MARTIN DVOŘÁK, GENERÁLNÍ ŘEDITEL DOPRAVNÍHO PODNIKU HL. M. PRAHY - Dvě velké změny nedávno přichystal pražský dopravní podnik. Před několika týdny začal fungovat systém nákupu jízdenek přes SMS. Od ledna příštího roku pak výrazně zvyšuje jízdné v městské hromadné dopravě. Podle generálního ředitele Martina Dvořáka potřebuje dopravce peníze zejména na výrazné zvýšení objemu přepravy.
Městská rada na počátku listopadu schválila menší zvýšení jízdného, než jste původně požadoval. Jak jste spokojen se schválenou výší ceny nových jízdenek a předplatních kuponů?
Především bych řekl, že nejde o spokojenost či nespokojenost. Jsem rád, že se nám podařilo dosáhnout zvýšení jízdného, i když v nižší míře, než jsme si představovali a než jsme původně navrhovali. Důležité je, že se to povedlo prosadit v takovém termínu, aby se včas stihly vytisknout kupony na příští rok a se dostaly do distribuce. To byla jedna z našich největších priorit. Že jsme nedosáhli té úrovně, kterou jsme navrhovali, je vyústěním nutnosti dělat kompromisy.
Cestující určitě zajímá, zda za vyšší jízdné dostanou vyšší kvalitu služeb. Co pro ně chystáte nového?
Před několika týdny jsme zavedli novou službu – nákup jízdenek prostřednictvím SMS. Rozhodli jsme se tak především proto, že jsme chtěli najít řešení, které by nákup jízdenky umožnilo i v takových místech a denních hodinách, kdy to je v současné době téměř nemožné. Zanedlouho nás čeká také projekt nových webových stránek, které budou dalším krokem ke zkvalitnění služeb zákazníkům.
Neobáváte se zneužití systému formou padělaných SMS?
Systém by měl padělané SMS odhalit, takže naše obavy nejsou velké. Na případné snahy o podvody systému jsme schopni flexibilně reagovat.
Chystá se dopravní podnik změnit služby pro cestující ve svých stanicích – občerstvení, novinové stánky a podobně?
Hledáme různé způsoby a často přitom lavírujeme mezi různými zákony, ale naší primární snahou je orientovat se na zákazníka. Připravujeme, snad už v roce 2008, několik novinek, které si ale nechám zatím pro sebe.
NA JÍZDNÉM VYBEREME AŽ O 600 MILIONŮ VÍC
Máte představu, o kolik se zvýší příjmy Dopravního podniku hlavního města Prahy v příštím roce, a jak se to projeví na dotacích ze strany města?
Dotace od města se v příštím roce sníží o 700 milionů korun. Náš odhadovaný výnos z vyššího jízdného se pohybuje mezi 500 až 600 miliony korun, to znamená, že ztrátu z nižší dotace pouhým zvýšením jízdného nevyrovnáme.
Jak si stojí Praha ve srovnání s dalšími evropskými městy, pokud jde o podíl z vlastních zdrojů dopravních podniků a zdrojů měst na financování provozu hromadné dopravy? Ve všech srovnatelných městech funguje financování městské hromadné dopravy prakticky stejně, jediný rozdíl je pouze v poměru mezi provozními dotacemi města a vlastními výnosy. Ve většině měst je oproti Praze větší podíl vlastních výnosů než dotace města. V Praze je podíl městských dotací v řádu 70 procent, což nemá skoro nikde obdobu. Městské dotace ale postupně klesají, jaký poměr by měl být cílovým stavem? Na to dosud máme s magistrátem poměrně rozdílné představy. Každopádně jsme dostali od města zadání, že do roku 2015 by se měl tento poměr dostat na hodnoty 55 procent dotace města a 45 procent vlastní výnosy. ING. MARTIN DVOŘÁK (1970) V roce 1993 absolvoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, po studiích se věnoval obchodu a marketingu. Od listopadu 1996 do dubna 1998 působil ve firmě Barum Continental, kde se stal ředitelem divize marketingu odpovědným za státy CEFTA. Od roku 1999 do roku 2000 prošel několika pozicemi v Českém Telecomu, odkud z funkce marketingového ředitele odešel do TV Prima. Od listopadu 2000 do září 2006 byl generálním ředitelem této soukromé televize. Do funkce generálního ředitele pražského dopravního podniku nastoupil na jaře letošního roku. Je zároveň místopředsedou představenstva této organizace. CHCI VSADIT NA OUTSOURCING
Ve funkci ředitele dopravního podniku jste něco přes půl roku, udělal jste řadu opatření. Je ještě kde šetřit uvnitř podniku?
Myslím si, že určité možnosti tady jsou, ale vnitřní šetření a transformační proces nemůže být nekonečný. To hlavní se už udělalo, všechny transformační kroky by měly skončit nejpozději do konce příštího roku, ideálně v jeho polovině. Pak bychom měli napnout všechny síly zejména na rozvoj a na strategii než na vnitřní organizační kroky. Na druhou stranu nutno říci, že řada vnitřních úspor se projeví až s určitým časovým odstupem.
Které kroky, pokud jde o fungování samotného dopravního podniku, ještě plánujete?
Já jsem poměrně velkým příznivcem outsourcingu a myslím si, že dopravní podnik zbytečně dělá hodně činností vlastními silami. Přitom se dá předpokládat, že by to bylo levnější a z hlediska kvality minimálně na stejné nebo vyšší úrovni, pokud by některé činnosti zajišťovaly externí dodavatelské firmy.
Máte představu, jaké činnosti by se daly outsourcovat?
Je jich mnoho, například technické činnosti, údržba vozidel a podobně.
