Alenia Aeronautica chce jednat o L-159
Italská Alenia Aeronautica připravuje návrh na dodávku transportních vojenských letadel C-27J Spartan pro českou armádu. Jeho součástí bude i řešení pro nadbytečné české bitevníky L-159. „Kromě toho, že Alenia souhlasí s výměnou několika L-159 a pomůže při jejich prodeji zahraničnímu zákazníkovi, nabízí také kvalitní transportní letoun, který splňuje či převyšuje technické a taktické požadavky českých ozbrojených sil,“ sdělil týdeníku EURO mluvčí firmy Marco Bonelli.
Ministerstvo obrany však bez tendru vyjednává se společností EADS o dodávce letadel Casa-295M. Odůvodňuje to tím, že klíčovým parametrem je uplatnění nepotřebných L-159. „V tomto bodě vyšla ministerstvu obrany vstříc pouze jedna firma,“ řekl ČTK mluvčí resortu Andrej Čírtek. Dále prohlásil, že resort opakovaně informoval italskou společnost o možnosti dát nabídku, která by počítala s výměnou za letouny L-159.
„Alenia Aeronautica nikdy neobdržela od českého ministerstva obrany výzvu k předložení nabídky na poskytnutí dopravních letadel pro Armádu ČR (AČR), jejíž nutnou součástí je závazek týkající se letadel L-159,“ uvádí k Čírtkovu prohlášení Bonelli. Podle Čírtka však není úkolem ministerstva obrany, aby někoho vyzývalo. „Bylo jejich rolí, aby přišli s nabídkou,“ řekl týdeníku EURO.
„Alenia Aeronautica předloží ministerstvu obrany, případně české vládě, svou nabídku, jakmile obdrží formální výzvu k jejímu předložení. Alenia tímto potvrzuje ochotu jednat o letounech L-159 a od české vlády nyní očekává, že bude jednat otevřeně a transparentně,“ konstatoval Bonelli.
Změna názoru
Náčelník generálního štábu Vlastimil Picek ve svém stanovisku k memorandu o porozumění s firmou EADS z 12. března, které má redakce k dispozici, napsal: „Z porovnání takticko-technických dat a výkonových parametrů transportních letounů dalších výrobců vyplynulo, že letoun typu Casa-295M nesplňuje požadavky vyspecifikované AČR.“ Jeho stanovisko podpořil i náčelník štábu Josef Bečvář: „Jednoznačně nedoporučuji souhlasit s předpokládaným postupem pořízení letounů C-295M v rámci barterového obchodu.“ Ředitel sekce vyzbrojování Jiří Staněk navíc ministryni obrany Vlastu Parkanovou informoval, že uvedení L-159 do letuschopného stavu předpokládá vynaložit 60 až 70 milionů korun na každý letoun, v případě přestavby jednoho z nich na dvojmístnou verzi zhruba sto až 110 milionů. To znamená, že na výměnu pěti L-159 ministerstvo vynaloží přes 350 milionů korun, což odpovídá ceně letadla Casa-295M i bez barterové dohody.
Přes nesouhlas vojáků ministryně Parkanová předložila 21. dubna vládě memorandum o porozumění s EADS. Generál Picek brzy poté překvapil změnou názoru: „Letoun Casa-295M renomovaného evropského výrobce, konsorcia EADS, je schopen plnohodnotně nahradit stávající letouny An-26 a jeho případné zavedení do výzbroje bude v každém případě znamenat výrazné posílení,“ uvedl pro server iDnes 24. dubna.
Premiér Mirek Topolánek, jehož vláda uložila ministryni obrany Vlastě Parkanové vést jednání se společností EADS, přitom už 11. dubna obdržel dopis italského ambasadora Fabia Pigliapoca, který ho za italský průmysl požádal o možnost zúčastnit se poctivého tendru. Dopis podobného znění premiérovi poslal 30. dubna i výkonný ředitel Alenie Giovanni Bertolone, který navíc připomíná, že Alenia na požadavcích armády ohledně dopravních letadel s generálním štábem a představiteli ministerstva pracovala tři roky a že C-27J Spartan byl vybrán pro potřeby české armády jako nejvhodnější. Oba dopisy zůstaly ještě 21. května bez odpovědi.
SOUVISLOSTI
- Armáda používá transportní letouny An-26, kterým skončí životnost v roce 2015; chce je proto nahradit.
- Vláda podepsala memorandum o pozorumění s firmou EADS, která nabídla odebrat pět nadbytečných L-159 výměnou za jeden nový transportní letoun Casa-295M.
- O dodávku transportních letounů armádě má zájem i italská Alenia Aeronautica.