Na české e-commerce scéně se stalo běžnou praxí, že vítězí ten internetový obchod, který objednané zboží doručí zákazníkovi spolehlivě, na jím vybrané místo, a hlavně co nejrychleji. Co na tom, že svoji objednávku uskutečnil v pondělí večer? I tak očekává, že mu balíček do nejbližšího výdejního boxu – pokud ne rovnou před dveře – přijde hned druhý den.
To není žádná rozmazlenost. Vzhledem k obrovské konkurenci v segmentu onlinového maloobchodu, kdy Česko patří k zemím s největším počtem e-shopů na hlavu, jsou tato očekávání zdejších spotřebitelů zcela namístě. Respektive se takto přirozeně vyvinula – právě ruku v ruce s přibývajícím množstvím internetových prodejců.
Podnikatel Michal Mareš hodlá na těchto dnes již zaběhlých praktikách stavět a dále je rozvíjet. A to tak trochu doslova. Chtěl by je totiž přenést i do stavařiny. A vlastně nejen do ní.
Že je něco takového možné, dokazuje prostřednictvím své online služby Takstav.cz. Tu založil před circa pěti lety, přičemž v průběhu letoška doznává značných změn. Vůbec poprvé ji totiž zpřístupňuje i pro koncové spotřebitele, jimž v duchu firemního motta slibuje „doručit vše, co běžný kurýr neuveze“. A je jedno, jestli se jedná o sypký stavební materiál, míchačku na beton, prostornější květináč či nový ponk do dílny. Díky flotile zhruba 70 vozů, kterou tvoří jak menší pickupy, tak velké náklaďáky s vlastním hydraulickým ramenem, není pro něj a jeho kolegy problém přepravit takřka nic, co má pod 46 tun. A to i expresně, dušuje se.
„Opravdu jsme schopni dovézt de facto cokoliv. Vážně jsem přesvědčen o tom, že disponujeme jedním z nejpestřejších vozových parků v Praze a ve středních Čechách. Takže vlastně i v celém Česku,“ hlásí sebevědomě.
Dobrá práce, díky. Za tři roky se ozveme zas
Ve stavebnictví se Mareš pohybuje již více než 20 let. Během nich se zabýval především demoličními, zemními pracemi a likvidací odpadu pro velké developerské společnosti typu Central Group, Metrostavu, Strabagu a podobných. „Problémem ale bylo, že vždy poté, co jsme nějaký barák zbourali a vyhloubili jámu pro nový objekt, řekli nám: ,Děkujeme, pane Mareši, byli jsme s vámi spokojení, takže za tři roky, až proběhne kolaudace, tak se Vám zase ozveme‘,“ líčí.
„Jenže to pro nás znamenalo, že si celé ty tři roky u nich na práci takřka nesáhneme. Takže jsme museli nějak vymyslet, co s tím. A protože u nás zároveň nezřídka kdy na poslední chvíli poptávali urgentní převoz týkající se zásobování staveb, vymysleli jsme Takstav.cz. Je to takový, jak my rádi říkáme, Rohlík mezi stavaři,“ popisuje dále okolnosti zrodu své online služby.
Ve velkém se opět začne stavět až s poklesem sazeb
Mareš pochopil, že všude tam, kde se na stavbách generují odpady, je potřeba záhy navozit i materiál. A také že auta, která se k tomu používají, jsou víceméně stejná. Díky tomu tak může stavebním firmám poskytnout servis v podstatě v průběhu celé výstavby.
Aby byla manipulace s materiálem co možná nejjednodušší, vybavil s kolegy část svých vozů hydraulickými rameny. „Takže jsou schopné to vše dovézt na stavbu, například v kontejneru, kontejner vyložit a zase ho naložit odpadem a tak pořád dokola. Čímž se kruh uzavírá. Stejně tak ale můžeme dovézt i cokoliv jiného například ze stavebnin a podobně,“ míní.
Takto služba v současnosti spolupracuje se stovkami větších i menších developerů a stavebních společností. Některým zajišťuje dopravu několikrát denně, a to třeba i na základě exkluzivního partnerství, v jiných případech se zakázky počítají na jednotky měsíčně.
Ovšem pokud se naplní aktuální prognózy, mělo by jich v nadcházejících měsících být o poznání víc – nejen díky rozšíření nabídky i do segmentu B2C, ale především proto, že dle nynějších předpokladů by měly úrokové sazby České národní banky nadále klesat, přičemž právě na to většina velkých i menších hráčů na trhu tak nějak čeká.