CENA JÍZDENKY NENÍ PRIORITOU Neobáváte se toho, že po zdražení jízdného začnou lidé více využívat individuální dopravu? Myslím si, že to nehrozí. Udělali jsme si opakovaně průzkum v dopravních prostředcích a z něj možná trochu překvapivě vyplynulo, že cena jízdného je až zhruba na osmém či devátém místě žebříčku hodnot, které ovlivňují využívání městské hromadné dopravy. Lidé preferují zejména dostatečnou kapacitu spojů, vhodné intervaly, návaznost, čistotu, kvalitu přepravy a bezpečnost. To všechno jsou zásadnější faktory než cena. My se chceme soustředit jednak na posílení kapacity spojů, a samozřejmě na čistotu a bezpečnost. To jsou naše priority. Právě čistota a bezpečnost v prostředcích městské hromadné dopravy jsou ovšem stále velkým problémem. Můžeme očekávat zlepšení? Samozřejmě víme o tom, že v oblasti čistoty máme rezervy. Chceme zvýšit zejména četnost čištění vozidel. Tohle je jedna z možností, kde se můžeme spoléhat na externí dodavatele. Druhým faktorem je samozřejmě chování samotných cestujících. Čistota totiž poměrně hodně souvisí s jejich chováním. V tomto směru máme omezené možnosti, ale chceme více než dosud dbát na dodržování přepravních řádů a podobně. To úzce souvisí i s bezpečností. Ve spolupráci s městskou policií posilujeme hlídky v prostředcích městské hromadné dopravy. U městské policie dnes existuje přímo útvar, který se zaměřuje na dopravní prostředky. Chceme, aby se policie více objevovala i v denních spojích. ZMĚNY NEČEKAJÍ JEN METRO Už jste naznačil, že od začátku ledna chystá dopravní podnik v městské hromadné dopravě řadu změn. Můžete připomenout ty nejzásadnější? Pokud jde o metro, otevřou se během příštího roku další tři nové stanice na trase C. Na trase B se výrazně zkrátí intervaly provozu a odstraní se také jejich pásmování. To znamená, že všechny vlaky budou jezdit na jedné straně až na Černý most a na druhé straně až na Zličín. Po tramvajových kolejích bude jezdit stále více nízkopodlažních vozů z plzeňské Škodovky s designem Porsche. Dalších patnáct jich přibude příští rok. Bude pokračovat i modernizace starých tramvají. Máte dost souprav na pokrytí zvýšeného provozu metra? Nových souprav máme dostatek, průběžně pokračují dodávky dalších vozů. Proč v Praze dosud prakticky nejezdí autobusy na zemní plyn? Obnova autobusové dopravy je momentálně v našem zájmu, na příští rok připravujeme výběrové řízení na nákup nových autobusů. Tendr bude počítat i s určitou částí autobusů na zemní plyn. Vyšší počet spojů znamená i větší poptávku po řidičích. Máte jich dost? Jako řada dalších dopravních firem máme samozřejmě problém s nedostatkem řidičů hlavně u autobusů, a průběžně to více či méně úspěšně řešíme. Připravujeme i variantu, že sáhneme po zahraničních řidičích. VRÁTÍ SE DO METRA TURNIKETY? Nedávno jste prohlásil, že si dovedete představit návrat turniketů do metra. Proč? Myslíme si, že instalace turniketů by zamezila pohybu černých pasažérů v metru. Můžeme sice posílit počty revizorů, zachytit všechny černé pasažéry ale není v jejich silách. Ač by investice do nových turniketů asi přesáhla hranici jedné miliardy korun, předpokládáme, že by se vrátila během velmi krátké doby. Například ve francouzském Lyonu se investice do „uzavření“ metra vrátila za šest až sedm let. Kolik černých pasažérů podle odhadů dopravního podniku jezdí městskou hromadnou dopravou?
Podle našich odhadů jich může být až 70 milionů ročně z celkového počtu 1,2 miliardy cestujících přepravených hromadnou dopravou za jeden rok v Praze. Pokud by si každý černý pasažér zakoupil dvacetikorunovou jízdenku, mohli bychom získat až 1,4 miliardy korun. A investice do turniketů v metru by byla zaplacena během jednoho roku.
Počítáte také se zvýšením pokut za černé jízdy?
Naší snahou je dosáhnout úpravy i v této oblasti, aby se „černé pasažérství“ stalo výrazně nevýhodnějším oproti řádnému cestování. Otázkou je, kam až můžeme zajít, aby to bylo únosné i ze sociálního aspektu. Jednou z variant je navýšení pokuty placené na místě na 700 korun.
Partnerem dopravního podniku při zajišťování dopravy na území Prahy jsou mimo jiné České dráhy. Nedávno jste jednal s vedením této firmy o možných společných projektech. V jaké fázi je jejich realizace?
Jsem velmi rád, že se nám podařilo vytvořit expertní skupinu, která by měla připravit a hlavně prohloubit spolupráci mezi těmito dvěma dopravci. Týká se to provázání některých spojů, přesah do Středočeského kraje a podobně.
Již od 9. prosince, kdy začal platit nový jízdní řád na železnici, budou lépe navazovat vlakové spoje na tramvaje a autobusy.
V poslední době se hodně hovoří o prodloužení trasy metra A směrem k ruzyňskému letišti a o výstavbě trasy D. V jaké fázi jsou tyto projekty?
Na základě zadání od města je prioritou prodloužení metra na trase A. Pokud jde o budoucí trasu D, zpracovávají se momentálně analýzy, jak zajistit zejména financování výstavby této trasy. My se přikláníme k verzi pokusit se o PPP projekt (Partnerství veřejného a soukromého sektoru – pozn. redakce).