Co mohou udělat české společnosti, aby se udržely na špičce ve svých oborech
Česká ekonomika prožívá období akcelerovaného růstu. Současně však řada firem naráží na limity českého trhu z pohledu dostupnosti pracovní síly či infrastruktury potřebné k rychlé expanzi. Podle Olega Spružiny, generálního ředitele TÜV SÜD Czech a vedoucího klastru Česká republika - Polsko - Slovenská repubilka celosvětové skupiny TÜV SÜD, by se měly české společnosti soustředit na růst kvality.
* Jaké trendy vidíte na trhu testování, inspekce a certifikace služeb?
* Pozorujeme pozvolnou proměnu trhu. Zdá se, že stále více klientů začíná hledat a naštěstí i nacházet opravdový smysl v procesu certifikace, a to jak u výrobků, tak především při pohledu na interní procesy. Přestože ještě velká část firem spoléhá na klasickou „českou“ improvizaci, tedy na schopnost nalézt okamžité řešení, je čím dál jasnější, že improvizace se nedá ani plánovat, ani řídit a je s ní spojená velká míra nejistoty. Snad tedy pomalu končí období, kdy byl certifikát kvality ve formě orazítkovaného papíru tím hlavním cílem managementu firem. Z tohoto vývoje mám opravdu radost.
* Z čeho podle vás pramení tato proměna?
* Obecně lze říct, že trendy v oblasti našeho podnikání jsou odrazem vývoje celé ekonomiky. To znamená, že cítíme výrazný pokles investic do energetického průmyslu a také stagnaci stavebnictví. Na druhé straně stále expanduje oblast automobilového průmyslu, která tím generuje poptávku po výrobních halách a také po nových technologiích, a to včetně instalací prvních kolaborativních robotů. S tím pak souvisejí otázky bezpečnosti práce, které je potřeba řešit. Pro nás zajímavým trendem je vývoj v potravinářství a krmivářství, kde kvalita začíná být stále důležitějším parametrem. * V kterém průmyslovém sektoru pozorujete tedy nejvýraznější proměny?
* Oblast krmiv a potravin jsem právě zmínil, tam ovšem kromě řízení procesů výroby musí dojít také ke generační výměně technologií, protože ty současné jsou z pohledu dodržování stále přísnějších standardů na hranici a často i za hranicí možností. Zajímavou proměnu zažívá - i přes dlouhodobou stagnaci - oblast stavebnictví. Příkladem jsou haly, aš již se jedná o supermarkety, nebo skladové a výrobní prostory. Dnes poměrně často vidíme, že objekty, které byly postaveny před několika lety, se najednou bourají a firmy na stejném místě stavějí haly nové. Je to dáno tím, že původní majitelé se řídili jedinými kritérii, kterými byly rychlost a co nejnižší cena. Najednou však do těchto hal začíná zatékat, praskají svary u kovových konstrukcí nebo prostě jenom neodpovídají aktuálním požadavkům na požární ochranu, energetickou úspornost apod. Čili i zde vidíme posun k větší kvalitě, která se v dlouhodobém kontextu určitě vyplácí.
* Co je hlavní motivací firem, které se chtějí více zaměřit na kvalitu?
* Těch důvodů je více. O pracovním trhu jsme již mluvili. Tedy jestliže se firma nemůže rozvíjet extenzivně, pak musí najít jiný směr rozvoje a tím je právě kvalita ve všech svých různorodých projevech. Někdy to může být koncentrace na efektivitu procesů, někdy na samotný výrobek, v některých případech může jít o relativně banální změnu v komunikaci s klienty třeba na úrovni recepce. Také je zajímavé a trochu překvapivé, že některé trendy přicházejí z Bruselu. Příkladem může být tlak na výrobce a prodejce, aby technické výrobky, jakými jsou třeba pračky, ledničky nebo mobilní telefony, byly opravitelné. Aby se takové věci nemusely po dvou třech letech vyhodit. To souvisí i s jasným trendem podpory udržitelného rozvoje celého světa - pojďme nevyhazovat úplně všechno, pojďme méně plýtvat.
* Jak se tato proměna od růstu ke kvalitě projeví u vašich zákazníků?
* Jsou tu technologické trendy, které nás již ovlivňují a budou ovlivňovat čím dál tím více - například rostoucí míra digitalizace výroby spojená s automatizací a robotizací. S tím se zároveň mění potřeby našich klientů. Svět se obecně hodně zrychluje a svoji roli v tom hraje i často zmiňovaná globalizace. Nedávno jsem četl, že cena dopravy z jedné strany zeměkoule na druhou je zanedbatelná. I to je důvodem, proč jsme dnes postavení před stále silnější globální konkurenci a digitalizace výroby spolu s 3D tiskárnami tuto situaci ještě dále vyostří. Takže najít si „své místo na slunci“, tedy na trhu, bude stále obtížnější. Naskýtá se proto otázka, čím může česká firma zaujmout. Sázka na kvantitu asi nebude tím správným řešením. Pak již moc jiných možností nezbývá.
O autorovi| Václav Herz herz@mf.cz