Nový fiskální rok startuje společnost IKEA v obdobném stylu jako ten minulý – ve znamení snižování cen. Jen od loňského roku podle vedení zlevnila česká odnož švédského prodejce bytového vybavení 70 procent svého sortimentu. Letos v září dostane novou cenu dalších 700 produktů, za něž zájemci zaplatí v průměru o 18 procent méně.
Tento krok je součástí dlouhodobé strategie společnosti, pomocí které se chce ještě více přiblížit svým zákazníkům. „Chceme být cenově co nejdostupnější a zároveň chceme být schopni dlouhodobě rozvíjet naše podnikání,“ uvádí pro Euro.cz David McCabe, který od září roku 2021 zastává funkci generálního ředitele IKEA pro region Česká republika, Maďarsko a Slovensko.
Menší marže, ale zato větší úspory
Ačkoli snižování cen jde typicky ruku v ruce s nižšími výnosy z prodeje, toho, že by prodělala, se McCabe nebojí: „Nové nižší ceny nejsou jen o marži, která je logicky menší. Jsou také o celé řadě faktorů, které jsme dokázali do koncových cen promítnout – od provozních úspor až po investování části zisku zpět do cenotvorby.“
I kvůli své strategii „česká“ IKEA v loňském roce utržila 12,1 miliardy korun, což představuje meziroční dvouprocentní nárůst. O dva procentní body se pak zvýšil také podíl online nákupů, který aktuálně odpovídá necelé čtvrtině.
Pozitivně se pak snižování cen podepisuje také na poptávce ze strany samotných zákazníků. Například loni stoupl prodej zlevněných produktů zhruba o čtvrtinu, přičemž u některých položek byl zájem ještě větší. „To ukazuje, že jdeme správným směrem a že zákazníci nové nižší ceny přijímají velmi pozitivně a jejich spokojenost roste,“ podotýká McCabe s tím, že co se týče prodaného zlevněného zboží, je Česko ve srovnání s ostatními zeměmi na prvním místě.
Ostatně, on sám je přesvědčen, že dostupnost je něčím, co má společnost ve své DNA. Jeden ze základních pilířů představuje už desítky let a zákazníky umožňuje přitáhnout i ve velice konkurenčním prostředí. „Máme řešení pro lidi v různých životních situacích, s různým vkusem i rozpočtem. Naše zákazníky dobře známe, chodíme přímo k nim domů a zjišťujeme, jaké mají potřeby. V tom si myslím, že je naše největší síla,“ míní manažer.
Následně doplňuje, že i přes filozofii společnosti nastaly v minulosti okamžiky, kdy byla nucena ceny zvýšit. Podnětem pro tento krok byla například pandemie, během které došlo k narušení dodavatelského řetězce, či válka na Ukrajině a rostoucí náklady. V důsledku této kombinace faktorů podražily v roce 2022 některé položky i o desítky procent. „Věděli jsme, že hned jak to bude možné, chceme jít s cenami co nejrychleji zase dolů. Když se ekonomická situace začala zlepšovat, začali jsme tak zase zlevňovat,“ vysvětluje McCabe.
Za kvalitní spánek
Jedním z hlavních strategických témat tohoto finančního roku je oblast spánku. IKEA si klade za cíl demokratizovat kvalitní spánek a zpřístupnit jej širokému spektru zákazníků, ať už se jedná o ložnice nebo další vybavení s ním spojené. Právě tento segment sortimentu zaznamenal výrazný růst a v květnu 2024 se podílel na globálních tržbách společnosti 32 procenty.
Pokud jde o expanzi v České republice, IKEA možnosti dalšího nákupního domu průběžně vyhodnocuje, aktivně se ale v posledních letech zaměřuje spíše na jiné formáty, jako jsou například plánovací studia. Ta má kromě Prahy také v Českých Budějovicích, Hradci Králové a Olomouci. Společně s nimi pak provozuje rovněž skoro čtyřicet výdejních míst. „Průběžně také neustále vylepšujeme naše služby včetně těch online. Nedávno jsme například spustili nástroj IKEA Kreativ pro plánování interiérů s využitím rozšířené reality a umělé inteligence,“ říká McCabe.
V uplynulém finančním roce měla IKEA Česká republika na 2253 zaměstnanců. Do zvyšování jejich mezd a bonusů investovala zhruba 175 milionů korun.