GENERÁLNÍ ŘEDITEL BENZINY MARTIN DURČÁK:Akciová společnost Benzina je momentálně až třetím hráčem na českém trhu. To se ale může rychle změnit. Podle jejího generálního ředitele Martina Durčáka má k lepším výsledkům pomoci zejména nová firemní strategie.
GENERÁLNÍ ŘEDITEL BENZINY MARTIN DURČÁK:
Akciová společnost Benzina je momentálně až třetím hráčem na českém trhu. To se ale může rychle změnit. Podle jejího generálního ředitele Martina Durčáka má k lepším výsledkům pomoci zejména nová firemní strategie.
Jaké úkoly jste dostal při svém, ještě poměrně nedávném jmenování do čela Benziny? Mým úkolem, ale i úkolem celého vedení společnosti je zlepšit, zmodernizovat, zrekonstruovat a přestavět Benzinu. Obsadit ji zkušenými lidmi tak, aby obstála v sílící konkurenci ostatních sítí čerpacích stanic. Co to znamená v praxi? Benzina má nyní kolem 320 čerpacích stanic. Zhruba třetinu z nich chceme předělat do podoby Benziny Plus, zbytek bude upraven na Benzinu Standard. Síť Standard se přitom nebude lišit kvalitou poskytovaných služeb, ale pouze jejich rozsahem. Budou to prostě menší stanice v lokalitách, které neumožňují další rozvoj nebo nejsou perspektivní z hlediska možného rozvoje. Služby budou stejně kvalitní, jen bude chybět třeba myčka nebo gastronomie. Jaká kritéria rozhodovala pro výběr stanic, které se změní do podoby Benziny Plus? Jednak to byla poloha, dále možnost rozvoje, a samozřejmě potenciál dané stanice. Kolik je v současné době stanic v režimu Plus?
To je obtížné říci, protože na každé stanici děláme dvě věci. Jednak předěláváme interiéry a jednak exteriéry. Tím myslím vizuály na pumpě, atiky, zastřešení, cenové transparenty, rekonstruujeme nebo opravujeme fasády. Pokud jde o interiéry, tam, kde je to nutné, měníme myčky a předěláváme shopy. Ne všechno se ale dělá všude, reagujeme na momentální potřebu. V současné době máme přibližně deset interiérů dokončených a zhruba dvacítka je hotova z hlediska exteriérů. Neznamená to ale, že například pumpy, které mají předělaný interiér, mají už předělaný i exteriér.
Dokdy bude všech více než 300 stanic v nové podobě?
Do roku 2009. Letos chceme mít hotovou celou síť Benzina Plus, to znamená přibližně 70 stanic. Dalšími přírůstky do této kategorie budou nové čerpací stanice, případně ty, které ještě dokoupíme. Do podoby Standard letos předěláme zhruba 44 čerpacích stanic. Budou to převážně ty čerpací stanice, které dosud přetrvávají v barvách bývalých majitelů.
Kolik stojí převlečení jedné stanice do kategorie Benziny Plus? Liší se to podle toho, co všechno se tam musí udělat. Pokud není potřeba měnit dlažbu nebo myčku, je to levnější. Částka na jednu čerpací stanici se pohybuje mezi dvěma a sedmi či osmi miliony korun. Projeví se nějak vyšší kvalita služeb u Benziny Plus na ceně benzinu? Ne, tato přestavba nemá na cenu pohonných hmot žádný vliv. Existuje tady tržní prostředí a těžko bychom zákazníky přesvědčovali, že děláme něco pro ně a chceme za to vyšší cenu. Potažmo v některých případech ty čerpací stanice pouze dorovnáváme na úroveň základních standardů. Plánuje Benzina také vedle rekonstrukcí stávajících čerpacích stanic výstavbu nových?
Určitě ano. Chceme začít stavět benzinové stanice zejména na nových úsecích dálnic a obchvatech. Máme v plánu postavit každý rok zhruba čtyři stanice na prestižních místech.
Vaše čerpací stanice poněkud chybějí například v Praze. Proč?
To souvisí zejména s tím, že v 90. letech minulého století, kdy začal boom výstavby nových čerpacích stanic, Benzina postupně přebírala stanice v rámci společnosti Unipetrol. Musela se soustředit především na jejich rekonstrukci. Neměla tedy potenciál na budování nových čerpacích stanic, čehož samozřejmě využila konkurence. Dnes už pro nás není zajímavé být v některých lokalitách třetím nebo čtvrtým hráčem v pořadí, chceme se tedy soustředit hlavně na nové komunikace a obchvaty měst.
Kdo je vaší největší konkurencí - značkové pumpy, nebo ty levné u hypermarketů?
Záleží to na lokalitě, nedá se to říci takto globálně. Benzina je rozkročena na dva segmenty. Na dálnicích a hlavních tazích jsou naší konkurencí značkové pumpy, na ostatních místech, tedy zejména ve městech, je to jakákoliv konkurence v okolí. Záleží na dané lokalitě. Někde to je čerpací stanice u hypermarketu, někde neznačková konkurence.
Rozhoduje se dnes zákazník podle ceny benzinu, nebo podle kvality nabízených služeb?
I tady hodně záleží na lokalitě. Jiné to bude v Praze a jiné v Karviné nebo v Chomutově, kde je vyšší nezaměstnanost. Myslím si ale, že všichni zákazníci vedle nízké ceny žádají i kvalitu. Vnímání kvality a obsluhy je všude stejné.