„Stavebnictví si v současnosti prochází něčím, co nezažili ani lidé, kteří jsou v oboru desítky let. Bavíme se o tom dnes a denně. Kombinace pandemie, kdy nebyly materiály, drahých energií, války za humny a vysokých sazeb, v důsledku čehož všechno zdražuje…,“ vyjmenovává Mareš a pokračuje: „Neříkám, že snad někdo doufá, že sazby klesnou na úroveň před covidem, tedy na dvě procenta, kde se dříve pohybovaly. Ale doufáme, že se sníží aspoň k nějakým čtyřem procentům. Zatím se to neděje, jelikož celý trh má obrovskou setrvačnost. Ale všichni opatrně mluví o roku 2025. Tak uvidíme.“
Od počítače po sochu
Než se kalendář do nového roku přehoupne, chtějí v Takstav.cz stihnout ještě hromadu věcí. Prvním úkolem bude dále postupně rozvíjet zmíněnou rozvozovou službu pro koncové klienty, která se podle všeho celkem dobře ujala. „Hned druhý den po spuštění jsme převáželi z Prahy do Ostravy nějaký počítač. Co to bylo za počítač, vůbec netuším – byl zabalený jako kterýkoliv jiný. Ale asi musel být docela drahý, když byl ten člověk ochoten za dopravu zaplatit 15 tisíc a pronajmout si celé vozidlo na expresní převoz jenom sám pro sebe. Řidič u této přepravy ujel téměř tisíc kilometrů. Tím chci každopádně říct, že zájem o naše služby rozhodně je,“ tvrdí Mareš.
Novinka funguje po celé republice, ačkoliv depo jako takové se prozatím nachází pouze v hlavním městě. A pokud jde o cenu dopravy, ta se pochopitelně liší v závislosti na rozměrech a váze zásilky, druhu vozidla a také na zvoleném paušálním pásmu. Ta jsou celkem tři: první je v Praze, druhé v okolí 25 kilometrů od Prahy, třetí do 50 kilometrů. Je-li potřeba dopravit něco na delší vzdálenost, pak je stěžejní skutečný počet ujetých kilometrů dle online kalkulátoru.
Hlavní výhodou nové B2C služby podle Mareše přitom je, že zákazník nemusí čekat, až se naplní dodávka (jako je tomu u běžných kurýrů), ale může si objednat právě i celé auto, takže mu zásilka doma „přistane“ do tří hodin od objednání. Musí každopádně počítat s tím, že ve srovnání s běžnými kurýrními službami je Takstav.cz o něco dražší.
„My rozhodně nemáme v úmyslu sbírat zakázky z běžných e-shopů a vozit balíčky po celé republice. V tomto segmentu je konkurence obrovská, a proto pro nás ani není nijak zajímavý. Naším cílem je být co nejrychlejší a zároveň co nejuniverzálnější,“ zdůrazňuje Mareš s tím, že navzdory názvu Takstav.cz služby jeho firmy uvítají i ti, co se třeba zrovna stěhují, potřebují dovybavit zahradu nebo prostě jen převézt něco rozměrově a váhově nestandardního, jako je například obraz, socha či jiné umělecké dílo. Se vším tím už mají zkušenost.
Expanze zatím ne, e-shop s vlastním materiálem od nového roku
Další věcí, kterou by v Takstav.cz chtěli před koncem roku stihnout, je spuštění nové aplikace. Aplikace, která – jak je v dnešní době v módě – má v sobě zabudovanou umělou inteligenci, díky níž stačí uživateli namířit mobilem na to, co potřebuje přepravit z místa A na místo B, načež mu sama napoví, jaký vůz se pro to nejvíce hodí a kolik bude celá doprava stát.
Co naopak zatím v plánu není, je expanze do zahraničí: „S tím vyčkáváme i proto, že expanze jako taková rozhodně v našem případě nebude jednoduchá. My nejsme běžná kurýrní služba, auto s hydraulickým ramenem na rozdíl od běžné dodávky jen tak před panelák nezaparkujete. Museli bychom to celé pořádně promyslet, ale teď na to nemáme čas, protože se chceme soustředit na jiné věci.“
Jednou z nich je například chystané spuštění e-shopu s „vlastním“ stavebním materiálem. K tomu by mělo dojít zkraje příštího roku. „Chceme zákazníkům nabízet komplexní službu, kdy si u nás mohou jednak daný stavební materiál (a nejen ten) nakoupit – a podotýkám, že půjde o kvalitní materiál, nikoliv žádné levné věci z Polska – a zároveň se spolehnout i na to, že jim ho expresně dovezeme až před dveře, takže už nebudou muset řešit nic dalšího,“ slibuje.
„Dodnes to fungovalo tak, že když chtěla stavební firma nebo někdo svépomocí stavět, musel si pro materiál buď sám přijet do stavebnin, nebo čekat, až jim ho v horizontu několika dní doručí. Mezitím byly ve většině případů práce pozastaveny. My chceme nabízet pohodlnější variantu – byť o trochu dražší,“ připouští Mareš, jehož Takstav.cz by letos měl z pohledu tržeb povyrůst o dalších zhruba 50 procent.
Na jakou konkrétní metu spolu s kolegy cílí, prozradit nechce, mají se však pohybovat v řádu desítek milionů korun. Společnost jako taková navíc zůstane z pohledu hospodářského výsledku i nadále v černých číslech, ujišťuje na závěr.