Shanghai Tang je součástí švýcarské skupiny Compagnie Financiére Richemont
Nejvíce preferovanou značkou ze světa luxusu je v Číně Chanel, za ním následuje Giorgio Armani. Mezinárodním exkluzivním firmám se v nejlidnatější zemi světa daří, Číňané jsou ochotni za luxus platit. Proslulým firmám roste tuzemská konkurence. O značky, které byly založeny čínskými podnikateli, je mezi zákazníky zájem. Nejúspěšnější čínskou luxusní společnost Shanghai Tang získala do svého portfolia švýcarská skupina Compagnie Financiére Richemont a rozšířila tak seskupení, kam spadají například Cartier či Montblanc.
Elegantní Šanghaj
Značka Shanghai Tang byla uvedena na trh v roce 1994 v Hongkongu. Její zakladatel, David Wing-Cheung Tang, je úspěšným podnikatelem v leteckém a tabákovém průmyslu a aktivity má také v těžbě zlata. Důvodem, proč expandoval do světa módy, byla snaha o rozvoj čínského textilního průmyslu, který byl synonymem pro ne příliš kvalitní, nicméně levnou masovou produkci. Tang chtěl vytvořit značku, která bude symbolem luxusní čínské módy. Hongkongský podnikatel vybudoval firmu, která zprostředkovává čínský styl na globálním trhu. Tang navázal na luxusní oděvní salony v Šanghaji z třicátých let minulého století. Město bylo tehdy centrem luxusu a elegance. Šanghaj proslula dokonalým krejčovským řemeslem. Tradice skončila s kulturní revolucí, která vypukla v roce 1966. Rafinované střihy tenkrát nahradila jednoduchá neforemná uniforma, kterou zpočátku nosil Mao Ce-tung a jeho přívrženci.
Tang zdůrazňuje, že Shanghai Tang není značkou, která kombinuje Východ se Západem. „Je to čínská značka,“ vysvětluje Tang. „Využíváme tradiční čínský styl a modernizujeme ho,“ dodává. I když se zpočátku obchod Shanghai Tang vyvíjel úspěšně, první zklamání nastalo v roce 1997, kdy firma otevřela svoji chloubu, newyorský butik na Madison Avenue. Vysoký nájem a tržby, které neodpovídaly původním předpokladům, vedly k tomu, že po dvou letech musela společnost butik ve stylu art deco zavřít. Dalšímu rozvoji vděčí Shanghai Tang hlavně generálnímu řediteli Raphaelu le Masne de Chermont a kreativní ředitelce Joanne Ooiové, kteří do firmy nastoupili v roce 2005. Toto vedení již dosadil současný vlastník, kterým je švýcarská skupina Compagnie Financiére Richemont. Ta majoritní podíl v Shanghai Tang získala v roce 1998. Cena, za kterou hongkongský podnikatel uzavřel se Švýcary obchod, nebyla zveřejněna. Skupina Compagnie Financiére Richemont má ve svém portfoliu například značky Cartier, Van Cleef & Arpels, Piaget, Vacheron Constantin, Jaeger-LeCoultre, IWC, Panerai či Montblanc. Kromě oděvů obchody Shanghai Tang nabízejí také šperky a bytové doplňky. Firma provozuje i stylovou restauraci v Londýně a síť barů v Pekingu, Šanghaji, Singapuru a v Hongkongu.
Shanghai Tang se daří kombinovat tradiční čínské oděvy s moderními současnými trendy. V kolekci této značky najdeme mimo jiné klasické čínské šaty z hedvábí. Kreativní ředitelka při tvorbě kolekcí využívala například čínské kaligrafie, inspirovala se oděvy národnostních menšin žijících v Číně, využívala prvků, které našla na šatech císařů, jako je například motiv draka s pěti prsty. Ten byl vyhrazen pouze císaři, drak poddaných měl vždy prstů méně.
