Interim management, který se dá česky volně přeložit jako dočasné řízení subjektů z pozice nejvyššího výkonného ředitele, je v tuzemsku na vzestupu. Avšak až v poslední době se o něm mluví více a hlasitěji. Jiří Jemelka se tomuto oboru věnuje už 18 let a dnes jeho společnost JPF Czech disponuje rovnou stovkou zkušených interim manažerů, kteří řídí firmy svých klientů.
JPF Czech se již od začátku specializuje na malé a střední podniky, jež Jemelka sám považuje za oporu zdravé a silné ekonomiky. A nic na tom nemění ani postupný růst jeho byznysu a expanze na sousední trhy, jako jsou Slovensko nebo Polsko.
„První zkušenosti jsem sbíral ještě jako obchodník. Byl jsem v kontaktu právě s malými a středními podniky a velmi rychle jsem poznával, co je napříč jejich světem trápí. V zásadě šlo vždy o podobné věci,“ vzpomíná v rozhovoru pro Euro.cz a dodává, že mu jako nejužitečnější cesta kupředu připadal právě executive interim management, který byl úplnou novinkou na trhu, přičemž už tehdy bylo jasné, že jeho potenciál je obrovský.
Ozdravení klíčem k oživení
Roky praxe a desítky projektů vyústily až v založení JPF Czech, což umožnilo poskytovat tento druh služeb mnohem širšímu množství firem a dopomoci jim tak ke stabilizaci a úspěchu. Za tu dobu společnost pracovala s více než 500 podniky a u 82 procent z nich se podařilo zakázku dotáhnout do zdárného konce.
„Ročně řídíme kolem 80 firem. Takže nejčastější business cases jsou pro nás otázky rozvoje a nesnází, které podniky samy řeší. A věřte, nebo ne, je to z velké části psychologie. Rozhodování a řízení je vždy v rukou lidí. Od toho se odvíjí zbytek, včetně tolik důležitých čísel,“ říká Jemelka.
JPF Czech pomáhá klientské podniky rozvíjet, připravit na transformaci, zefektivnit a zavést v nich manažerský systém, který rozváže majitelům ruce. Nazývá to celkovým ozdravením, v jehož důsledku dojde k hospodářskému oživení firmy. Případům v insolvenci se ale vyhýbá, protože možnosti pro záchranu takových podniků jsou velmi omezené a spousta z nich to nezvládne.
„Celý proces probíhá obvykle tak, že nás kontaktuje majitel, mnohdy je to na doporučení. Sejdeme se, probereme, co by chtěl ve firmě změnit, co ho trápí, jaká má očekávání a cíle. Uděláme před vstupem nezávaznou analýzu současného stavu. Nad tím vším pak probíhají diskuze,“ přibližuje Jemelka. Potom už je na vlastníkovi, jestli se rozhodne službu využít. A pokud ano, přichází na řadu interim manažer, který se ujme výkonných povinností i plnění cílů, běžně na jeden až tři roky.
Přibližně pět týdnů trvá, než interim společnost a její kulturu pozná. Tyto první momenty jsou podle podnikatele zásadní. Správný vstup do firmy se nikdy nesmí podcenit, jelikož určuje celý charakter spolupráce s lidmi uvnitř podniku.
Jednou měsíčně navíc probíhají takzvané kontrolní dny. Každý interim má totiž svého supervizora, se kterým průběžně vyhodnocuje, co se povedlo, kde je potřeba zintenzivnit úsilí a podobně. Díky tomu má tedy majitel rekapitulaci spolupráce, v rámci níž se dokládají výsledky, neustále k dispozici.
Pokud je spokojen, vše pokračuje dál a při dosažení výsledků nad stanovenou hranici získává JPF Czech bonusy. Pokud má naopak výhrady a nechce nadále spolupracovat, zakládá si Jemelka na tom, že poslední měsíc za zakázku jeho firma nefakturuje.
Krize jako příležitost
Na nezájem o služby jeho společnosti si Jemelka rozhodně stěžovat nemůže. Jako jedna z mála byla vytížena i během pandemie. Covidová léta totiž přispěla k tomu, že se o problémech firem začalo více mluvit a poptávka začala růst rychleji. Do karet jí navíc hraje i ekonomická nestabilita a potřeba přizpůsobit podnikání moderní době.
„Naší ambicí je v nadcházejících letech prudce růst a spravovat pro naše klienty až tisíc firem. Ale ani po pandemii jsme nouzi o nové zakázky neměli. Svět se vyvíjí opravdu rychle a my firmám ukazujeme cestu, jak se efektivně adaptovat na překotně se měnící podmínky,“ vysvětluje zkušený manažer.
Jeho inspirací je mimo jiné známý fastfoodový řetězec McDonald's. A to díky smělým plánům i efektivitě služeb, kterou nabízí. Podobně standardizovaný systém proto plánuje zavést i v rámci JPF Czech, neboť věří, že tak zaručí stejné parametry, kvalitu a efektivitu poskytovaných služeb, ať už to bude v Plzni, Českých Budějovicích, Košicích, Bratislavě či Krakově. Zkrátka všude, kde firma působí.
„Chceme vybudovat takový systém, který bude silně provázaný. Každý člověk v něm ale bude mít svůj prakticky laserový fokus. Zaměří se na jednu záležitost a dosáhne v ní mistrovství,“ popisuje Jemelka s tím, že jde vlastně o souhrn best practices, v němž bude mít každý spolupracovník možnost uplatnit svoji touhu po seberealizaci. Přitom se ale neodchýlí od nejlepšího možného standardu, naopak ho bude dále precizovat.
Polsko jako vzor obchodní dynamiky
Na Slovensku působí JPF Czech už několik let a nyní rozjíždí aktivity také ve zmíněném Polsku. V současnosti tam řídí dvě firmy, přičemž další jsou před podpisem nebo rozjednané. Sám Jemelka má pro severovýchodní sousedy slabost, minimálně co se týče podnikatelského prostředí.
„Polsko je velmi specifická země a tamní trh nás hodně baví. Zejména podnikatelská a obchodní mentalita je nesrovnatelně dynamičtější, hladovější a dravější. Myslím, že tuto zdravou smělost by Česko potřebovalo okusit ve větší míře. My se ji snažíme ve firmách, kde působíme, rozvíjet. Pro obchodní úspěch je to nezbytné,“ uzavírá.