Menu Zavřít

Chceme být nepřehlédnutelným globálním hráčem

20. 3. 2017
Autor: Euro.cz

Od krize v Rusku se velikost skupiny Home Credit zdvojnásobila. Po Číně se chce prosadit rovněž v Indii a USA

Před třemi lety zažívala skupina Home Credit složité období, protože její klíčová část - ruská Home Credit & Finance Bank - prodělávala. Důvodem byla recese ruské ekonomiky po pádu světových cen ropy, devalvace rublu a splasknutí úvěrové bubliny na trhu, které krizi prohloubilo.

V turbulentní době nastupoval na post finančního ředitele v centrále Home Creditu Petr Kohout, který předtím působil ve francouzské finanční skupině Société Générale.

Do Home Creditu, který vlastní Petr Kellner společně s Jiřím Šmejcem, ho přilákala právě podnikavost firmy a rovněž její mezinárodní rozměr. „Neexistuje žádná česká firma, a to ani mimo obor spotřebitelského financování, která by měla jedenáct společností po světě a řídila je odsud zPrahy,“ uvádí Kohout. Rovněž vzpomíná na setkání týkající se pracovní nabídky právě s Jiřím Šmejcem: „Už tehdy byl optimistický ohledně Asie. Aani vté době si nepřipouštěl, že by celková strategie firmy byla výrazně ovlivněna vývojem vRusku.“

Tehdy byl ruský trh pro Home Credit klíčový. „Dvě třetiny nového byznysu nám přinášelo Rusko,“ vykresluje situaci Kohout. Za necelé tři roky se však situace zcela změnila. V současnosti je podle finančního ředitele společnosti podíl Ruska na nových obchodech sotva pětinový.

I v Rusku se však situace zlepšuje.

Rozsáhlé zeštíhlení snížilo tamější fixní náklady skoro o polovinu (asi o miliardu rublů měsíčně), což vrátilo celý byznys do zisku. „Zatímco jsme redukovali počet bankovních poboček, zůstali jsme lídry úvěrování vobchodech, to je naše základní kompetence. A velmi rychle se etablujeme v online prodeji,“ říká k situaci v Rusku Kohout.

Globální ambice

Především se však ukázalo, že se vyplácí sázka na rozmach byznysu v Asii. Citelné zmenšení ruského byznysu již Home Credit dokázal více než nahradit rozvojem své přítomnosti na čínském trhu, který dnes přináší do skupiny největší růst. A to i proto, že výnosy Home Credit zatím nadále reinvestuje. Čína pro něj zůstane podle předpokladu největším trhem přinejmenším do doby, než skončí investiční fáze v Indii. To je demograficky srovnatelný trh, jenže Home Credit tam vstoupil o pět let později než do Číny.

V Číně se dnes poskytnou dva ze tří nových úvěrů celé skupiny. V minulém roce se počet zákazníků v Číně zdvojnásobil na 10,6 milionu, kterým Home Credit poskytl půjčky v objemu 5,3 miliardy eur (143 miliard korun).

I díky tomu se skupina Home Credit opět loni vrátila do plusu, když její zisk dosáhl 210,2 milionu eur (přibližně 5,7 miliardy korun). „Od krize vRusku jsme zdvojnásobili velikost celé skupiny díky růstu v Asii. Před necelými třemi roky byla aktiva skupiny ve výši okolo sedmi miliard eur, dnes je to skoro patnáct miliard,“ upozorňuje Kohout. Objem nových úvěrů se za zmíněné období rovněž téměř zdvojnásobil na loňských 11,5 miliardy eur.

Celý Home Credit má přitom ještě větší ambice. „Chceme být globálním hráčem, který je nepřehlédnutelný ve spotřebitelském financování,“ uvádí finanční ředitel skupiny Home Credit Petr Kohout. „Jsme v zemích, kde žije 3,7 miliardy lidí, což je polovina obyvatel planety. Potenciál je obrovský,“ dodává.

Úvěry za stamiliardy

V současnosti skupina působí na jedenácti trzích světa. Kromě Číny a Ruska jde 0 Kazachstán, Bělorusko, Indii, Indonésii, Vietnam, Filipíny, Česko, Slovensko a nově 1 USA. V minulém roce se počet zákazníků meziročně zvýšil o šedesát procent na 20,1 milionu, což je zhruba dvojnásobek počtu obyvatel České republiky.

Tahounem růstu úvěrů skupiny budou velké asijské trhy - Indonésie se zhruba 300 miliony obyvateli a Indie s Čínou. Jen během letošního roku hodlá firma zvýšit počet zaměstnanců v Číně z šedesáti tisíc na devadesát tisíc. Home Credit dnes celosvětové zaměstnává 120 tisíc lidí.

„Čínu nepochybně doplní náš silný růst v Indii. Má určitě podobný potenciál“ srovnává obě země Kohout. Nicméně indický trh je možná ještě komplikovanější než čínský. „Indie má velmi heterogenní populaci. Jsou zde státy s různými jazyky a kulturními zvyklostmi. Už v investiční fázi proto musíme mít v provozu několik call center, aby Home Credit mluvil aspoň nejhojněji používanými jazyky a dialekty. To je nákladné. Vzemi, kde jsou poměrně malé marže, musíte také rychle dosáhnout rozsahu, který teprve poté přináší úspory“ říká Kohout s tím, že v Indii kvůli tomu neuspěla řada velkých hráčů. „Vytvořit distribuční sít je tam složitější, ale my máme velmi dobře našlápnuto“ dodává.