Nudle a pak kabelka
Ekonomové vysvětlují úspěch Shangahi Tang hlavně boomem na asijském trhu s luxusním zbožím. Právě z tohoto regionu pochází až osmdesát procent tržeb společnosti, přestože má své butiky v tradičních městech módy – v Londýně, Paříži a v New Yorku. Hospodářské výsledky skupiny Richemont ukazují, že se v Asii daří i ostatním značkám, které pod ni spadají. V loňském roce se tam zvýšily tržby celé společnosti o více než třicet procent, v Evropě o čtrnáct a v Americe o pouhá tři procenta. Statistiky poradenské firmy KPMG uvádějí, že poptávka po exkluzivním zboží v zemích BRIC, které zahrnují Brazílii, Rusko, Indii a Čínu, roste ročně mezi čtyřmi až deseti procenty. Analytici Ernst & Young předpovídají, že do roku 2015 se Čína stane světovou dvojkou ve spotřebě luxusního zboží hned za Japonskem a odsune Spojené státy na třetí pozici. Již dnes utratí Číňané za luxusní zboží přes dvě miliardy dolarů a v roce 2015 by se toto číslo mělo vyšplhat na 11,5 miliardy dolarů.
Kromě ekonomického růstu nahrává exkluzivním značkám v Číně také glorifikace luxusu v Číně. Analýza KPMG cituje Radha Chadha, autora studie The Cult of the Luxury Brand: „V Šanghaji žena, která patří do střední příjmové skupiny, jí měsíc nudle, aby ušetřila peníze na kabelku Louis Vuitton.“ Ekonomové očekávají, že po společnostech, jako je například Lenovo, které úspěšně završily akvizice západních značek, se budou v Číně zakládat silné značky a tak se stane centrem designu a inovací. Tyto firmy budou moci soupeřit se západními v kvalitě, stylu a v prestiži. Někteří označují Shanghai Tang za první luxusní značku, která pochází z Asie.
Joseph Wang, viceprezident Ogilvy & Mather v rozhovoru pro CNN uvedl, že čínské luxusní značky mají větší šanci na úspěch na domácím trhu, pokud se jim podaří uspět na mezinárodních trzích. Spolehnout se mohou na pomoc vlády, která podporuje domácí inovace a zároveň chrání domácí producenty před zahraniční konkurencí. „Důvodem, proč je Shanghai Tang úspěšná značka, je v její unikátnosti. Vše se točí kolem esence Číny. Mnoho mladých čínských designérů, kteří se v budoucnu objeví na trhu, budou využívat více mezinárodní pohled a nebudou se limitovat pouze jedním tématem. Budou se dívat dopředu, nikoli zpět,“ říká Wang. Domnívá se, že Shanghai Tang se bude muset dále rozvíjet a najít novou vizi. „Věřím, že se jejich produkce bude diverzifikovat. Neměli by být jen producentem tradičních čínských oděvů. Měli by se posunout k promyšlenějšímu stylu a tématům,“ dodává Wang.
Zákazníci z Hollywoodu
Čínský styl si našel své obdivovatele mezi světovými celebritami. Například herečka Julia Robertsová nebo zpěvačka Beyoncé byly vyfotografovány s modely, které zdobily motivy z čínské opery. Jejich návrhářka – Vivienne Tamová pochází z Hongkongu. Svůj salon si otevřela v New Yorku. Mezi zákazníky Shanghai Tang patří například herečka Liv Tylerová, která si oblíbila hedvábná pyžama, nebo bývalá modelka Jerry Hallová. Na jednom slavnostním večeru měl režisér Quentin Tarantino oblek v mandarínském stylu.
Shanghai Tang má v Číně již několik následovníků. Zatím ale zaostávají v zahraniční expanzi. Annabel Lee, která má butiky v nejdražších částech Šanghaje, se specializuje na výrobky z hedvábí a kašmíru. V roce 1989 byla v Hongkongu založena společnost Blanc de Chine. Časopis New York ji označil za „Shanghai Tang s monochromatickou paletou“. Firma má obchody v Hongkongu, New Yorku a Pekingu. Mezi luxusní značky, které uspěly na domácím trhu, je možné zařadit také oděvní společnost Goldlion nebo klenotnictví Chow Tai Fook a Tse Sui Luen. Jako své sídlo si vybrala Čínu také kanadská značka Ports International. V roce 2005 ji zařadil časopis Time mezi „Best products for 2005“, kde figurovaly značky jako Tod’s, Louis Vuitton a Chanel. Kromě Číny působí Ports International také v Japonsku, Kanadě, USA a v Dubaji.
Značky jako Armni, Gucci, Prada, Versace a Fendi vždy reprezentovaly italský styl, Chanel ztělesňoval pařížskou eleganci. Zakladatel Shanghai Tang v jednom z rozhovorů uvedl, že by si přál, aby se značka stala Chanelem Číny.