investují do ní více nejenom automobilky, ale také energetické společnosti, protože poptávka po elektromobilech nepřetržitě roste. Je pravděpodobné, že elektromobil se stane běžnou součástí našeho života a my na to musíme být připraveni,“ dodal Cyrani.
„Nepůjde jenom o instalaci stanic pro normální dobíjení, které plánujeme stavět v prvotní fázi projektu. Naše infrastruktura bude složená také ze stanic pro rychlé dobíjení, na které se zaměříme rovněž ve větším měřítku. Rychlejší typy dobíjecích stanic pak budeme stavět především na dálnicích a frekventovaných tazích mezi většími českými městy,“ vysvětlil Tomáš Chmelík, manažer útvaru čistých technologií společnosti ČEZ.
Řidiči, kteří budou chtít dobíjet u stanic ČEZu, musí mít s energetickou společností uzavřenou smlouvu. Ta jim v následujících dvou letech umožní neomezené dobíjení pomocí čipu u všech stanic společnosti ČEZ za paušální symbolický poplatek. V roce 2012 bude poplatek činit 100 korun za měsíc a v roce 2013 pak 150 korun.
Výhodou elektromobilů je levný provoz bez hluku a exhalací. Nevýhodou první generace aut na elektřinu je vyšší cena a malá dojezdová vzdálenost kolem stopadesáti kilometrů. Stejně jako u počítačů nebo televizorů s plochou obrazovkou však odborníci předpokládají, že po zahájení sériové výroby začne klesat cena a začnou se zlepšovat jejich technické parametry.