Ostatně o zvláštnostech Indie se společnost přesvědčila v závěru minulého roku, kdy tamější vláda zrušila bankovky o hodnotě 500 a tisíc rupií. To se dočasně podepsalo i na byznysu. „Vdaný moment nebylo k dispozici dost oběživa a klienti nemohli dočasně své závazky plnit. Nyní situace odeznívá, dostupnost oběživa se zlepšuje“ popisuje Kohout.

Kromě dvou asijských hegemonů působí skupina rovněž ve Vietnamu, který je aktuálně pro ni druhým největším asijským trhem. Postupně se podle Kohouta rozvíjí byznys v Indonésii a na Filipínách. Právě asijské trhy jsou totiž perspektivní oproti vyspělým zemím, kde se růst ekonomiky od krize z let 2008 až 2009 potácí kolem dvou tří procent. Rychle se rozvíjející trhy v Asii mají růst minimálně dvojnásobný a retailových klientů, které tamější banky neumějí (nebo nechtějí) obsloužit, jsou miliony.

Asijské dobrodružství

Rychlý růst Kellnerovy a Šmejcovy skupiny se tak vymyká poměrům v Evropě.

„Příběh Home Creditu je unikátní. Má odvahu vstupovat na asijské trhy a aktivně je rozvíjet“ říká Kohout. „Na trzích působily v minulosti rovněž velké zahraniční skupiny, ale stáhly se a dnes už tam nefungují,“ dodává.

Aco je důležité pro prosazení se na asijských trzích? „Je potřeba respektovat lokální specifika. Být citlivý k tomu, jaké věci a jak zavádět v jednotlivých zemích“ upozorňuje Kohout. To se skupině Home Credit po dle něj daří díky tomu, že manažeři mají poměrně dobře „načtené“ kulturní a ekonomické odlišnosti od Evropy a používají vlastní systém pro predikci důvěryhodnosti klientů ajejich schopnosti splácet úvěry.

Jde o jeden z nejsofistikovanějších systémů na světě.

Kromě znalosti prostředí je ovšem nutné porozumět i mentalitě zaměstnanců.

„Lidé v asijských zemích mají někdy tendenci se příliš zaměřit na dosažení výsledků bez ohledu na to, jak se k nim dostanou. Naším cílem je však byznys udržitelně rozvíjet,“ zdůrazňuje Kohout.

I Asie se ovšem stává pro Home Credit příliš těsnou. Společnost se chce prosadit na největším světovém trhu, ato v USA, kde začíná. Stejně jako v Asii v oblasti financování nákupů chytrých mobilů.

„V USA máme joint venture se společností Sprint, což je čtvrtý největší mobilní operátor. V současnosti pro ně schvalujeme úvěry pro zákazníky,“ komentuje stav na trhu Kohout, „připravuji však s dalšími týmy podmínky pro to, abychom v případě dohody se Sprintem mohli poměrně rychle, pokud možno už letos, dosáhnout objemu nových půjček v řádu možná až stovek milionů dolarů.“

Online byznys

Po prudkém růstu byznysu se Home Credit chce zaměřit rovněž na efektivitu. „Je vždy obtížné rychle růst a zároveň úzkostlivě hlídat náklady,“ připouští Kohout. Home Credit nicméně do zvýšení efektivity investuje.

Například v asijských zemích zavádí nový informační systém, konkrétně moduly pro řízení lidských zdrojů, účetnictví areporting. „První fázi implementace jsme v Číně úspěšně dokončili v lednu.

Už vidíme první benefity,“dodává Kohout s tím, že systém se bude následně zavádět v Indii a dalších zemích.

Efektivitu má splátkovému kolosu pomoci zlepšit kromě zavedení informačního systému i důraz na digitalizaci. Home Credit chce zvýšit podíl obchodů, které provádí online. „Spolupracujeme s řadou e-shopů. Zákazník si při nákupu vybere možnost platit úvěrem a my ho schvalujeme v rámci jeho internetové žádosti o úvěr,“ popisuje Kohout.

Dalším využitím technologií je schvalování úvěrů prostřednictvím analýzy velkého množství informací, takzvaných big dat. Home Credit díky tomu dokáže rozhodnout o poskytnutí či neposkytnutí úvěru v řádu minut. Skupina také spouští mobilní aplikace, které klientovi umožňují získat informace o splácení úvěru nebo zažádat o půjčku, aniž by musel volat do call centra Home Creditu. „Čím víc lidí používá internetové kanály, tím je to pro celou skupinu levnější,“říká finanční ředitel Petr Kohout. Splátkový koncern proto letos bude expandovat nejen na prodejních místech v obchodech, ale rovněž na internetu, který se stává čím dál důležitějším i v oblasti spotřebitelského financování.

Opět v zisku (vývoj hospodaření skupiny Home Credit, v milionech eur)

FIN25

ZDROJ: HOME CREDIT

O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?