Menu Zavřít

Chceme být digitálním lídrem

22. 10. 2018
Autor: Euro.cz

V budoucnu plánujeme spustit plně digitální proces vyřízení hypotečních úvěrů, říká ředitel IT v Moneta Money Bank Vladimír Klein

„Agilní řízení“ je v bankách heslem dne. Banka s milionem klientů má v téhle oblasti velké ambice. „Ptal jsem se šéfa IT jedné progresivní banky vzahraničí na jeho zkušenosti s přechodem na agilní řízení.

Řekl mi plný nadšení, že už vytvořil tři agilní týmy a další čtyři připravuje. Ále my jsme na začátku tohoto roku měli už sedm takových týmů a plánujeme jich přes třicet“ popisuje Vladimír Klein z Moneta Money Bank.

* > Chcete být digitálním lídrem, což ale chtějí všechny banky. Jak toho dosáhnete?

Za vším je jeden z našich strategických cílů, v roce 2020 chceme online kanály prodávat aspoň 40 procent našich produktů. Rolí mého týmu je tento cíl podporovat hlavně rychlým zaváděním online inovací pro naše produkty. Různé digitální služby díky tomu už teď přinášíme jako první na trhu, nebo jedni z prvních. Naši klienti můžou bezkontaktně platit chytrými hodinkami pomocí Garmin Pay a Fitbit Pay nebo mobilem prostřednictvím Google Pay, dohromady už takto zaplatili skoro půl miliardy korun.

* > Co mohou klienti od Moneta Money Bank čekat za novinky?

Naším záměrem je každému jednotlivému zákazníkovi předložit přes online kanály nabídku šitou jemu na míru. V budoucnu chceme spustit plně digitální proces vyřízení hypotečních úvěrů. Už dnes je možné si u nás přes mobilní bankovnictví plně online založit běžný účet s vedením zdarma pro všechny nebo čerpat půjčku. Těžíme z vlastních příkladů dobré praxe, jak činnosti přesunout z fyzického prostředí do virtuálního.

* > Jak se vám daří uspět mezi ostatními bankami?

Naší silnou stránkou je rychlost. Inovace chceme uvádět v tempu dvou týdnů, a ne dvou měsíců, či dokonce kvartálů, jak bývá v korporacích zvykem. U úplných novinek začínáme se základním funkčním modelem. Zpřístupníme ho klientům a ptáme se jich, co se jim na něm líbí a co by změnili, a podle toho pak produkt rozvíjíme. Klienti to vítají. Tak funguje naše Smart Banka, mobilní bankovnictví. S ní ovládáte svůj účet kdykoliv a odkudkoliv. Využívá ji skoro 250 tisíc našich klientů.

* > Proč stěhujete datové centrum do cloudu Amazonu?

Cloud je v našem IT jedna z oblastí, které nás posunou dopředu. Znamená hlavně zvýšení flexibility a kapacity infrastruktury. V těchto týdnech jsme do něj začali stěhovat část aplikací. V cloudu jsme schopni okamžitě reagovat na různé potřeby, třeba navýšit kapacitu systémů při silném zatížení. Typické je v tomhle období výplat. S cloudem souvisí automatizace. Využíváme ji jak pro celý vývojový cyklus, tak i vytvoření cloudového prostředí. Jsme schopni mít za pár minut nainstalovaný nový server s aplikací a ihned testovat. Šetří to čas i peníze.

* > Co je agilní řízení?

Moderní způsob dodávání projektů či inovací, takže v ideálním případě přicházíte s novinkami jako první na trhu. Když to zjednoduším, při agilním vývoji zadavatel, třeba produktový manažer, si místo zdlouhavého a vyčerpávajícího psaní složité dokumentace sedne v rámci agilního týmu s vývojářem. Domluví se, co má výsledné řešení umět, co má dělat, a tým na tom začne pracovat. V následujících týdnech se po kratších úsecích vyvíjí prototyp a ten se pak ve vhodnou chvíli nasadí. Za tím účelem jsme letos předělali IT organizaci, která byla dříve řazená podle systémů a platforem. Nově vývojové oddělení organizujeme podle produktů a kanálů, jako jsou půjčky nebo depozita. Vzpomínám si, jak jsem se ptal šéfa IT jedné progresivní banky v zahraničí na jeho zkušenosti s přechodem na agilní řízení. Řekl mi plný nadšení, že už vytvořil tři agilní týmy a další čtyři připravuje. Ale my jsme na začátku tohoto roku měli už sedm takových týmů a plánujeme jich přes třicet.

CIF24

O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?