Menu Zavřít

Charakter chlap

23. 3. 2015
Autor: Euro.cz

Ministra dopravy Dana Ťoka dohnal problém z minulosti Dan Ťok, manažerské eso, které mělo na ministerstvu dopravy předvést, jak chlapi z ANO makají, má drobet problém. Auditor jeho nedávného zaměstnavatele, nadnárodní stavební společnosti Skanska, se pochlubil švédskému veřejnoprávnímu rádiu spolupracujícímu s Českým rozhlasem, že při kontrole v Česku v roce 2011 zjistil podivnosti zavánějící korupcí.

Jím líčený případ státní zakázky při dostavbě silnice R7 za 2,2 miliardy korun má schéma dobře známé každému, kdo se ve stavebním byznysu v Česku pohybuje. Skanska v roce 2010 předala významnou část zakázky svému partneru v konsorciu, ? rmě Geosan, samozřejmě i s odpovídajícím plněním. Ta si obratem najala jeden závod Skansky, který provedl postoupené práce za cenu zhruba o sto milionů nižší. Takto geniálně, až zázračně vygenerovaný zisk pak může přes několik podobných operací v řadě skončit až na nějakém anonymním účtu v Karibiku, ale to již samozřejmě nebylo předmětem vnitřního auditu Skansky. Že to vyvolává podezření a zájem reportérů, je nicméně logické a pochopitelné. Ťok se brání a jakékoli podezření z korupce odmítá s tím, že šlo o obchodně chybné rozhodnutí nižšího managementu, na němž podnik docela normálně prodělal. A tahle obrana, zvolená při podezřeních z nekalého jednání už podruhé, z tohoto muže tvářícího se jako rozhodný bojovník proti korupci v prohnilém tuzemském stavebnictví zrovna nedělá charakterního chlapa, o nějž se mohou jeho podřízení opřít. Na podřízené totiž hodil vinu i v déle známém případě, kdy audit objevil nesrovnalosti v účetnictví, které stály českou Skansku propad do více než osmisetmilionové ztráty.

Na první dobrou tak nezúčastněný pozorovatel může usoudit, že Ťok možná opravdu nekrade, ale zato je zaručeně hodně mizerný manažer, když dokáže dosti hloupým způsobem prodělávat stamiliony korun svým švédským majitelům. A pak logicky napadne člověka otázka, zda je dobře, když člověk s takovýmito výsledky práce má rozdělovat miliardy z kapes daňových poplatníků. A to nemluvíme o jeho ministerských podřízených, které musí osud jejich kolegů ze Skansky jistě přivádět k šílenství. Těm lze rozhodně doporučit, aby za svého ministra opravdu nic nepodepisovali, a pokud tak už udělali, tak aby se fakt už ničemu nedivili. Zvláště v situaci, kdy se na úřadě od rána do večera zrovna skloňují takové výrazy, jako je Kapsch, mýto a tendr, který nebude.

Trochu se také objasňuje rychlý přeskok špičkového manažera z dobře honorované funkce generálního ředitele stavebního gigantu do nijak zázračně honorovaného, zato hodně horkého křesla ministra dopravy. A navíc na konci roku, kdy se obvykle čeká na Silvestra, aby vznikl nárok na vyplacení obligátních bonusů většinou převyšujících roční plat. Ono podobných manažerských „úspěchů“, na něž jeho švédští akcionáři přišli, mohlo třeba být více a šlo třeba i o důsledky, které byly z nich vyvozovány sice značně pomalu, ale jistě.

Nakonec nepopíratelné je, že za působení Dana Ťoka se tržby české Skansky propadly někam hluboko pod polovinu předkrizového stavu, a zda to bylo tím, že se přestalo korumpovat, se dá dokázat jen těžko.

A těžko půjde také nad Ťokovou kauzou jen tak mávnout rukou v partaji, jejíž šéf a vlastník si zakládá na rozhánění pražského Palerma, stejně jako na tom, že se stát řídí jako firma, nicméně řídit ji jako Ťok Skansku zřejmě nikdy nechtěl. A teď si bude muset užívat jedovatostí od premiéra Sobotky, který se bude opakovaně dožadovat vysvětlení a bude svého koaličního partnera hezky máčet ve vlastní šťávě.

MM25_AI

Nicméně to je asi všechno, co lze od této kauzy čekat. Babiš Ťoka měnit nebude pár měsíců poté, co ho instaloval, protože by tak přiznával vlastní selhání. A navíc jak známo nejsou lidi. Obzvláště v ANO.

O autorovi| PAVEL PĺRAL paralp@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?