Menu Zavřít

Věděli jsme, že hned jak to bude možné, půjdeme s cenami dolů, říká šéf české IKEA. Ta nový fiskální rok zahájí zlevňováním

4. 9. 2024
Doba čtení: 3 minuty
Autor: IKEA
  • IKEA v České republice zahájila nový fiskální rok se zaměřením na snižování cen. Od loňska zlevnila 70 procent svého sortimentu a letos v září tak učiní u další stovky produktů
  • Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, jejímž cílem je přiblížit se zákazníkům a zároveň si udržet růst
  • Loni česká IKEA rostla i navzdory nižším maržím, přičemž nakonec dosáhla tržeb 12,1 miliardy korun

Nový fiskální rok startuje společnost IKEA v obdobném stylu jako ten minulý – ve znamení snižování cen. Jen od loňského roku podle vedení zlevnila česká odnož švédského prodejce bytového vybavení 70 procent svého sortimentu. Letos v září dostane novou cenu dalších 700 produktů, za něž zájemci zaplatí v průměru o 18 procent méně.

Tento krok je součástí dlouhodobé strategie společnosti, pomocí které se chce ještě více přiblížit svým zákazníkům. „Chceme být cenově co nejdostupnější a zároveň chceme být schopni dlouhodobě rozvíjet naše podnikání,“ uvádí pro Euro.cz David McCabe, který od září roku 2021 zastává funkci generálního ředitele IKEA pro region Česká republika, Maďarsko a Slovensko.

Menší marže, ale zato větší úspory

Ačkoli snižování cen jde typicky ruku v ruce s nižšími výnosy z prodeje, toho, že by prodělala, se McCabe nebojí: „Nové nižší ceny nejsou jen o marži, která je logicky menší. Jsou také o celé řadě faktorů, které jsme dokázali do koncových cen promítnout – od provozních úspor až po investování části zisku zpět do cenotvorby.“

Outstream Placeholder

I kvůli své strategii „česká“ IKEA v loňském roce utržila 12,1 miliardy korun, což představuje meziroční dvouprocentní nárůst. O dva procentní body se pak zvýšil také podíl online nákupů, který aktuálně odpovídá necelé čtvrtině.

Pozitivně se pak snižování cen podepisuje také na poptávce ze strany samotných zákazníků. Například loni stoupl prodej zlevněných produktů zhruba o čtvrtinu, přičemž u některých položek byl zájem ještě větší. „To ukazuje, že jdeme správným směrem a že zákazníci nové nižší ceny přijímají velmi pozitivně a jejich spokojenost roste,“ podotýká McCabe s tím, že co se týče prodaného zlevněného zboží, je Česko ve srovnání s ostatními zeměmi na prvním místě.

Ostatně, on sám je přesvědčen, že dostupnost je něčím, co má společnost ve své DNA. Jeden ze základních pilířů představuje už desítky let a zákazníky umožňuje přitáhnout i ve velice konkurenčním prostředí. „Máme řešení pro lidi v různých životních situacích, s různým vkusem i rozpočtem. Naše zákazníky dobře známe, chodíme přímo k nim domů a zjišťujeme, jaké mají potřeby. V tom si myslím, že je naše největší síla,“ míní manažer.

Dobrá zpráva, IKEA pokračuje v globálním snižování cen. Jen v Česku zlevnila už téměř šest tisíc výrobků
Přečtěte si také:

Dobrá zpráva, IKEA pokračuje v globálním snižování cen. Jen v Česku zlevnila už téměř šest tisíc výrobků

Následně doplňuje, že i přes filozofii společnosti nastaly v minulosti okamžiky, kdy byla nucena ceny zvýšit. Podnětem pro tento krok byla například pandemie, během které došlo k narušení dodavatelského řetězce, či válka na Ukrajině a rostoucí náklady. V důsledku této kombinace faktorů podražily v roce 2022 některé položky i o desítky procent. „Věděli jsme, že hned jak to bude možné, chceme jít s cenami co nejrychleji zase dolů. Když se ekonomická situace začala zlepšovat, začali jsme tak zase zlevňovat,“ vysvětluje McCabe.

Za kvalitní spánek

Jedním z hlavních strategických témat tohoto finančního roku je oblast spánku. IKEA si klade za cíl demokratizovat kvalitní spánek a zpřístupnit jej širokému spektru zákazníků, ať už se jedná o ložnice nebo další vybavení s ním spojené. Právě tento segment sortimentu zaznamenal výrazný růst a v květnu 2024 se podílel na globálních tržbách společnosti 32 procenty.

MM25_AI

Pokud jde o expanzi v České republice, IKEA možnosti dalšího nákupního domu průběžně vyhodnocuje, aktivně se ale v posledních letech zaměřuje spíše na jiné formáty, jako jsou například plánovací studia. Ta má kromě Prahy také v Českých Budějovicích, Hradci Králové a Olomouci. Společně s nimi pak provozuje rovněž skoro čtyřicet výdejních míst. „Průběžně také neustále vylepšujeme naše služby včetně těch online. Nedávno jsme například spustili nástroj IKEA Kreativ pro plánování interiérů s využitím rozšířené reality a umělé inteligence,“ říká McCabe.

Česká nábytkářská tradice znovu ožívá. Květinové stolky od značky Master & Master jdou na dračku
Přečtěte si také:

Česká nábytkářská tradice znovu ožívá. Květinové stolky od značky Master & Master jdou na dračku

V uplynulém finančním roce měla IKEA Česká republika na 2253 zaměstnanců. Do zvyšování jejich mezd a bonusů investovala zhruba 175 milionů korun.

  • Našli jste v článku chybu?