Menu Zavřít

Chaos na letištích bude v Evropě pokračovat i v roce 2019

2. 1. 2019
Autor: AFP PHOTO DDP / THOMAS LOHNES / Profimedia

Jen v Německu bylo podle portálu EUclaim zrušeno od začátku roku 2018 do 18. prosince 29 tisíc letů. Chaos a častá zpoždění budou pokračovat i v roce 2019, protože infrastruktura evropských letišť nestačí na vyšší počet letů. Se zrušenými a zpožděnými lety rostou také v rámci Evropy náklady na odškodnění pasažérů, za rok 2018 by to mělo být 800 milionů eur, o rok dříve to bylo 500 milionů eur.

I když se evropské letecké společnosti zaklínají svou přesností letů, mnoho z nich musí své lety rušit, případně řeší chronické zpoždění. Kromě stávek zaměstnanců aerolinií nebo letišť je chaos na letištích způsoben také nedostatečnou kapacitou infrastruktury.

Bohužel bude tento trend pokračovat i v roce 2019. Počet letů v Evropě bude stoupat a letiště nebudou kapacitně dostačovat. Potvrdil to konzultant pro leteckou přepravu logistické a developerské společnosti Prologis Gerd Pontius: „Tlak na růst letecké přepravy bude nadále stoupat, infrastruktura ale tolik neroste.“

Z pohledu pasažérů leteckých společností byl rok 2018 na německém trhu katastrofální. Do 18. prosince portál EUclaim, který se zabývá odškodněním pro klienty aerolinií, registroval 28 613 zrušených letů, které směřovaly do nebo z největší evropské ekonomiky. Dalších 8420 letů mělo zpoždění více než tři hodiny. Lufthansa musela zrušit 12 523 letů. Nejdelší zpoždění nabral let ze Santa Dominga v Dominikánské republice do Frankfurtu nad Mohanem - 50 hodin a 18 minut.


Špinavé nebe: nejúspornější letadla má minimum aerolinií

Letecká společnost TUI Airways, ilustrační foto


Portál Flightright uvedl, že letecké společnosti vyplatí za loňský rok odškodné klientům ve výši 800 milionů eur (20,6 miliardy korun), v roce 2017 to bylo 500 milionů eur (12,9 miliardy eur). To je meziročně o 60 procent více. Přepravci si často stěžují na kapacitní omezení letišť a nedostatek personálu pro řízení letového provozu. Ke zpožděním dochází také tím, že pasažéři nestihnou přípoj kvůli zdržení u bezpečnostních kontrol a jejich zavazadla musí být z letadla vyložena.

Rozšíření nízkonákladových společností vedla v leteckém průmyslu k tlaku na snižování nákladů, proto přepravci ani letiště nemají dostatečné kapacity na vyšší počet letů a pasažérů, tvrdí Pontius. Jedinou cestou jsou větší investice do infrastruktury. „Bez vyšších cen letenek to ale nelze dlouhodobě financovat,“ míní Pontius.

Dále čtěte:

MM25_AI

Zpozdil se váš let? Víme, jak získat nejvyšší možné odškodnění

 Letiště v Curychu

10 nejhorších letišť na světě. Podívejte se, odkud pravděpodobně neodletíte včas

Fronta na nebi: evropské letectví má za sebou rok výrazných zpoždění

Praha jako součást USA. Letiště se zajímá o americkou imigrační kontrolu

Na kterém letišti se nejlépe najíte? Za nejvyšší kvalitou musíte do Asie

10 nejnebezpečnějších aerolinek světa. Těmhle se raději vyhněte

  • Našli jste v článku chybu?